ayA100001 Viestintä, perusopinnot (AVOIN YO) 30 op

Lukuvuosi 2019-2020
25.9.2019–31.12.2020
26.6.–15.9.2019
Verkko-opinnot
Humanistiset ja yhteiskuntatieteelliset alat
0
Suomi
Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopisto
ei paikkasidonnainen
Ei rajoitettu
Tarkemmat tiedot löytyvät järjestävästä oppilaitoksesta:

Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopisto

Tarkemmat tiedot ilmoittautumisesta, aikatauluista ym. löytyvät järjestävästä oppilaitoksesta:

Pohjois-Pohjanmaan kesäyliopisto

Osaamistavoitteet

Viestinnän perusopinnot suoritettuaan opiskelijalla on käsitteelliset ja teoriaperusteiset valmiudet viestinnän ilmiöiden ymmärtämiseen. Opiskelija tietää, että viestintä on viestien lähettämistä ja niiden tulkintaa. Hän osaa myös selittää, mitä tieto ja informaatio ovat, ja mihin tiedon taloudellinen arvo perustuu. Opiskelija tuntee semioottista merkityksen tuottamisen tutkimusta sekä retorista ihmisiin vaikuttamisen tutkimusta. Hän tuntee myös hermeneuttista, kognitiivista ja tulkintakehysten tutkimukseen perustuvaa viestien tulkinnan teoriaa. Opiskelija osaa selittää viestinnän ilmiöitä useasta tutkimuksellisesta näkökulmasta. Hän tuntee viestintävälineiden, medioiden, historiaa ja viestintäkulttuurin kehityksen pääpiirteet. Opiskelija tuntee myös viestinnän tutkimusperinteitä ja oppihistoriaa.

 

Opiskelija on perehtynyt organisaatioviestinnän, suhdetoiminnan, imagon, brändin, maineenhallinnan ja kriisiviestinnän perusteisiin paitsi teorian avulla, myös käytännön elämän esimerkkien kautta. Opiskelija tuntee yleistajuisen tiedeviestinnän perustavan problematiikan. Hän on perehtynyt tieteen sisäiseen ja ulkoiseen julkisuuteen, tieteen popularisointiin, tiedottamiseen ja median tapoihin esittää tiede.

 

Opiskelija osaa selittää, mitä media ja mediakulttuuri ovat yhteiskunnallisena, taloudellisena ja teknologisena ilmiönä. Hän tuntee median ja journalismin historialliset muutokset ja nykyiset trendit. Opiskelija tuntee myös viihteen teoriaa, julkisen keskustelun ja demokratian, sananvapauden ja viestinnän sosiaalisen vastuun problematiikkaa sekä median vallan kysymyksiä.

 

Opiskelija on perehtynyt oikeudenmukaisen ja eettisesti tasokkaan viestinnän periaatteisiin ja pelisääntöihin. Hän tuntee journalismin, PR-viestinnän ja mainostamisen ammattieettiset ohjeet ja tunnistaa mahdolliset normien rikkomukset. Opiskelija tuntee myös viestintää ohjaavaa lainsäädäntöä, kuten oikeuden yksityisyyteen ja liikesalaisuuteen, mutta toisaalta sananvapauden ja viranomaistoiminnan sekä tieteen julkisuusperiaatteen. Hän on perillä tekijänoikeuksiin liittyvästä lainsäädännöstä ja tähän liittyvästä problematiikasta digitaalisen kopioinnin maailmassa.

 

Opiskelijat saavat teoreettiset perustiedot, joista on hyötyä toimittajan, tiedottajan ja markkinoijan työssä sekä toisaalta erilaisissa johtotason, asiakaspalvelun ja asiantuntijatason tehtävissä.

Sisältö

Katsaus oppiaineeseen

 

Viestintä on keskeinen ulottuvuus kaikessa inhimillisessä vuorovaikutuksessa, yhteistyössä ja maailman merkityksellistämisessä. Viestintä on arkipäiväinen jokaisen kansalaisen taito. Silti jokainen myös pystyy parantamaan viestintätaitojaan harjoittelemalla ja tiedostamalla viestintään liittyviä periaatteita.

 

Viestinnän tutkimus on yleishyödyllinen oppiaine, joka on tarpeellinen kaikilla aloilla ja useimmissa työtehtävissä. Alan opinnoista on ammatillista hyötyä paitsi viestinnän ammateissa, myös asiakaspalvelun sekä asiantuntija- ja johtotason tehtävissä.

 

Nyky-yhteiskunnan verkostomainen organisoituminen perustuu paljolti viestinnälliseen vuorovaikutukseen, ja esimerkiksi johtaminen on olennaisesti viestintää. Usein tarvitaan oman asian ja idean markkinoinnin taitoja niin organisaation sisällä kuin ulkopuolellakin. Nyky-yhteiskunnassa yhteiskunnallinen vaikuttaminen ja vuorovaikutus on tehokasta laajassa mitassa vain mediajulkisuuden kautta. Tehokas yhteiskunnallinen viestintä ja medianäkyvyys käyvät mahdollisiksi, kun ymmärretään erilaisten medioiden luonne, viestintäteknologioiden ominaispiirteet ja nykyaikaisen journalistisen uutistoiminnan periaatteet. Toisaalta kansalaisen ja kuluttajan on hyvä hallita medialukutaito, jotta hän pystyisi kriittisesti arvioimaan ja tulkitsemaan mediasta tulvivia kuvia ja sanoja, jotka pyrkivät edistämään jonkin ryhmän ajamia asioita ja korostavat joitakin puolia asiassa samalla, kun häivyttävät toisia puolia näkymättömiin. Kansalaistaitoon kuuluu huomata, kuinka erilaiset vaikuttamispyrkimykset, intressit ja näkökulmaisuus vaikuttavat erilaisissa esityksissä, kuten mainoksissa.

 

Opintojaksot

ay695100P Johdatus viestintään, 5 op

ay695105P PR-viestintä, 5 op

ay694597S Mitä on tiedeviestintä, 5 op

ay694531S Mediakulttuurin muutos, 5 op

ay694532S Joukkoviestinnän etiikka ja viestinnän lainsäädäntö, 5 op

ay694533S Viestinnän tutkimus, 5 op

Toteutustavat

Opinnot voi suorittaa täysin etäopiskeluna asuinpaikkakunnasta riippumatta.

Ilmoittaudu opintoihin
ayA100001 Viestintä, perusopinnot (AVOIN YO) 30 op
Huom! Kaikkien ilmoittautuneiden opinto-oikeudet tarkistetaan ennen opintojakson alkamista. Mikäli et ole Oulun yliopiston läsnäoleva perustutkinto-opiskelija, ilmoittaudu maksullisen linkin kautta.

Voit osallistua maksutta joko oman tiedekuntasi tai toisen Oulun yliopiston tiedekunnan järjestämiin avoimina yliopisto-opintoina tarjottaviin opintoihin kunkin opintojakson kiintiön puitteissa.

Opiskelusi avoimessa yliopistossa on maksullista. Opintomaksu on opintojakso- tai opintokokonaisuuskohtainen ja se määräytyy opintojen laajuuden mukaan. Opintomaksu suoritetaan ilmoittautumisen yhteydessä.