Pienten lasten Chlamydia trachomatis -infektiot

Dosentti Aino Ruohola, Turun yliopisto, TYKS

Professori Mika Rämet, Oulun yliopisto, OYS

Pienten lasten klamydiainfektiot

Selvitimme väitöskirjatutkimuksessa äidin sukupuolitautiklamydian tarttumisen synnytyksessä ja sen aiheuttamat taudinkuvat pienillä lapsilla Suomessa.

Klamydian aiheuttamat sukupuolitaudit ovat nuorilla naisilla yleisiä ja usein oireettomia. Noin 3 %:lla raskaana olevista naisista on sukupuolitautiklamydia, ja on esitetty, että jopa puolet vastasyntyneistä saa klamydiatartunnan, jos äidillä on synnytyksen aikana hoitamaton klamydiainfektio. Näiden lukujen perusteella Suomessa pitäisi todeta vuosittain noin 750 vastasyntyneen klamydiatartuntaa, joista aiheutuisi noin 200 silmätulehdusta ja 100 keuhkokuumetta. Suomessa lääkärit kuitenkin diagnosoivat hyvin harvoin klamydiaa pieniltä imeväisiltä.

Totesimme tutkimuksessamme yhteensä 206 lapsen äidiltään saamaa klamydiainfektiota Suomessa vuosina 1996–2011. Tapauksia oli vuosittain 10–20. Klamydian aiheuttama silmätulehdus aiheutti vauvoille usein veristä silmärähmää tai verisiä kyyneleitä. Äidin klamydia tarttui lapseen alle 2 %:ssa synnytyksistä.

Selvitimme myös, onko Suomessa paljon imeväisten klamydiaa, jota ei ole tunnistettu oikein. Teimme viiden vuoden ajan aktiivista seulontaa lastenneuvoloissa ja otimme klamydianäytteet 173 imeväiseltä, joilla oli silmän rähmimistä tai punoitusta alle yhden kuukauden iässä. Viiden vuoden aktiivisessa seulonnassa emme löytäneet yhtään klamydian aiheuttamaa silmätulehdusta.

Lisäksi otimme yliopistosairaalan päivystyspoliklinikalla kaikilta alle kuuden kuukauden iässä hoidetuilta alahengitystieinfektiopotilailta vuoden ajan klamydianäytteen ja totesimme 228 lapsen joukossa yhden klamydian aiheuttaman hengitystieinfektion.

Imeväisten klamydia on Suomessa varsin harvinainen tauti eikä sitä merkittävästi alidiagnosoida. Pienen imeväisen veriset kyyneleet tai silmärähmä tai pitkittyvä hakkaava yskä vaativat kuitenkin klamydianäytteen oton. Tunnistetulla ja hoidetulla imeväisen klamydiainfektiolla oli hyvä ennuste.