Tietopisto
      Etusivulle | Uutiset | Tiedotteet | Tapahtumat | Blogit | Pääkirjoitukset | Artikkelit | Töissä | Kasvotusten | oulu.fi

Numero 16/2011 > kasvotusten

Superopen unelmaduuni

Kuva

Birgit Åberg-Karvonen on saanut positiivista palautetta opetuksestaan vielä vuosikymmenien takaa. Monille ruotsin kielen tärkeys käy ilmi vasta työelämään siirtymisen jälkeen.

teksti ja kuva Tommi Riekki

”Mistä sinä tuommoista olet kuullut?”, hämmästelee vaivaantuneena kielikeskuksen ruotsin opettaja Birgit Åberg-Karvonen kuullessaan työkavereilta ja oppilailta tulleista ylistävistä sanoista. Hänen tunneillaan ruotsi ei ole pakkoa, vaan pahinkin ruotsinkammoinen tulee tunneille mielellään jutustelemaan toisella kotimaisella.

”Birgit on rohkaiseva ja ihmisläheinen. Hän toi ruotsin kurssille rennon ja mukavan ilmapiirin, eikä tarvinnut lainkaan hävetä omaa ruotsin kielen taitoa”, oppilaspalautteessa kehutaan. ”Monet puhuvat kursseillani enemmän ruotsia kuin tähän mennessä koko elämänsä aikana”, kertoo myös Åberg-Karvonen kurssiensa keskustelemaan kannustavan ilmapiirin merkityksestä.

”Aivan alusta alkaen Birgit osoitti aitoa kiinnostusta kokemuksiamme ja ajatuksiamme kohtaan”, toisessa palautteessa iloitaan. ”Hän korosti sitä, ettei tarvitse osata kaikkia sanoja ja kielioppia, vaan tärkeintä on tulla ymmärretyksi”, kolmas opiskelija muistelee.

”Kielten tunnit ovat hyviä yleisten asioiden pohdiskeluun. Minua kiinnostaa ihan oikeasti, mitä opiskelijoille kuuluu ja miten he voivat. Aloitankin jokaisen tunnin kyselemällä heidän kuulumisiaan”, Åberg-Karvonen sanoo ja painottaa, että myös itsensä pitää uskaltaa panna likoon ja kertoa avoimesti omasta elämästään ja mokistaan. Silloin opiskelijatkin uskaltavat paremmin osallistua keskusteluun.

Omien kokemuksiensa kautta hänen on helppo ymmärtää kieltenopiskelijoita, sillä äidinkielenään ruotsia puhuva Åberg-Karvonen on aloittanut suomen kielen opiskelun yhdeksänvuotiaana. ”Ymmärrän sen, että monien mielestä ruotsi on vaikeaa, sillä minusta suomi on vaikeaa. Kannattaa luoda turvallinen oppimisympäristö, jossa uskaltaa tehdä myös virheitä”, hän opastaa.

Yliopistossa oppii opettajakin

Arkisten asioiden lisäksi Birgit Åberg-Karvosen kursseilla keskustellaan opintoalakohtaisista aiheista. Siinä vaiheessa usein opettajasta tulee oppija. ”Varsinkin tekniset tieteet menevät niin nopeasti eteenpäin, että kyllä siinä opiskelijat saavat monesti neuvoa opettajaa. Siinä sitä oppii, kun tutustuu uusin asioihin”, Åberg-Karvonen kertoo.

”Opiskelijat ovat hyviä neuvomaan ja he neuvovat mielellään. Se on tosi arvokas asia, että opetus on molemminpuolista”, hän jatkaa. Yliopistossa kielenopetuksen parhaana puolena Åberg-Karvonen pitääkin sitä, että opettaja kehittyy taitojensa lisäksi myös tiedollisesti ja kiinnostuu uusista asioista.

Kokemusta hänellä on myös peruskoulussa ja lukiossa opettamisesta. Opetusvuodet ovat hänelle arvokas kokemus, vaikka tiukkaan laaditut opetussuunnitelmat eivät tarjonneetkaan yhtä hyvää mahdollisuutta itsensä kehittämiseen. ”On hyvä tuntea jatkumo koulusta yliopistoon”, Åberg-Karvonen toteaa.

Yliopistoa hän pitää mukavampana ympäristönä myös siksi, että täällä opiskelijoiden motivoiminen on helpompaa. ”Suurin osa on jo valmiiksi hyvin motivoituneita, ja vaikka eivät aluksi olisikaan, niin ammattikielen painottaminen kursseilla motivoi, sillä he kokevat kurssit silloin oikeasti hyödyllisiksi”, ammattiaan unelmatyöksi kuvaileva Åberg-Karvonen kertoo.

