ay402109P Käyttäytymisen haasteet (AVOIN YO) 5 op
Kurssin suoritettuaan opiskelija
- osaa määritellä haastavan käyttäytymisen keskeisiä käsitteitä ja kuvata niiden piirteitä pedagogisesta, psykologisesta, psykiatrisesta, neurologisesta ja yhteisöllisestä viitekehyksestä käsin
- tunnistaa erilaisia käyttäytymisen haasteita kasvatusjärjestelmässä sekä yksilöllisestä että yhteisöllisestä näkökulmasta
- tuntee tuen tarjoamisen muotoja ja monialaisen yhteistyön sisällön ja merkityksen
- ymmärtää, miten mielenterveyden ongelmat tai koulukiusaaminen voivat johtaa syrjäytymiseen.
- Käyttäytymisen ja tunne-elämän häiriöitä erilaisista viitekehyksistä
- Haastavan käyttäytymisen käsitteitä, diagnostiikkaa ja tulkintoja
- Lasten ja nuorten neurologisten taustojen esim. AD/HD:n yhteys käyttäytymiseen
- Tunne-elämän merkitys lapsen kehitykselle ja siihen liittyvä tuen tarve
- Käyttäytymishäiriöiltä suojaavat tekijät ja suotuisan kehityksen tukeminen syrjäytymisen ehkäisemiseksi
- Vahvuusperustaisuuden, oppilaan kohtaamisen ja tuen vaikutus oppilaan itsetunnon kehittymiseen ja käyttäytymiseen
luennot (ensimmäinen ehdottoman pakollinen), tutustumiskäynti, itsenäistä työskentelyä sekä 3 h tentti
402106P Erityispedagogiikan peruskurssi (5 op
Sivuaineen muut opintojaksot:
- 402106P Erityispedagogiikan peruskurssi (5 op)
- 402107P Kommunikaation haasteet (5 op)
- 402108P Oppimisen haasteet (5 op)
- 402110P Erityiskasvatus elämänkulussa (5 op)
Alla olevista 4 teosta
- Positiivisen psykologian voima. 2015. (toim.) Uusitalo-Malmivaara, L. Jyväskylä. PS-kustannus
JA
- Dufva , V. & Koivunen, M. 2012. ADHD. Diagnosointi, hoito ja hyvä arki. Jyväskylä. PS-Kustannus. 293 s.
Alla olevista yksi teos:
- Salmivalli, C. (2010). Koulukiusaamiseen puuttuminen. PS-Kustannus. 165 s.
TAI
Araneva, M. 2016. Lapsen suojelu - toteuttaminen ja päätöksenteko. Käsikirja lapsen asioista päättävälle. Talentum.
TAI
Kerola, K. & Sipilä A-K. 2017. Haastava käyttäytyminen – syitä ja muutoksen mahdollisuuksia. Oulu: Tervaväylän koulu.
Hyväksytty suoritus edellyttää luentoihin ja vierailukäynnille osallistumista ja kirjallisuuden (3 teosta) ja luentojen tenttimistä opettajan kanssa sovittavalla tavalla.
Lue lisää opintosuoritusten arvostelusta yliopiston verkkosivulta.
0-5
Ei ole
Luentojen etäopetushuone avataan noin 15 minuuttia ennen luennon alkua. Tule mukaan hyvissä ajoin. Ole hyvä ja kirjaudu nimelläsi (Maija ).
Sujuvan työskentelyn edistämiseksi ennen luentoa kannattaa:
· asentaa koneeseen Zoom-sovellus täältä: https://zoom.us/download
· testata Zoomia testiympäristössä:https://zoom.us/test
· katsoa Zoom-kokoukseen liittymisen lyhyet ohjeet täältä: https://support.zoom.us/hc/en-us/articles/201362193-How-Do-I-Join-A-Meeting-
Opintokokonaisuuden Zoom-yhteys luentojen osalta on https://oulu.zoom.us/my/erkka25
Weboodin tiedoista poiketen (yllä) avoimen yliopisto-opetuksen toteutuksessa ei ole tenttiä, vaan arvosana muodostuu opiskelijoiden suorittamien eri tehtävien arvioinista.
Lähiopetus, monimuoto-opiskelu
Avoimen yliopiston opiskelijat, sivuaineopiskelijat