Kuparinanojohtimien plasmoniset, sähköiset ja katalyyttiset ominaisuudet: Natiivioksidien vaikutus

IT116

M.Sc. Rashad Hajimammadov

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Microelectronics Research Unit

nanomaterials

Professor Monical Alonso Cotta, Universitade Estadual de Campinas, Brazil

Toinen vastaväittäjä

Ph.D. Czaba Janaky, University of Szeged

Professor Krisztian Kordas, University of Oulu

Kuparinanojohtimien sovellukset

Kuparinanojohtimia valmistettiin kuparisuolojen pelkistymisreaktiolla ja pinnalle luonnollisesti muodostuneet oksidit arvioitiin kolmenkymmenen päivän hapettumisajanjakson aikana. Materiaalien eri ominaisuudet tutkittiin, ja eri oksidikerrosten vaikutus näihin ominaisuuksiin tuotiin ilmi.

Vaikka pintaoksidit rajoittavat sähköisiä ominaisuuksia, ne tarjoavat mahdollisuuden käyttää nanojohtimia katalyyttinä fenolien poistoon vedestä. Yksi uusimmista sovelluksista oli pintatehostettu Raman spektroskopia, joka osoitti korkeampaa signaalin intensiteettiä kuparinanojohtimien kohdalla.

Tutkimuksessa tuotiin ilmi, että kuparinanojohtimet hapettuvat kuten kuparin ohutkalvot, sekä esiteltiin toimivia sovelluksia, jotka avaavat uusia mahdollisuuksia tälle materiaalille.