Millainen on nykyaikainen oppimisympäristö?

Oppimisympäristö on yksinkertaisen määritelmän mukaan paikka, tila, yhteisö tai toimintatapa, joka tukee ja edistää oppimista.

Tämän yleisen määritelmän mukaan mikä tahansa konteksti voi olla oppimisympäristö, tärkeintä on se, että koulutusorganisaatiossa toiminta on pedagogisesti ja didaktisesti huolella suunniteltua.

Nykyaikainen luokka, pienryhmätila tai luentosali ei kuitenkaan voi kuitenkaan olla mikä tahansa tila, vaan sen tulee olla kokonaisuus jossa erilaiset oppimista tukevat paikat, tilat, yhteisöt, tekniset ratkaisut, välineet ja toimintatavat sulautuvat itseään korostamatta toisiinsa. 

Arkkitehtien, oppimistutkijoiden ja visionäärien tavoitteena on luoda oppimista ja opetusta tukevia kokonaisuuksia, mutta yhä edelleen oppimisympäristö käsitetään usein mekaanisesti joksikin yksittäiseksi tekijäksi, järjestelyksi tai teknologiaksi opiskelijoiden toimintaympäristössä.

Nykyään jopa yksittäinen mobiilisovellus voi olla edellä kuvatun kaltainen oppimisympäristö. Tällaisena välineenä voidaan pitää esimerkiksi suosittua  Explain Everything "älytaulusovellusta". Teknologian nopeasta kehitysvauhdista huolimatta digitaalisten sovellusten ja palveluiden pedagogisesti perusteltu hyödyntäminen opetuksen ja oppimisen tukena on edelleen vähäistä tai hyvin teknologiavetoista.

Tutkintoon johtavassa koulutuksessa oppimista ja opetusta tukeva oppimisympäristö on nykyaikaisten tilaratkaisujen, teknologisten ratkaisujen ja osaavien ammattilaisten kokonaisuus. 

Tässä blogikirjoitukessa tarkastelen sitä, kuinka akateemisessa oppimisympäristössä oppimista tukevat tilat, yhteisöt ja tekniset ratkaisut eli välineet integroituvat toisiinsa. Näkemykseni perustuvat kokemuksiini mitä olen saanut opettajankouluttajana, koulutusteknologina ja erilaisten yliopiston tilatyöryhmien jäsenenä.

Tilaratkaisujen ja kalustuksen tulee tukea oppimista

Oulun yliopistossa on saneerattu 2000-luvulla useita oppimista ja opetusta tukevia tiloja, jotka ovat herättäneet kansainvälistäkin mielenkiintoa. Tällaisia tiloja ovat mm. luentosali L2, TellUS ja normaalikoulun Ubiko. Valitettavasti melkoinen osa opetuksesta ja oppimisesta tehdään edelleen sellaisissa tiloissa joiden mitoitus, kalustus ja arkkitehtuuri eivät ole 2000-luvun modernin kouluarkkitehtuurin tasalla. 

Tilan kalustuksen tulisi olla muunneltavaa, eli sitä pitäisi pystyä mukauttamaan pedagogisten tarpeiden mukaiseksi. Nykyaikaiset oppimismenetelmät suosivat yksilö-, ryhmä- ja koko opiskelijajoukon työvaiheiden vuorottelua. Jos kalusteet on mitoitettu siten, että niitä on tilassa liikaa eikä niitä voi siirtää, opiskelijalähtöisten menetelmien hyödyntäminen hankaloituu merkittävästi.  

Tilojen seinät tulisi myös ottaa hyötykäyttöön, teräksisiä tussitauluja tulisi sijoittaa ympäri opetustilaa siten, että opiskelijaryhmät voisivat hyödyntää niitä oman työskentelynsä tukena. Ideaalitapauksissa näitä tauluja voisi hyödyntää myös videotykin heijastuspintoina. 

