Trendinä pop-up

Pop-up -yrityksellä tarkoitetaan yritystä, jonka toiminnan kesto on lyhyt, muutamasta päivästä pariin kuukauteen. Ilmiö ei ole uusi, sillä jo vanhojen torien kojut ovat edustaneet pop-up -toimintaa ennen kuin termiä keksittiinkään. 2000-luvulla pop up-yrityksistä tuli trendi, joka alkoi Yhdysvalloista. Se levisi nopeasti ympäri maailmaa, myös Suomeen. Tunnetuin kotimainen esimerkki pop-up -toiminnasta lienee Ravintolapäivä, jolloin jokainen voi perustaa oman ravintolansa ja ilmoittaa sen mukaan tapahtumaan.

Mikä tekee pop-up -yrityksistä niin suosittuja? Syynä on todennäköisesti niiden uniikkius. Riippumatta yrityksen edustamasta alasta, pop-upit tarjoavat tuotteita, esimerkiksi käsitöitä ja trendikkäitä ruokia, joita ei normaalisti ole tarjolla. Pop-up -yrityksissä vetää puoleensa myös niiden väliaikaisuus ja yllätyksellisyys. Useimmiten pop-up -yritysten perustaminen on helppoa, eikä niihin tarvita lupia. EVIRA:n lupa kuitenkin tarvitaan, mikäli valmistettava ruoka ei ole vähäriskistä, esimerkiksi sushia tai tartarpihviä. Ravintoloidenkin perustaminen on kuitenkin suhteellisen helppoa ja nopeaa.

Pop-up -toiminta on keino kokeilla yrittäjyyttä, eikä siihen tarvita montaa työntekijää, ja se mahdollistaa lyhytaikaisen kokeilun uudella paikkakunnalla, ulkomailla tai erilaisella myyntitavalla. Esimerkiksi verkkokaupat saattavat perustaa pop-up -myymälän saadakseen lisää tunnettavuutta ja asiakkaita, jonka jälkeen kauppa palaa internetmyyntiin. Pop-up -yrittämisessä tärkeintä on omien tuotteiden mainostus ja eri medioissa saatu huomio, sillä pop-up -yritykset eivät ole usein kovinkaan tuottavia. Silti uskon trendin jatkuvan, sillä pop-up -myymälät ovat hyvä keino saada lisää huomiota tuotteille.

Monet meistä ovat varmaankin olleet mukana jonkinlaisessa pop-up -toiminnassa, kuten koulujen myyjäisissä. Pop-up -yrityksen ylläpito on mielestäni hyvä ja mielenkiintoinen tapa kerätä rahoitusta tai huomiota jollekin itselle tärkeälle hankkeelle. Mikäli saisin mahtavan bisnesidean ja hyvän tiimin, voisin perustaa vaikka pop-up -ravintolan. Saa nähdä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

Minna Vuolteenaho, tutkimusharjoittelija, lukiolainen

Viimeksi päivitetty: 11.8.2017