Kainuulainen älyrehu edustaa Suomea eurooppalaisen innovaatiokilpailun finaalissa

Älykkyyttä karjan ruokintaan lisäävä Älyrehu ja helppokäyttöisen laskurin kierrätyslannoitteiden hiilijalanjäljen laskentaan kehittänyt Ilmastolannoite on valittu tiukan EIP-AGRI Innovation Awards -kilpailun finalisteiksi. Osallistu yleisöäänestykseen.
Tutkijoita laboratoriossa
Älyrehu innovaatiohankkeessa olivat mukana projektitutkija Elisa Tikkanen, tutkimuspäällikkö Pekka Kilpeläinen ja laboratorioinsinööri Veijo Sutinen. Kuva Oulun yliopisto

Maaseudun innovaatioryhmät eli EIP–ryhmät ratkovat alkutuotannon ongelmia, mikä parantaa maa- ja metsätalouden tuottavuutta ja tehokkuutta. Innovaatioryhmän toiminnassa yhdistyy alan yrittäjien käytännön osaaminen ja asiantuntijoiden tieto.

Oulun yliopiston mittaustekniikan yksikön vetämä innovaatiohanke keskittyi karjatilan ruokinnan optimointiin kehittämällä siihen mittareita ja laitteita. Oikea ruokinta on tärkeää karjan hyvinvoinnille ja maitotilan tuottavuudelle. Karjatiloilla rehukustannukset voivat olla yli puolet tuotantokustannuksista. Lypsylehmän rehunkulutuksesta säilörehun osuus on noin 55 prosenttia syödystä kuiva-aineesta.

"Hankeidea syntyi tarpeesta seurata lehmien aperuokintaa tarkemmin. Säilörehun kuiva-aine vaikuttaa aperuokinnan suunnitteluun. Jos kuiva-aine poikkeaa ruokinnan suunnittelusta, voi ruokinta olla liian laimeaa tai väkevää. Tällöin seurauksena voi olla, että tavoiteltu maidontuotos jää saavuttamatta, että lehmä sairastuu tai viljelijä maksaa turhaa liian ravinteikasta ruuasta, kertoo Oulun yliopiston mittaustekniikan yksikön tutkimuspäällikkö Pekka Kilpeläinen Kajaanin yliopistokeskukselta.

Euroopassa on rahoitettu EIP-hankkeita noin 3400. Niistä on valittu 30 kärkihanketta, jotka kilpailevat innovaatiopalkinnoista kuudessa kategoriassa. ”Aika tiukan seulan läpi on siis päästy”, Kilpeläinen sanoo.

Hankkeessa ovat mukana myös neuvontajärjestö ProAgria Itä-Suomi. Alkutuottajina innovaatioryhmässä on kahdeksan kainuulaista maaseutuyrittäjää. Lisäksi ryhmässä on asiantuntijoina ohjelmistoja ja verkkopalveluja maatiloille tuottava MTech Digital Solutions Oy, rehunäytteenottokairoja valmistava Semes Oy, ProAgrian valtakunnallinen ruokinnan ja automaatiolypsyn asiantuntija sekä paikallisten eläinlääkäreiden edustaja.

Lisätietoa Älyrehusta voit lukea ProAgrian sivuilta.

Kilpailun yleisöäänestys alkoi 15.4. Älyrehu kisaa eläinten hyvinvointi ja kasvatus -kategoriassa. Voittajat palkitaan 8.5.

Äänestä suosikkiasi

Viimeksi päivitetty: 18.4.2024