Kirjoittajan tavoite yliopistolle: yhteisten opetustilojen kalustuksen päivitys 2000-luvulle. 

Video1. Oulu normaalikoulun UBIKO-projektissa remontoitiin yksi solu (luokkakokonaisuus) sellaiseksi, että se tulee 2010-luvun oppimista ja opettamista. Monet ratkaisut ovat siirrettävissä myös korkea-asteen tilasuunnitteluun.

AV-tekniikka ei saa muodostaa pullonkaulaa eri työskentelymuodoille

Luentosalien ja pienryhmätilojen AV-teknologia on suurelta osin vanhentunutta eikä vastaa modernin oppimisympäristön vaatimuksia. 2000-luvun opetustilassa täytyy kyetä heijastamaan langattomasti oman älypuhelimen, tabletin, kannettavan tai muun soveltuvan laitteen sisältö isolle näytölle tai videotykille. 

Kuluttajamarkkinoilla on ollut jo vuosia myynnissä laitteita joilla yhden päätelaitteen kuvan saa langattomasti siirrettyä esim. televisioon. Yliopistollakin on näitä kotikäyttöön tarkoitettuja laitteita jo kymmeniä kappaleita käytössä (esim. AppleTV). 

Kuluttajamarkkinoille tarkoitetut laitteet ovat kuitenkin sidoksissa aina yhteen ekosysteemiin ja aiheuttavat loppukäyttäjälle helposti sekaannusta. Nykyään markkinoilla on saatavilla ammattikäyttöön tarkoitettuja laitteita joiden avulla käyttäjärjestelmien ja laitetyyppien väliset raja-aidat kyetään murtamaaan.  Omassa tiedekunnassani (Kasvatustiede) on jo käytössä muutamia vastaanottimia joihin voi langattomasti jakaa oman matkapuhelimensa, tablettinsa tai vaikkapa kannettavan näytön näyttämän sisällön. 

Langaton kuvan siirtäminen on yhdessä toimivien langattomien verkkojen kanssa keskeinen edellytys sille, että opetustiloissa voidaan siirtyä opettajajohtoisesta teknologian hyödyntämisestä oppijalähtöiseen työskentelyyn. Oppijalähtöisessä työskentelyssä on tärkeätä mahdollistaa kenen tahansa tilassa työskentelevän helppo ja intuitiviinen kytkeytyminen tilassa oleviin näyttölaitteisiin hyödyntäen osallistujien omia päätelaitteita. Tämä on mahdollista jo nyt ammattikäyttöön tarkoitetuilla välineillä. Tällaisia tuotteita ovat esim. Kramer Via Pro tai Wepresent Wipg 2000.

Oppimista tukevassa tilassa näyttöjen/heijastuspintojen määrä harkitaan pedagogisin perustein, eli esim. jos tilassa on paljon ryhmätyöskentelyä, perinteisen yhden näyttöpinnan asemesta tulisi tilassa olla useita näyttöjä eri puolilla opetustilaa. Hyvä esimerkki tällaisestä tilasta on luentosali L2, joskin sen langaton kytkeytyvyys perustuu vielä kuluttajamarkkinoille tarkoittuihin AppleTV, Chromecast ja Miracast -laitteisiin.

Tilahankkeissa AV-välineet ovat olleet näihin vuosiin saakka se kuluerä josta karsitaan ensimmäiseksi, joko olisi aika nostaa AV-välineistö sille jalustalle jolle se kuuluu?

Kirjoittajan tavoite yliopistolle: AV-varustelun uusiminen helppokäyttöiseksi ja langattoman kuvan jaon mahdollistavaksi.

Video 2. Tässä videossa Israelilainen Kramer Electronics esittelee kuinka eri laitteista pystyy jakamaan langattomasti näytön. Kyseessä on vain yksi laitevalmistaja ja video on esimerkki mahdollisuuksista.

