Valikoiva yksityisyyden suojaus videovalvonnassa

, OP-sali (L10)

Valikoiva yksityisyyden suojaus videovalvonnassa

Diplom-Ingenieur Florian Matusek

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, tietojenkäsittelytieteiden laitos

Tietojenkäsittelytiede

Professori Jari Porras, Lappeenrannan teknillinen yliopisto

Dosentti Raija Halonen, Oulun yliopisto

Ratkaisu videovalvontaan liittyvän yksityisyyden suojaamiseen

Kuluvan vuosisadan alussa tapahtui järkyttäviä terroritekoja, jotka synnyttivät vaatimuksia järjestää kansalaisille lisää turvaa ja suojelua. Erityisesti videovalvontakameroita asennettiin maailmassa valtavia määriä. Vaikka näiden kameroiden hyödyistä vielä keskustellaan, ei ole epäilystäkään, etteikö ihmisten kuvaaminen julkisilla paikoilla kuten ostoskeskuksissa tai työpaikoilla olisi häirintää heidän yksityisyyttään kohtaan.

Näihin päiviin asti päätös yksityisyyden tai turvallisuuden arvosta on pitänyt tehdä jokaisessa kohteessa erikseen, ja useinkaan kaikki osalliset eivät ole olleet tyytyväisiä tehtyyn ratkaisuun. Joko yksityisyyden puolesta puhuva on valittanut, että yksityisyyttä häiritään liikaa, tai turvallisuusviranomaiset ovat väittäneet, etteivät he voi tarjota riittävää turvaa.

Väitöstutkimuksessa luotiin järjestelmä, joka tuo ratkaisun tähän kaksijakoiseen ongelmaan.

Järjestelmää käyttämällä kaikki videolla näkyvät ihmiset peitetään pikselöimällä niin, ettei heitä voi tunnistaa. Siitä huolimatta heidän liikkumisensa voidaan havaita ja turvamiehet voivat nähdä, murtautuuko joku sisään, varastaako laukun tai aloittaako tappelun. Välikohtaustapauksissa valtuutettu henkilö voi tutkia videotallennetta ja kuvassa näkyvää henkilön piilotettua hahmoa klikkaamalla poistaa pikselöinnin. Kaikki muut henkilöt videolla jäävät piilotetuiksi.

Kuvattua tapahtumaa voi sen jälkeen käyttää esimerkiksi poliisitutkinnassa, etsittäessä henkilöä julkisesti tai todisteena oikeudessa. Tällä tavalla kaikkien asiaan kuulumattomien henkilöiden yksityisyys säilyy, ja silti videon tarjoama informaatio on käytettävissä tuomaan turvaa.

Järjestelmän soveltuvuus on todennettu käytännössä eräällä kansainvälisellä lentokentällä.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024