Resurssien käytön optimointitekniikat aikataulutuksessa; sovelluksia tuotanto- ja kunnossapitojärjestelmiin

Linnanmaa, OP-sali (L10)

M.Sc. Eng. Farzad Pargar

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Teknillinen tiedekunta, Tuotantotalous

Tuotantotalous / resurssien optimointi

Professori Juha-Matti Lehtonen, Maanpuolustuskorkeakoulu

Toinen vastaväittäjä

Tohtori Jussi Hakanen, Jyväskylän yliopisto

Professori Jaakko Kujala, Oulun yliopisto

Resurssien tehokas käyttö järkevällä aikataulutuksella

Resurssien käytön optimoinnilla on tärkeä rooli nykypäivän tuotanto- ja palveluympäristöissä. Joukko tehtäviä voidaan toteuttaa resurssitehokkaammin niille varatussa ajassa huomioimalla aikataulutuksessa asetusajat ja -kustannukset. Tämä kokoomaväitöskirja keskittyy erityisesti tuotannon ja kunnossapidon aikataulutusongelmiin.
Tuotantoa aikatauluttaessa yrityksellä voi olla tarve luoda töille aikataulu, jossa työtehtäviä ja töiden käsittelyjärjestystä ajoittamalla pyritään minimoimaan kokonaisläpimenoaika ja yksittäisten töiden myöhästymisistä aiheutuvat kulut. Aikataulujen suunnittelulla on keskeinen rooli esimerkiksi elektroniikka-, paperi- ja tekstiiliteollisuuksissa.
Kunnossapito-ongelman ratkaisemiseksi infrastruktuurista vastaavan tahon tulee luoda paras mahdollinen aikataulu kunnossapitotoimille (esim. korjaus tai uusiminen) huomioiden jokainen järjestelmän komponentti ja pyrkien minimoimaan kunnossapitotoimien ja vikatilojen aiheuttama kokonaiskustannus. Kunnossapidon aikataulutuksen rooli on erityisen tärkeä aloilla, joilla järjestelmävika on taloudellisesti merkittävä tai jopa henkilö- tai ympäristöriski. Tällaisia ympäristöjä ovat esimerkiksi rautatiet, tieverkosto sekä sähkö- ja putkiverkot. Tuotannon ja kunnossapidon aikataulutuksen avulla yritykset voivat käyttää resurssinsa tehokkaammin sekä ajalliset että rahalliset rajoitteet huomioon ottaen.