Hajautettu moniantennilähettimien ja -vastaanottimien suunnittelu heterogeenisissä verkoissa

Linnanmaa, sali L10

Diplomi-insinööri Jarkko Kaleva

Oulun yliopiston tutkijakoulu, Tieto- ja sähkötekniikan tiedekunta, Tietoliikennetekniikka

Tietoliikennetekniikka

Professori Mikael Sternad, Uppsalan yliopisto

Apulaisprofessori Antti Tölli, Oulun yliopisto

Moniantennilähettimien ja -vastaanottimien suunnittelu monimuotoisissa langattomissa verkoissa

Väitöskirjassa osoitetaan hajautetun moniantennilähetyksen olevan mahdollista verraten vähäisillä laskennallisilla resursseilla monimuotoisissa langattomissa järjestelmissä. Esitetyt menetelmät tarjoavat ratkaisuja järjestelmiin, joissa signalointiresurssit ovat rajallisia ja radiokanava on jatkuvasti muuttuva. Tavoitteena on erityisesti parantaa tilatason suorituskykyä tutkimalla hajautettuja keilanmuodostusmenetelmiä, jotka ovat laajennettavissa moninaisiin langattomiin järjestelmämalleihin.