Tutkimuspalvelut

Koe-eläinkeskus tarjoaa tutkimuspalveluita Oulun yliopiston ja yliopistollisen sairaalan tutkijoille sekä sopimuksen mukaan ulkopuolisille tutkimuslaitoksille
Tutkimuspalvelut

Tehtävät

Koe-eläinkeskuksen tehtävänä on huolehtia eläinten hyvinvoinnista eläimen koko elinkaaren aikana, ja auttaa tutkijoita toteuttamaan kokeet ja toimenpiteet parhaalla mahdollisella tavalla.

• Tuottaa ja hankkii eläimiä tutkimustarkoituksiin
  • Ylläpitää ja hoitaa eläimiä kokeiden aikana
  • Eläinten terveydestä ja hyvinvoinnista huolehtiminen
  • Huolehtii ympäristöolosuhteista
  • Avustaa toimenpiteissä
  • Ylläpitää eläinten tietojärjestelmää ja auttaa eläinkirjanpidossa ja tilastoinnissa
  • Avustaa hankkeiden suunnittelussa ja toteuttamisessa
  • Toimittaa eläimiä muihin tutkimuslaitoksiin

Terveys ja eläinlääkintähuolto

Koe-eläinten eläinlääkintähuolto perustuu ennaltaehkäisevään terveydenhuoltoon. KEKSin eläinlääkintähuollosta vastaa koe-eläimiin erikoistunut eläinlääkäri.

Eläinlääkintähuoltoon kuuluvat tehtävät:

• Eläinten terveydentilan valvonta
  • Mikrobiologiset terveystarkkailut ja muu sairauksien ennaltaehkäiseminen
  • Sairauksien hoitaminen
  • Neuvonta erilaisissa koe- ja hoitotoimenpiteissä
  • Neuvonta eläinten hyvinvoinnin edistämisessä

Tärkeä osa koe-eläinten ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa on säännöllisesti tehtävät mikrobiologiset terveystarkkailut. KEKSissä tehdään säännöllisesti jyrsijöiden terveystarkkailuja.