Tutkimus – korkeatasoista vaikuttavaa tiedettä

Oulun yliopisto on pohjoinen, kansainvälinen tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tieteellistä tietoa ja ratkaisuja kestävämmän, älykkäämmän ja inhimillisemmän maailman rakentamiseksi.

Vastaamme tutkimuksellamme globaaleihin haasteisiin

Oulun yliopistossa etsimme monitieteisellä ja tieteidenvälisellä tutkimuksella yhteiskunnallisesti vaikuttavia ja kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja globaaleihin haasteisiin. Soveltavan monitieteisen tutkimuksen perustaa luodaan pitkäjänteisellä perustutkimuksella.

Pohjoinen sijaintimme antaa meille erityisen mahdollisuuden ja vastuun arktisten kysymysten ratkomiseen. Arktinen tutkimus, koulutus ja yhteistyö kattaa kaikki tutkimusalamme.

Tutkimuksen kansainvälisessä kärjessä

Huippututkimuksemme pohjautuu vahvaan monitieteiseen osaamiseen. Korkeatasoiset, eri tieteenaloja yhdistävät tutkimusavauksemme liittyvät mm. digitaalisen tulevaisuuden luomiseen ja ymmärtämiseen sekä kestävämmän maailman rakentamiseen.

Monitieteinen tutkimusyhteisö

Kahdeksan tiedekuntamme tutkimusyksiköt muodostavat tiedeyhteisön, jolla on ainutlaatuisia monitieteisiä vahvuuksia. Monet tutkimusyksikkömme edustavat kansainvälistä kärkeä omilla aloillaan. Tutkimuksen tukena ovat laadukkaat tutkimusinfrastruktuurit.

Tutustu tutkijoihin

Oulun yliopistossa työskentelee noin 2000 tutkijaa. He tutkivat laajasti ja monialaisesti erilaisia aiheita, joilla on merkitystä niin ihmisen kuin koko maapallon tulevaisuudelle. Alla olevista linkeistä voit tutustua tutkijoihin fokusalueittain.

Tutkijaksi Oulun yliopistoon?

Kansainvälinen työympäristömme tarjoaa monipuolisia ja mielenkiintoisia mahdollisuuksia.

Tutkimuksen avoimuus ja vastuullisuus

Edistämme tieteen vaikuttavuutta yhteiskunnassa noudattamalla määrätietoista avoimuuden ja vastuullisuuden ohjelmaa.

Yliopiston vastuullisen tieteen julistuksen periaatteita ovat:

• tutkimuksen laatu

• läpinäkyvyys

• avoin saatavuus

• yhdenvertaisuus

• kestävä kehitys

Vaikuttavaa tutkimusta

Saatamme tutkimustuloksiamme ja osaamistamme yhteiskunnan eri toimijoiden käyttöön. Edistämme aktiivisesti tutkimuslähtöisten innovaatioiden ja sovellusten kehittämistä ja käyttöönottoa.

tutkimuspohjaista yritystä vuodesta 2000

keksintöilmoitusta vuonna 2023