Henkilökunnan, tutkijan ja UFO:n käyttäjätunnus

Henkilökunnan, tutkijan ja ulkopuolisen käyttäjän (ns. UFO) käyttäjätunnus ja sen eri muodot ulkoisissa palveluissa.


Tutkijan / henkilökunnan käyttäjätunnus

Uuden työntekijän käyttäjätunnus on käyttövalmiina työmääräyksen alkamispäivää seuraavana arkipäivänä:

  • Jos sinulla on aiemmin ollut Oulun yliopiston opiskelija- tai henkilökuntatunnus, saat entisen tunnuksesi käyttöön.
  • Jos tunnuksesi on uusi tai et tiedä tai muista käyttäjätunnustasi tai salasanaasi, tunnistaudu pankkitunnuksillasi itsepalveluun: Salasanan vaihto. Palvelu ilmoittaa tunnuksesi ja voit asettaa sille salasanan. Lisätietoa aiheesta: Itsepalvelut ja tunnistautuminen.
  • Jos et voi käyttää itsepalvelua, käy hakemassa salasana jostakin Tietohallinnon palvelupisteestä: Neuvonta tai Mobiilituki. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi.

Salasana

Salasanasi on voimassa 180 vuorokautta. Lue lisää aiheista: salasana ja sen vaihtaminen, hyvän salasanan vaatimukset.

Henkilökunnan käyttäjätunnuksen muoto

  • Yliopiston työasemille ja tietojärjestelmiin kirjauduttaessa näppäile tunnuksesi perusmuodossaan; se on yleensä 8 merkkiä pitkä ja merkit kirjoitetaan pienillä kirjaimilla.
  • Jos kirjautumisvaiheessa kysytään palvelinta, konetta tai serveriä, valitse vaihtoehdoista: koivu
  • Jos työasemakirjautumisessa kysytään toimialuetta tai domainia, valitse vaihtoehdoista: univ
  • Kun kirjaudut langattomaan eduroam-verkkoon, kirjoita tunnuksesi muodossa: tunnus(at)cc.oulu.fi
  • Canonin tulostuslaitteille kirjauduttaessa näppäile tunnuksesi muodossa: tunnus(at)univ
  • Jos käytät henkilökunnan O365-palvelua, tunnuksesi on muotoa: tunnus(at)univ.yo.oulu.fi
  • Järjestelmissä, jotka käyttävät Shibboleth-kirjautumista, tunnus kirjoitetaan perusmuodossaan

IT-palvelut ja käyttösäännöt

IT-palvelujen käyttösäännöt koskevat kaikkien yliopiston IT-palvelujen, laitteiden, sovelluksien ja verkkojen käyttöä. Sitoudut noudattamaan em. sääntöjä aktivoidessasi / vastaanotaaessasi yliopiston käyttäjätunnuksen.

Henkilökunnan IT-palveluista kerrotaan enemmän Notiossa. Lue ohje: Näin pääset Notioon.

UFO-tunnus

Henkilö, jolla ei ole työsuhdetta yliopistoon, mutta on perustellut syyt käyttää yliopiston tietoteknisiä resursseja (esim. UNIV-toimialuepalvelu, tulostuspalvelu, sähköposti), anoo erillistä maksullista käyttöoikeutta yksikkönsä kautta. Tällaisia henkilöitä voivat olla esim. apuraha-, stipendi- ja akatemiarahoituksella työskentelevä tutkija, tuntiopettaja, vieraileva tutkija tai opettaja.

UFO-käyttölupahakemus:

Yksikössä täytetään hakijan puolesta sähköinen UFO-käyttölupahakemus, johon liittyvät ohjeet ovat henkilökunnan luettavissa Notiossa. (Lue ohje: Näin pääset Notioon.) Mikäli hakijalla ei ole suomalaista henkilötunnusta, tulee ottaa yhteys henkilöstöpalveluun, missä hakemuslomake tässä tapauksessa täytetään.

Mikäli henkilöllä on voimassa oleva UFO-tunnus, voi hän itse anoa jatkoa oman tunnuksensa voimassaoloaikaan sähköisen lomakkeen kautta.

UFO-tunnus on maksullinen, ja tunnus luodaan vasta, kun kustannuksista vastaavan yksikön esimies on hyväksynyt hakemuksen.

Henkilökunnan sähköposti ja kotihakemisto

Yliopiston käyttäjätunnuksen myötä kaikki voivat aktivoida käyttöönsä Office 365 Education -palvelun, joka sisältää mm. sähköpostipalvelut. Henkilökunnan ja ufo-tunnuksien sähköpostiosoite on muotoa etunimi.sukunimi@oulu.fi. Esimerkiksi mobiilitulostus onnistuu vain oulu.fi-päätteisestä sähköpostiosoitteesta.

Koivu-palvelimen kotihakemistoosi voit tallettaa tiedostojasi ja tehdä henkilökohtaiset www-sivusi.

Työsuhteen päättyessä

Työntekijän yliopiston tietokoneiden sekä ohjelmistojen käyttöoikeus päättyy ja sähköpostiosoite lakkaa toimimasta työsuhteen päättyessä. Tunnukset luodaan ja suljetaan automaattisesti henkilörekisterissä olevien tietojen perusteella. On kuitenkin huomioitavaa, että käyttäjätunnus pysyy voimassa opiskelijatunnuksena työsuhteen päättyessäkin, jos henkilö on edelleen läsnäoleva opiskelija. Yliopiston palvelimilla olevat sähköpostikansiot ja muut tiedostot poistetaan tietyn ajan kuluessa tunnuksen sulkeutumisesta.

Käyttöoikeuden päättymiseen kannattaa varautua:
• ilmoittamalla uusi yksityinen sähköpostiosoite yhteistyö- ym. kumppaneille
• kopioimalla yliopiston palvelimilta itselle omat säilytettävät tiedostot ja poistamalla muut
• tallettamalla itselle omat tärkeät sähköpostiviestit
• kotikoneelta tulee poistaa yliopiston kautta hankitut ohjelmistot, joihin ei enää ole käyttöoikeutta

Lisää aiheesta: salasana, hyvän salasanan vaatimukset, opiskelijan käyttäjätunnus, kotihakemisto, näin pääset Notioon, IT-palvelujen käyttösäännöt

Viimeksi päivitetty: 12.9.2017