Markkinointi

11.11.2019 blog

Kohti parempia palveluita

Datasta puhutaan kaikkialla. Sitä myös kerätään ennätysmääriä niin yritysten kuin meidän itsemme toimesta. Tohtorikoulutettava Tero Huhtala Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun markkinoinnin, johtamisen ja kansainvälisen liiketoiminnan yksiköstä on kokenut datan kerääjä. Myös hänen väitöskirjatutkimuksensa on rakentunut datan ympärille.
18.01.2017 blog

Markkinointiviestintä voi onnistua – muutenkin kuin sattumalta

Opiskelin ensimmäisiä markkinoinnin kurssejani 1980-luvun puolivälissä Turussa. Luennoilta jäi mieleen muun muassa viestinnän yleinen malli, jossa viesti siirtyy lähettäjältä vastaanottajalle jonkin viestikanavan välityksellä, ja kaikkiin näihin viestinnän osatekijöihin sisältyy mahdollisia virhelähteitä. Jonkinlaisena kuriositeettina mainittiin Wiion laki, jonka mukaan viestintä yleensä epäonnistuu – paitsi sattumalta.
19.08.2016 blog

Kaikki ei diggaa digistä - mutta sen tuottamasta arvosta kylläkin

Digitalisaatio on viime ajat hallinnut keskustelua niin talouden kasvun, tieteellisen tutkimuksen kuin ihmisten tulevaisuuden suunnannäyttäjänä. Yhteiskunnan digitalisoituminen eli toisin sanoen eri toimintojen sähköistyminen muuttaa lähestulkoon kaikkia toimialoja ja niihin liittyviä palveluja.  Jatkuvan hypetyksen vastapainona on kuitenkin myös iso joukko ihmisiä, joille jo pelkkä sana ”digitalisaatio” aiheuttaa närästystä ja välitöntä vastarintaa.
06.06.2016 blog

Suomalainen ei osaa markkinoida – vai osaako sittenkin?

Suomalainen markkinointi- ja myyntiosaaminen – tai pikemminkin sen puute - on taas ollut keskustelussa. Tottahan se on, yhdeltä kantilta tarkasteltuna: meillä on ollut hieman ”tuotelähtöinen” kulttuuri. Mutta väite siitä, että suomalaiset eivät osaa myydä, saa minut aina hienoisesti ärtymään.
21.10.2015 blog

Merkkituotteet elämänsisältönä

Amerikan ihmemaassa kaupallisuus kuuluu edistyneen niin pitkälle, että valtion kouluissakin tehdään matematiikan tehtäviä Niken logoilla. Lukuisilla kouluilla on Pepsin tai Coca-Colan kanssa sponsorisopimus, joka tuo kipeästi kaivattua rahaa rutiköyhille opinahjoille. Niinpä sitten Cokis-päivänä Pepsi-puseroon pukeutunut "kiittämätön" oppilas erotettiin kapinoinnin takia määräajaksi koulusta. Atomienergiateollisuus puolestaan jakaa kouluihin esitettä, jonka nimi on "Väritetään ja tehdään tehtäviä Atomien perheen kanssa".