OP-sali (L10), Linnanmaa

M.Sc. Marko Juntunen

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Oulun yliopiston kauppakorkeakoulu, Johtaminen ja kansainvälinen liiketoiminta

Kansainvälinen liiketoiminta

Professori Jukka Heikkilä, Turun yliopisto

Dosentti Petri Ahokangas, Oulun yliopisto

Liiketoimintamallimuutos dynaamisena kyvykkyytenä

Dynaaminen kyvykkyys kuvaa kykyä uusiutua ja hallita resursseja. Väitöstutkimuksessa on kehitetty malli, jossa liiketoimintamallin muutos toimii yrityksen dynaamisena kyvykkyytenä. Tämä mahdollistaa pitkäkestoisen menestyksen ja mahdollisen kilpailuedun. Malli toimii erityisesti nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.

Elämme aikaa, jossa internet ja digitaaliset palvelut muokkaavat ihmisten arkea ja käyttäytymistä. Digitaalisuus mahdollistaa esimerkiksi uudentyyppiset palvelut, jakelukanavat ja tehokkaan liiketoiminnan skaalautumisen. Uudet ominaisuudet muuttavat nopeasti liiketoimintaympäristöä ja synnyttävät uusia mahdollisuuksia ja haasteita. Näillä mahdollisuudet ja haasteet vaikuttavat yrityksien olemassa olevaan liiketoimintaan. Mitä tehokkaammin yritys kykenee löytämään ja hyödyntämään uusia mahdollisuuksia tai estämään uusia uhkia sitä parempi edellytys sillä on menestyä tulevaisuudessa. Aihetta on kuitenkin tutkittu vähän.

Liiketoimintamalli on läpileikkaus yrityksen liiketoiminnasta. Liiketoimintamallin avulla voidaan suunnitella ja synnyttää täysin uutta liiketoimintaa tai muuttaa nykyistä liiketoimintaa. Käyttötarkoituksen vuoksi liiketoimintamallia voi hyödyntää myös liiketoimintamuutoksen tutkimisessa. Tässä tutkimuksessa on mukana neljä internetin liiketoimintaa harjoittavaa yritystä. Kaikki mukana olevat yritykset olivat löytäneet uuden mahdollisuuden tai uhan ja niillä oli tarve liiketoimintamuutokseen.

Tutkimus osoittaa, että liiketoimintamallin muutosprosessi sisältää neljä prosessivaihetta. Tutkimus osoittaa myös, ettei dynaaminen liiketoimintamallin muutosprosessi ole ennalta määritelty prosessi, vaan tarvittavat prosessivaiheet voivat muuttua eri tarpeiden mukaan. Tämän lisäksi muutosprosessin suunta voi vaihtua ja sama prosessivaihe voi toistua monta kertaa peräkkäin.

Väitöskirjan tutkimustuloksista selviää, että liiketoimintamallimuutos on yrityskohtainen. Vaikka muutosprosessissa ei havaittu suuria eroja, yrityksissä on sisäisiä ja ulkoisia muutostekijöitä, jotka vaikuttavat liiketoimintamallin muutokseen joko positiivisesti tai negatiivisesti. Tämän vuoksi muutostekijöiden analysointi ja kehitys ovat tärkeitä toimenpiteitä. Lopullinen malli koostuu konstruktiivisesta nelivaiheisesta muutosprosessista sekä ulkoisista ja sisäisistä muutostekijöistä. Mallin huomioiminen ja ymmärtäminen avustavat nopeaa liiketoimintamuutosta sekä yrityksen kykyä toimia tehokkaasti myös dynaamisessa liiketoimintaympäristössä.
Viimeksi päivitetty: 23.1.2024