Etusivulle

In English

Opiskelijoille

Henkilökunnalle

Vierailijoille

Opiskelemaan yliopistoon

Tiedekunnat ja laitokset

Painoalat

Kirjasto

Alumnit

Kartat

Haku


> Lisää uutisia

Palaute ja tiedustelut

oulun.yliopisto(at)oulu.fi
puh. (08) 553 1011
faksi (08) 553 4112
PL 8000
90014 Oulun yliopisto

Esittely Opinnot Tutkimus Palvelut Hallinto Yhteystiedot
UUTISIA OULUN YLIOPISTOSTA

8.1.2010

Raskaana olevien ruokavaliossa korjattavaa

Suurin osa raskaana olevista naisista syö terveellisesti, mutta heidän ruokavalioonsa kuuluu liian vähän kasviksia ja kalaa. Vain neljäsosa odottavista äideistä syö kasviksia, hedelmiä ja marjoja nykyisten suositusten mukaisesti viisi annosta päivässä ja vain puolet kalaa kerran viikossa tai useammin.

Naisten raskaudenaikaista ruokavaliota, ravintoaineiden sekä vitamiinien ja kivennäisaineiden saantia selvitti väitöstutkimuksessaan terveystieteiden maisteri Tuula Arkkola. Tutkimuksen mukaan tulevat äidit muun muassa saavat D-vitamiinia ruoasta tai vitamiinivalmisteista vähemmän kuin nykyisin suositellaan. Alle puolet raskaana olevista käytti D-vitamiinivalmisteita.

Arkkola totesi tutkimuksessaan lisäksi, että nuorempien ja vähemmän koulutettujen naisten ruokavalio on raskauden aikana epäterveellisempi ja heidän painonsa nousee muuta ryhmää enemmän. Heille tulisi tarjota nykyistä tehokkaampaa ravitsemusohjausta.

Lasta odottavien naisten ruokavalio ja ravitsemustila vaikuttaa heidän omaan hyvinvointiinsa sekä syntyvän lapsen kasvuun ja kehitykseen kohdussa. Hyvä ravitsemus ehkäisee komplikaatioita synnytyksessä, edistää siitä toipumista ja imetyksen onnistumista.

Tuula Arkkolan väitöskirja “Diet during pregnancy – Dietary patterns and weight gain rate among Finnish pregnant women” tarkastettiin Oulun yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa 8.1.2010.

 

Väitöskirja verkossa: http://herkules.oulu.fi/isbn9789514260667/