Haasteita opetukseen tarjoaa se, että kielilain asettamat vaatimukset on vaikea täyttää opetukselle varatussa ajassa. ”Ei ole helppoa saada kaikkia tehtyä 28 tunnissa”, hän harmittelee.

Huolta on aiheuttanut myös valmentaviin kursseihin suunniteltu ulkoistaminen. ”Valmentavat kurssit ovat tärkeitä, ja on tärkeää, että samat opettajat pitävät niitä kursseja, sillä he tietävät, mitä varsinaisilla kursseilla pitää osata”, Åberg-Karvonen korostaa.

Myöskään muiden kielten alkeiskursseihin kohdistuneet leikkaukset eivät saa häneltä kiitosta, sillä Åberg-Karvosen mukaan yliopiston olisi tärkeätä tarjota mahdollisuus uuden kielen opiskeluun, koska lukioissa se ei usein ole mahdollista.

Työlle omistautuminen palkittiin

Opiskelijoiden lisäksi Birgit Åberg-Karvonen viihtyy erinomaisesti työkavereidensa kanssa. Yhdessä laaditaan opetusmateriaalit ja käydään vuosittain opintomatkoilla, joihin rahoitus anotaan yliopiston ulkopuolelta ja kerätään porukalla.

Yhteistyö on vuosien varrella tiivistynyt, ja Åberg-Karvosesta on tullut pidetty persoona. ”Kuten opettajana, myös työkaverina hän on taitava kuuntelija. Birgit osaa esittää aina oikeat kysymykset ja hänellä on mainio huumorintaju. Töissä hän keskittyy olemaan hyvä opettaja, joka panostaa työhönsä opiskelijoiden kanssa. Birgit on aivan superruotsinopettaja”, Päivi Jokinen kuvailee työkaveriaan.

Åberg-Karvosen opetustaidot on tunnistettu myös muualla, sillä tänä vuonna hänelle myönnettiin OKKA-Svenska kulturfondenin 1000 euron suuruinen palkinto ansiokkaasta ruotsin kielen opetuksesta ja ruotsalaisen kulttuurin edistämisestä suomenkielisessä oppilaitoksessa.

Palkitun opettajan mieltä palkinto lämmittää, mutta toisaalta myös nolottaa, sillä palkinnon ansaitsevia hyviä opettajia hän kertoo Oulun yliopistossa olevan paljon muitakin.

Kommentit

Uusimmat kommentit ovat ylimpänä.

 

Kaiken lisäksi tämä superruotsinopettaja on myös maailman paras Mamma

kirjoittaja: Nora

 

Grattis Bibbi! Det här har du verkligen förtjänat:)

kirjoittaja: Kollegan

 

Onnittelut Birgit,

Jatka vain samaan malliin.

kirjoittaja: Pekka Kess

 

Kiitos Tommi Riekille hyvästä ja ajankohtaisesta jutusta, jossa on pedagogisesti osuttu asian ytimeen! Birgit Åberg-Karvonen kuvataan jutussa opettajana, joka ottaa opiskelijansa kokonaisvaltaisina yksilöinä. Birgitin opetustyöstä annetaan kuva, että hän on yliopiston opettaja, joka ymmärtää opiskelijoitaan  ja osaa hyödyntää opetustilanteessa kahdensuuntaista vuorovaikutusta. Opettaja oppii substanssitietoa opiskeljoilta ja opiskelijat oppivat oman erikoisalansa kieltä. Tommi Riekin esittämiin asioihin Birgitistä on helppo yhtyä. Jutussa olevaa esimerkkiä "yliopistossa oppii opettajakin" voidaan hyödyntää yliopiston lähiopetuksen viestinnässä oppiaineesta riippumatta. 

kirjoittaja: kielenopettaja Oulun yliopistosta

Kommentoi juttua alle. Lyhyet, asialliset kommentit julkaistaan tällä sivulla arkisin n. klo 9–16. Voit kommentoida nimimerkillä, mutta ilmoita nimesi, joka jää vain toimituksen tietoon. Jos jätät nimimerkki-kohdan tyhjäksi, kommentissa käytetään nimeäsi, muutoin nimimerkkiäsi.

kirjoittajan nimimerkki
kirjoittajan oikea nimi

 

PÄÄKIRJOITUS

Suunnittelua, toimintaa ja tulosta

KASVOTUSTEN

Superopen unelmaduuni

kuva
   

BLOGI

Yliopistopokeri

TÖISSÄ

Puhdastilat tehokäyttöön Remeksen johdolla

OULU.FI

Arkeologin paratiisissa

TORI

 

UUTISVINKKI

 
   

 

  hermes(at)oulu.fi Viestintäpalvelut | viestinta(at)oulu.fi | 08 553 4092