Ajankohtaista oppimisanalytiikasta digiloikka-foorumissa 16.5.

Oulun yliopiston Oppimisanalytiikka-tutkimusryhmän esiselvitysvaiheen tuloksia esitellään valtakunnallisten ammattikorkeakoulupäivien yhteydessä Oppimisen digiloikka -foorumissa tiistaina 16.5. Kajaanissa.

Oppimisanalytiikka ammatillisen koulutuksen kehittämisen tukena -hankkeen tavoitteena on hyödyntää olemassa olevaa rekisteripohjaista tietoa ammatillisen koulutuksen kehittämiseen. Hankkeessa keskitytään ammatillisen koulutuksen reformiin ja osaamisen henkilökohtaistamisen erityiskysymyksiin tavoitteena tuottaa tietoa valintojen ja päätöksenteon tueksi.

Oppimisen, opetuksen ja koulutuksen läpäisyn kehittämisen myötä edistetään koulutuksellista tasa-arvoa, ehkäistään syrjäytymistä ja työelämä saa motivoituneita osaajia nopeammin. Hankkeen toteuttaa Oulun yliopiston monitieteinen oppimisanalytiikka-ryhmä yhteistyössä opetus- ja kulttuuriministeriön kanssa. Oulun seudun ammattiopisto (OSAO) toimii hankkeessa yhteistyöoppilaitoksena.

Foorumissa professori Jouni Pursiainen kertoo Oulun yliopistossa parhaillaan tehtävästä rekisteripohjaisesta tutkimuksesta, jossa analysoidaan lukioainevalintojen merkitystä yliopistojen opiskelijavalinnassa. Uusinta tietoa Suomen ammattioppilaitosten opintorekisterien käytöstä tutkimuksessa avaa professori Jarmo Rusanen, ja professori Hanni Muukkonen kuvaa digitaalisuuden ja analytiikan mahdollisuuksia oppimisen prosessien seurannassa ja ennakoinnissa.

Uutinen ensimmäisestä oppimisen digiloikka-foorumista

Oppimisen digiloikan taustaa

Oppimisanalytiikka ammatillisen koulutuksen kehittämisen tukena -foorumi Kajaanissa 16.5.

Viimeksi päivitetty: 4.5.2017