Hakulomake

Toimi näin

A) TOIMI NÄIN, KUN OTAT O365-PALVELUN KÄYTTÖÖSI

1) TUTUSTU ENSIN KÄYTTÖEHTOIHIN

2) OTA PALVELU KÄYTTÖÖN

  • Lue Käyttöönoton ohje ja seuraa sitä vaihe vaiheelta samalla, kun täytät käyttöönottolomaketta. On erityisen tärkeää, että teet kaikki ohjeessa mainitut toimet oikein ja loppuun saakka!
  • HUOM. Käyttöönoton aikana järjestelmä ilmoittaa uuden etu- ja sukunimiisi perustuvan sähköpostiosoitteen. Kirjoita se muistiin!
  • Ota palvelu käyttöön käyttöönottolomakkeella käyttäen yliopiston käyttäjätunnustasi ja salasanaa (muista seurata käyttöönoton ohjetta loppuun asti!).

3) ODOTA

  • Odota pari tuntia: Palvelu on käytössäsi aikaisintaan tunnin päästä (ruuhka-aikana voi kestää useamman tunnin).
  • Jos olet entinen Paju-sähköpostin käyttäjä, postin uudelleenohjaus Pajusta toimii noin kahden tunnin päästä.

4) KÄYTTÄJÄNIMESI

  • Palvelun käyttäjänimi perustuu yliopiston käyttäjätunnukseesi ja on muotoa: tunnus(at)student.oulu.fi ja myös salasana on käyttäjätunnuksesi salasana.
  • Palvelun käyttäjänimi on se, jolla jatkossa kirjaudut O365-palveluun.
  • Lue lisää: O365-käyttäjänimi

5) SÄHKÖPOSTIOSOITTEESI

  • O365-käyttäjänimi toimii myös sähköpostiosoitteena.
  • O365-käyttäjänimen lisäksi voit käyttää sähköpostiosoitteen muitakin muotoja. Muista kuitenkin, että niillä ei voi kirjautua O365-palveluun.
  • Lue lisää: O365-sähköpostiosoitteet

6) ALOITA KÄYTTÖ

  • Jos olet entinen Paju-sähköpostin käyttäjä, Pajun sähköpostiosoitteisiisi (tunnus (at) mail.student.oulu.fi tai tunnus (at) paju.oulu.fi ) saapuvan postin uudelleenohjaus tulee voimaan kahden tunnin päästä. Sen jälkeen tuleva posti ohjautuu uuteen osoitteeseesi eli O365-palvelun postilaatikkoon. Tarkista kuitenkin esim. Webmaililla kahden tunnin jälkeen, ehtikö vanhaan postilaatikkoon tulla viestejä ennen kuin kääntö tuli voimaan.
  • Aloita Outlook-sähköpostin käyttö ohjeen mukaan aikaisintaan tunnin päästä käyttöönoton jälkeen. Siirry O365-ohjesivulle ja avaa sieltä Outlookin aloittamisohje.
  • Palvelun osoite: http://o365.oulu.fi tai https://outlook.com/student.oulu.fi, kirjautuminen O365-käyttäjänimellä. Voit käyttää kumpaa www-osoitetta tahansa. Jos haluat tallentaa kirjautumisosoitteen selaimen kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin, varmista, että se tallentuu tarkalleen jommassa kummassa em. muodossa. Jos tallennat osoitteen vasta kirjautumisen jälkeen, käyttäjätunnistus ei jatkossa toimi kirjanmerkkiä käytettäessä eivätkä sivut avaudu oikein.
  • Outlook-sähköpostin lisäksi käytössäsi on myös muut O365-palvelun Web App -sovellukset: Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Lync sekä kalenteri ja SkyDrive Pro.

Huomioi nämä asiat:

  • Käyttöönoton yhteydessä järjestelmä ilmoitti sinulle näytöllä uuden sähköpostiosoitteesi. Ilmoita uusi sähköpostiosoitteesi käyttämiisi yliopiston järjestelmiin sekä postituslistoille, näin saat yliopiston tiedotteet jatkossakin oikeaan sähköpostiin. Esimerkiksi WebOodi, katso ohjeet henkilötietojen muuttamiseksi: WebOodin pikaohje.
  • Yliopiston käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ovat ennallaan, niillä pääset kirjautumaan yliopiston järjestelmiin ja itseopiskelutyöasemille. Student-toimialueen Windows-työasemissa on käytössä ns. single sign-on -menetelmä, jonka johdosta O365-palveluun/-palvelusta ei tarvitse erikseen kirjautua ulos.
  • Jos olet entinen Paju-sähköpostin käyttäjä, huolehdi itse omat postisi talteen Paju-palvelimelta. Postien kopiointi on mahdollista Linnanmaan ICT-pisteessä. Muista mahdollisuuksista ilmoitetaan erikseen tietohallinnon www-sivujen UUTISET-osassa. Siirry sivulle: Pajun sähköpostien siirto.

Ongelmia?

  • Mikäli et vielä muutaman tunnin päästä käyttöönotosta pääse kirjautumaan O365-palveluun, varmista, että kirjoitat käyttäjänimesi oikein.
  • Yleisohjeet ongelmatilanteisiin: päivitä käyttämäsi www-selain uusimpaan tai käytä toista selainta, tyhjennä selaimen välimuisti.
  • Mikäli käytät selaimen kirjanmerkkiä (= bookmarks, suosikit, favorites) siirtyäksesi palvelun kirjautumissivulle, tarkista, että kirjanmerkin osoite on http://o365.oulu.fi tai https://outlook.com/student.oulu.fi
  • Tutustu O365-ohjesivun Useimmiten Kysyttyihin Kysymyksiin, ratkaisu voi löytyä sieltä.
  • Ota tarvittaessa yhteys Neuvontaan sähköpostilla, soittamalla tai käymällä.

 

B) TOIMI NÄIN, KUN ET OTA KÄYTTÖÖSI O365-PALVELUA

Voit ottaa palvelun käyttöösi myöhemminkin, mutta muista, että:

  • Yliopiston käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ovat ennallaan, niillä pääset kirjautumaan yliopiston järjestelmiin ja itseopiskelutyöasemille.
  • Hanki itsellesi uusi sähköpostiosoite joltakin muulta palveluntarjoajalta ja ilmoita se käyttämiisi yliopiston järjestelmiin ja postituslistoille, näin saat yliopiston tiedotteet oikeaan sähköpostiin. Esimerkiksi WebOodi, katso ohjeet henkilötietojen muuttamiseksi: WebOodin pikaohje.

Jos olet entinen Paju-sähköpostin käyttäjä:

  • Yliopiston tarjoama Pajun sähköpostipalvelu on jo loppunut ja yliopiston sähköpostiosoite on lakannut toimimasta kohdallasi.
  • Huolehdi itse omat postisi talteen Paju-palvelimelta. Pajun vanhojen sähköpostien kopiointi on mahdollista Linnanmaan ICT-pisteessä. Muista mahdollisuuksista ilmoitetaan erikseen tietohallinnon www-sivujen UUTISET-osassa. Siirry sivulle: Pajun sähköpostien siirto.

 

Lisää aiheesta: rekisteriseloste, käyttöehdot, muutokset pähkinänkuoressa, Office 365 for Education, Pajun sähköpostien siirto, O365-palvelun käyttöohjeita

 

Viimeksi päivitetty: 6.2.2014
Facebook icon
Twitter icon
LinkedIn icon
Share on Google+