ay410088P Kasvatuksen filosofiset ja eettiset lähtökohdat ja päämäärät (AVOIN YO) 5 op
Lisätietoja perusopinnoista:
https://aykt.edu.oulu.fi/ktperusopinnot
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
-
käyttää kasvatusfilosofiaan ja kasvatuksen etiikkaan liittyvää käsitteistöä eritellessään ja ratkaistessaan kasvatustyön käytännössä eteen tulevia kysymyksiä
-
kuvata tärkeimpiä kasvatusfilosofisen tutkimuksen suuntauksia ja ajattelutapoja sekä analysoida näiden suhteita
- soveltaa kasvatusfilosofista osaamistaan rakentavalla tavalla toimiessaan toisten kasvatusalan toimijoiden kanssa kasvatuksen filosofisten ja eettisten kysymysten yhteydessä.
Sisältö
-
kasvatusfilosofinen tutkimus kasvatustieteen osa-alueena, filosofisen tutkimuksen ja argumentaation luonne, filosofiset kysymykset
-
kasvatuksen, koulutuksen ja opetuksen eettinen luonne sekä pedagogisen toiminnan eettiset kysymyksenasettelut
- kasvatuksen päämääräkysymykset ja niistä käytävä keskustelu
Luennot (14 t), verkkoseminaari (10 t), itsenäistä työskentelyä (111 t)
Seminaarityö, essee
Kasvatus tieteellisen tutkimuksen kohteena- opintojakso.
Opintojakso on osa kasvatustieteen perusopintoja.
Soveltuvin osin:
Huhmarniemi, R., Skinnari, S., & Tähtinen, J. (toim.). (2001). Platonista transmodernismiin: Juonteita ihmisyyteen, ihmiseksi kasvamiseen, oppimiseen, kasvatukseen ja opetukseen. Suomen kasvatustieteellinen seura.
Noddings, N. (2011). Philosophy of education. 3rd edition. Westview Press.
Puolimatka, T. (1995) Kasvatus ja filosofia. (ensisijainen teos)
Atjonen, P. (2004) Pedagoginen etiikka koulukasvatuksen karttana ja kompassina.
Hyväksytyssä kurssisuorituksessa opiskelija käyttää kasvatusfilosofian ja etiikan keskeisiä käsitteitä asianmukaisissa yhteyksissä. Hän osaa jäsentää kasvatusfilosofisen tutkimuksen suuntauksia ja ajattelutapoja pääosin loogisesti ja osoittaa osaamisensa pohtimalla ja perustelemalla ajatuksensa kasvatusfilosofian ja kasvatuksen etiikan käsitteistöä ja lähteitä käyttäen.
Hylätyssä kurssisuorituksessa opiskelijan tuotos on keskeneräinen, hajanainen ja pintapuolinen, asiat esitetään irrallaan toisistaan tai se ei osoita omaa pohdintaa eikä perehtyneisyyttä opintojakson ydinteemoihin. Lähdemateriaalia ei ole hyödynnetty riittävän syvällisesti ja viittaukset ovat puutteellisia.
hyväksytty / hylätty (Hyväksytty suoritus vastaa ns. "hyvin tiedoin" 3/5 arvosanaa.)
Monimuoto-opetus
Avoimen yliopiston opiskelijat, luokan- ja aineen opettajat/opettaja-opiskelijat, terveydenhuollon ammattilaiset, sivuaineopiskelijat