Oulu Business School

24.05.2019 blog

Paralysis by analysis or vice versa?

Analytics is a red hot topic at the moment. Explosion of digital data everywhere and programmability of almost anything have resulted to unforeseen interest in analysis methods and analytics-based decision making. Artificial intelligence alias smart algorithms are the cream on the top of the analysis cake, be it the case of advertising in order to persuade customers to purchase and users to participate, or measuring business performance.
11.10.2018 blog

We heart brands, but why?

Today’s world is a complex place. And so are our relationships, since we are not only having relationships with other human beings but also with brands. Brands surround us everywhere these days, and without even noticing, we may begin feeling attached to them – we feel like some brands are close to us, similar to us, or we may also form human-like relationships with brands. Why? In marketing research, this is called humanizing brands. The meaning of humanizing brands
24.08.2018 blog

Arvokkaimmat opintopisteet ulkomailta

Markkinoinnin pääaineopiskelijana halusin viimeisenä opiskeluvuotena lähteä ulkomaille harjoitteluun kartuttamaan markkinointiosaamista kansainvälisestä ympäristöstä ennen viimeistä askelta varsinaiseen työelämään. Saatuani harjoittelupaikan työskentelin puoli vuotta yhdessä maailman johtavassa urheiluvarusteita valmistavassa yrityksessä ja sain seurata aitiopaikalta verkkokaupan kehitystä.
13.04.2018 blog

Visiting scholars – research on a global scale

One of the major perks of working in Academia is probably the omnipresent and vast opportunities to collaborate with researchers all over the world. As efficient and helpful skype meetings are, sometimes a dedicated researcher needs to pack their bags and move to the site of action. Oulu Business School encourages junior and senior researchers to conduct research visits abroad, and aids them in making the most out of the stay.
27.03.2018 blog

Tradenomista kohti kauppatieteiden maisteria

Mikael Tuorila hakeutui Oulun yliopiston kauppakorkeakouluun opiskelemaan taloustiedettä valmistuttuaan ensin Oulun ammattikorkeakoulun kansainväliseltä liiketalouden linjalta BBA:ksi. Kolme vuotta kestäneiden liiketalouden opintojen jälkeinen työelämään siirtyminen sai Mikaelin haaveilemaan työtehtävistä, joiden saavuttamiseen hän kaipasi lisää tukea ja syvempää ymmärrystä. Yhteisöllisyyttä ja kilpailuhenkeä
22.03.2018 blog

Big and small Oulu (Business School)

Gloria Deetjen came to Oulu Business School for an exchange during her Bachelor studies in 2015. She was fascinated by the Finnish nature and culture, which was the main reason for her to come in Oulu. She liked it here so much that when applying for the master’s studies, she applied also to Oulu Business School, and was accepted.
23.11.2017 blog

How to hack a lecture

Tellus organizes events. Lots of events. And if you are organizing an event you often hope there are actually participants there. So, we market our events to reach students and others. We have a few tricks up our sleeves for that. This is a story of one of them.
05.12.2016 blog

Itsenäinen päätöksenteko, kansallisvaltio ja monikansalliset yritykset.

Lehtien taloussivuja viimeisen parin vuoden aikana lukeneet muistavat hyvin lehtiotsikot, joita saatiin monikansallisten yritysten verojärjestelyjen vuodettua julkisuuteen.  Mediakeskustelussa nämä paljastukset ovat saaneet iskevät ja ehkä sensaatiohakuisetkin nimet Lux Leaks ja Panama Gate.  Verrattaessa näiden sisältöä väitän, että vaikka panamalaisen asianajotoimiston perustamista veroparatiisiyhtiöistä saatiinkin tehtyä todella repäiseviä otsikkoja, niin aiempi Lux Leaks oli kuitenkin monella tavalla merkitysellisempi.  Kyseinen uutisointi toi julkisuuden valokeilaan sen, miten useiden
23.11.2016 blog

Kukapa olisi uskonut - Kuinka minusta tuli kauppatieteilijä.

Tämä on tarina siitä, kuinka minusta tuli kauppatieteilijä.  
03.10.2016 blog

Kohti resurssitehokasta, vähähiilistä Suomea

Talouden toiminta kuormittaa ympäristöä monella tavalla. Kuluttamiemme tuotteiden ja palveluiden tuotantoon tarvitaan paljon resursseja luonnosta, sekä raaka-aineina että energiantuotantoon käytettävinä polttoaineina. Toiminnan seurauksena ympäristöön päätyy mittava määrä jätettä ja päästöjä. Erityisesti ilmakehään päätyvät hiilidioksidipäästöt muodostavat akuutin, globaalin mittakaavan ongelman.