Avaruusilmasto

Avaruusilmaston tutkimusryhmässä tutkimme Auringon eri aktiivisuusmuotojen pitkäaikaista vaihtelua ja niiden vaikutuksia Maan lähiavaruuteen, ilmakehään ja ilmastoon. Parempi ymmärrys Auringon menneestä toiminnasta auttaa ennakoimaan sen vaikutuksia lähiympäristöömme tulevaisuudessa.
Kuva Auringosta, Maapallosta ja maan pinnan tuulista ja lämpötilasta.
Kuva Auringosta, Maapallosta ja maan pinnan tuulista ja lämpötiloista.

Tutkimusryhmän tiedot

Tutkimusryhmän kuvaus

Avaruusilmasto on melko uusi avaruusfysiikan alle kuuluva tieteenala, joka tutkii Auringon toiminnan pitkäaikaista vaihtelua (kuukausista tuhansiin vuosiin) ja sen vaikutuksia heliosfäärissä, Maan lähiavaruudessa, ilmakehässä ja ilmastossa. Avaruusilmaston voidaankin ajatella olevan keskimääräisen avaruussään vaihteluita samoin kuin meteorologiassa ilmasto vertautuu säähän.

Avaruusilmaston tutkimuksessa käytetään monipuolisesti erilaisia historiallisia arkistoja, esim. Auringon havainnoista, geomagneettisen kentän mittauksista, kosmisten säteiden mittauksia, satelliittihavaintoja sekä pitkiä ilmastoa kuvaavia mittaussarjoja. Näiden valtavien aineistojen analysointi vaatii usein ns. Big Data menetelmiä sekä moderneja koneoppimismenetelmiä.

Tällä hetkellä tutkimuksemme keskittyy erityisesti Auringon aktiivisuuden pitkäaikaisen vaihtelun ja sen ilmastovaikutusten ymmärtämiseen ja ennustamiseen sekä kosmisiin säteisiin ja Auringon äärimmäisten purkausten ja niiden vaikutusten ymmärtämiseen. Näitä aiheita tutkimme mm. Suomen Akatemian ja Oulun Yliopiston Kvantum Instituutin rahoittamissa hankkeissa, jotka jatkavat aiemmin koordinoimamme Akatemian ReSoLVE huippuyksikön (Research on Solar Long-term Variability and Effects, 2014-2019) menestyksekästä tutkimusta.

Henkilökunta

Professorit