Nykyaikaiset pilvipalvelut ovat osa oppimista

Perinteinen käsitys oppimisesta ja opettamisesta yliopistokontekstissa lienee jotain taulullekirjoittamisen ja muistiinpanojen pikakirjoittamisen väliltä. Luennoitsija saattaa jakaa kurssimateriaalit Optimassa pdf-tiedostona, mutta digitaalisaatio tai digiloikka jää usein sitten siihen. Kirjoittamisella ja lukemisella on toki paikkansa tulevaisuudessakin, mutta nykyaikaiset pilvipalvelut ja muut teknologiset ratkaisut voivat myös helpottaa sekä luennoitsijan että opiskelijan taakkaa. 

Googlen ja Microsoftin pilvipalvelut ovat muutamassa vuodessa yleistyneet huikeata vauhtia. Oulun kaupungin Ritaharjun koulussa jo alkuopetuksessa luodaan ensimmäinen Powerpoint -esitys Microsoftin O365 -palveluun. Meille pyrkivät opiskelijat ovat usein käyttäneet pilvipalveluita jo koulussa tai vapaa-aikanaan.

Perinteinen käsitys näistä pilvipalveluista on se, että sähköpostin ohella voi käyttää toimisto-ohjelmia www-selaimen välityksellä. Oppimisen ja opettamisen näkökulmasta nämä pilvipalvelut tarjoavat kuitenkin paljon enemmän, Microsoftin jalokivi on OneNote Classroom Notebook (jota myös Oulun yliopiston henkilökunta voi käyttää opetuksessaan) kun taas Googlen timantti on Google Classroom (jota henkilökuntamme voi ryhtyä käyttämään vuoden 2016 aikana). Molemmat välineet on tarkoitettu oppimisen ja opettamisen alustoiksi, helpottamaan opettajan ja opiskelijan työtä. Onenoten avulla opiskelija voi tehdä muistiinpanoja, koostaa oppimateriaaleja kun taas Google Classroomin avulla koko kurssin kommunikaatio tehtävänpalautuksineen voidaan hoitaa helposti ja yksinkertaisesti.  

Sekä Microsoft että Google ovat tehneet pilvipalveluiden käytöstä kätevää, sillä opiskelijat ja opettajat voivat ladata tarvittavat ohjelmistot omiin laitteisiinsa jolloin käyttäkokemus on parempi ja monipuolisempi kuin pelkillä www-pohjaisilla versioilla. Koska palveluita voi käyttää melkein millä tahansa laitteella, ne integroituvat erinomaisella tavalla erilaisin opetus- ja oppimistilanteisiin.  Näistä ja muista pilvipalveluista lisää myöhemmissä blogikirjoituksissa. 

Kirjoittajan tavoite yliopistolle: Henkilökunta ottaa Google Classroom tai Onenote Classroom Notebook -työkaluja käyttöön omassa opetuksessaan.


Video 3. Onenote Classroom Notebook add-in video kuvaa kuinka opettaja voi hallinnoida opiskelijoita, opiskelijoiden muistikirjoja ja muita kurssiin liittyviä asioita.

Video 4. Google Classroom työkalun esittelyvideo. Tämän välineen avulla voit helposti jakaa ja tarkista tehtäviä sekä olla vuorovaikutuksessa opiskelijoiden kanssa.

Tietoa kirjoittajasta:

Jari Laru, KT, yliopistonlehtori, teknologiatuettu oppiminen ja opetus. Oppimisen- ja koulutusteknologian tutkimusyksikkö (LET), Kasvatustieteiden tiedekunta. Laru toimii tieto- ja viestintätekniikan pedagogisen opetuskäytön kehittämistyöryhmän puheenjohtajana. Hän on tehnyt väitöskirjansa aiheeta "opiskelun tukeminen yhteisöllisten skriptien ja mobiililaitteiden avulla". IT-Kouluttajat ry valitsi Larun vuoden 2014 tieto- ja viestintätekniikan opettajaksi (korkea-aste). 

