Centre for Health and Technology

CHT - tukenasi tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnoissa ja kumppanuuksissa terveys- ja hyvinvointialalla

Mitä teemme

Centre for Health and Technology (CHT) tukee tutkimuksen ja innovaatioiden tekijöitä datan hyödyntämisen haasteissa hyvinvointi- ja terveysalalla. Tavoitteinamme on

• Kasvattaa osaamista jakamalla hyviä käytäntöjä ja asiantuntemusta
  • Edistää innovaatioiden syntymistä kehittämällä ja tarjoamalla työkaluja, menetelmiä ja opastusta
  • Luoda yhteistyömahdollisuuksia rakentamalla ja koordinoimalla uusia tutkimus- ja innovaatiopartneruuksia ja -aloitteita

Meillä on kymmenen vuoden kokemus terveys- ja hyvinvointialan tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnasta. Osana OuluHealth ekosysteemiä fasilitoimme yhteistyötä tutkijoiden, yritysten ja terveyspalvelujen tarjoajien välillä. Toimimme osana Oulun yliopiston Lääketieteellistä tiedekuntaa.

OuluHealth ekosysteemiyhteistyö

CHT koordinoi tutkimus-, kehitys- ja innovaatioaktiviteetteja monitoimijaisessa OuluHealth ekosysteemissa. Lisäksi CHT johtaa OuluHealthin kärkiohjelmaa 'Data ja ratkaisut yhteiskunnan resurssina osana tukevaa ja ennakoivaa terveydenhuoltoa' ja sen yhteistyötä ja toimenpiteitä (2021-2027) Oulun Innovaatioallianssin puitteissa.

CHT fasilitoi OuluHealthin TKI yhteistoimintaa rakentamalla siltaa tutkijoiden, yritysten ja terveydenhuollon ammattilaisten välille sekä tunnistamalla ja selvittämällä terveysalan haasteita tutkimuksessa ja liiketoiminnassa.

Lisätietoja OuluHealth toiminnasta ja TKI-projekteista englanninkielisellä sivullamme (päivitettävänä):

Innovaatioverkostot

CHT kehittää TKI-yhteistyötä alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten osaamisverkostojen ja digitaalisten innovaatiohubien kesken. Verkostoyhteistyön kehittämisen tavoitteena on mahdollistaa aidon yhteistyön syntymistää ja vertaisoppimista data-intensiivisessä TKI-toiminnassa. Olemme verkostoituneet laajasti tämän tavoitteen toteutumiseksi, ja voimme myös auttaa sinua löytämään oikeat kumppanit TKI-projektiisi.

Esimerkiksi johdamme Hyvinvointi- ja terveysdatan kansallinen innovaatioekosysteemi (HYTKI) -hanketta, ja luomme synergioita eurooppalaisiin innovaatiopartneruuksiin ja aktiviitteihin terveysdatan ja ihmiskeskeisen datan hallinnan (MyData) aiheissa.

Tarkempi kuvaus verkostoistamme ja partneruuksistamme englanninkielisellä sivullamme:

Tutkimusyhteistyö

CHT toimii läheisessä yhteistyössä Oulun yliopiston tutkimuksen monitieteisten profilaatiohankkeiden Digital Health ja 6G-Enabled Sustainable Society (6GESS) sekä näiden tutkijoiden kanssa. Yhteistyön teemat keskittyvät digitaalisen terveyden vaikuttavuuteen ja liiketoimintamalleihin, uuden sukupolven dataan sekä yksilölähtöisiin, dataohjattuihin ennakoiviin ratkaisuihin.

Palvelumme digitaalisen terveyden ja datan hyödyntämisen tueksi

Luomme edellytyksiä terveysdatan hallinnan ja toisiokäytön osaamisten ja kyvykkyyksien kasvattamiseksi, jotta hyvinvointi- ja terveysdata saadaan mahdollisimman tehokkaasti hyödykäyttöön ennakoivassa ja yksilöllisessä terveydenhuollossa. Kontribuoimme aktiivisesti kyvykkyyksien rakentamiseen data-pohjaisten innovaatioiden edistämiseksi. Edistämme tietotaidon kasvamista datan hyödyntämiseen, siihen liittyviin teknologioihin (mm. AI, analytiikka, koneoppiminen) sekä datapohjaisten palvelumallien kehittämisen suhteen.

Alta löytyvillä (englanninkielisillä) työkaluilla voit tarkastella terveysdatan TKI-ympäristön nykytilaa, rakentaa omaa datapohjaista TKI-projektisuunnitelmaa sekä tarkistaa digitaalisten terveyspalveluiden Digi-HTA arvioinnin vaatimuksia oman kehitysprojektisi tueksi. Työkalut on kehitetty DigiHealth Hub -hankkeessa.

Yhteystiedot

Tavoitat meidät sähköpostitse (etunimi.sukunimi@oulu.fi). Löydät meidät Lääketieteellisen tiedekunnan päärakennukselta (Aapistie 5A, 1. krs).

Käyntiosoite: Aapistie 5A, 90220 Oulu
Postiosoite: Oulun yliopisto, Centre for Health and Technology, PL 5000, 90014 Oulun yliopisto

Guido Giunti, Johtaja
Jarmo Pääkkönen, Asiantuntija, Projektikoordinaattori