Suoraan mikrolinssimatriisilla kuvantava systeemi mikroskopiaan

Linnanmaa, Kuusamonsali (YB210)

Suoraan mikrolinssimatriisilla kuvantava systeemi mikroskopiaan

Diplomi-insinööri Sami Varjo

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Konenäön ja signaalianalyysin tutkimuskeskus

Tietotekniikka

Professori Jyrki Saarinen, Itä-Suomen yliopisto

Professori Olli Silvén, Oulun yliopisto

Mikroskopiaa edullisesti sadoilla pikkulinsseillä

Väitöstyössä on tutkittu ja kehitetty uutta mikrolinsseihin perustuvaa kuvantamismenetelmää, jota voidaan käyttää mikroskooppisten kohteiden kuvaamiseen. Työssä rakennettiin laite, jolla voidaan esimerkiksi diagnosoida bilhartsiaa aiheuttavien parasiittien infektio virtsanäytteistä käyttäen hyväksi automaattista kuva-analyysiä.

Menetelmässä käytetään perinteisen mikroskooppioptiikan sijasta satoja pieniä linssejä, mikrolinssimattoa, kuvien ottamiseen. Pienet linssit kuvaavat kukin pienen alueen isosta näytteestä ja työssä kehitettyä laskennallista menetelmää käyttäen näistä muodostetaan kokonainen tuloskuva.

Uuden lähestymistavan etuna on optiikan pieni koko sekä alhainen hinta. Kenttädiagnostiikkaan sopivan laitteen hinnaksi arvoitiin alle kymmenen euroa, eivätkä laitteen kustannukset siis estä mikroskopian käyttöä köyhissä olosuhteissa.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024