Lisätietoja:

Last updated: 24.3.2016

Comments

Hei Jari, tsekkaappas tämä videoesittely, jossa näytetään kiinalaisten keksintö Rubikin kuution kokoinen projektori, johon voidaan peilata miltä laitteelta tahansa. Projektori itsessään on minitietokone jossa on Chrome ja muita appeja valmiiksi asennettuna. https://www.youtube.com/watch?v=xdfybaN6LCIt. Heli Hämäläinen

canadiantousapharmacy.com online pharmacies tech school canadian medications, liraglutide http://canadiantousapharmacy.com/ canadian drug http://canadiantousapharmacy.com/#viagra-levitra canada pharmaceuticals online trusted pharmacy canada

canadianpharmacyonl.com online pharmacies mexico buy viagra now http://canadianpharmacyonl.com/ trust pharmacy canada reviews http://canadianpharmacyonl.com/#viagra-from-canada online pharmacies mexico canadianpharmacyusa24h is it legal

canadianpharmacyes.com online canadian pharmacy canada online pharmacies medication http://canadianpharmacyes.com/ online pharmacies tech school http://canadianpharmacyes.com/#viagra-5mg buy viagra now online pharmacy canada

Skacymn http://paydayloanse.loan

utibra online english http://essaytyperus.com/

Buy Ayahuasca Online . To begin with, Ayahuasca — also known as the tea, the vine, and la purga — is a brew made from the leaves of the Psychotria viridis shrub along with the stalks of the Banisteriopsis caapi vine, though other plants and ingredients can be added as well Buy Ayahuasca Online. This drink was used for spiritual and religious purposes by ancient Amazonian tribes and is still used as a sacred beverage by some religious communities in Brazil and North America, including the Santo Daime. The main ingredients of Ayahuasca — Banisteriopsis caapi and Psychotria viridis — both have hallucinogenic properties (2Trusted Source). Psychotria viridis contains N,N-dimethyltryptamine (DMT), a psychedelic substance that occurs naturally in the plant. DMT is a powerful hallucinogenic chemical. Purchase Ayahuasca Tea However, it has low bioavailability, as it gets rapidly broken down by enzymes called monoamine oxidases (MAOs) in your liver and gastrointestinal tract. https://trippysche.com https://Alphabettermedshop.xyz Runtz OG THC Vape Carts

Buying Vyvanse online is safe when it comes to us, we are original, legitimate with our fast service and 100% success rate. We ship from the United States and deliver to Canada, within 24 hours. Contact us: +1 (917) 624 96-98 https://bettermedshop.com/product/buy-ambien-online business type: pharmacy

Amongst all online shops, 420 vaping shop is the number one dealer in wholesale and retail of dried psilocybe magic shroom online. Top quality psilocybin cubensis and many more strains for the consumption of our clients faced with health issues such as stress, anxiety and depression. looking for where to buy differnt species of dried magic shrooms, such as the psilocybe weilli, the albino penis envy, the P cubensis golden teachers ,and also the magicmushrooms. Buy Cannabis flower online from 420vapingshop.com the number 1 cannabis dispensary online.With shipments world wide Our services are unique in our own way as we are a top rated vape carts shop online. We supply the best quality carts with discrete delivery to your address. With a wide range of vape products such as the rove brand carts, 710 king pen for sale, the chronopoly carts, and where to but exotic carts online. Flower is the most popular form of cannabis due to its versatility, offering numerous consumption methods, such as being smoked using a pipe or bong, or by rolling it in a joint or blunt. Especially the pre refined chronopoly-carts-online., which is 98% thc lab tested. Our ever present staff are there to ensure client satisfaction is our top priority and also provide the best of services to all clients in the USA,Canada,Europe,and Australia. 420vapingshop offers various types of flowers including best flavors of the sativa, indica and hybrid strains.

Add new comment