Pitchauskilpailut ja teematapahtumat ovat mikroyrityksille oiva tapa verkostoitua ja kerätä rahoitusta kasvua varten

Pitchauskilpailut ja erilaiset teematapahtumat ovat yrittäjille ja yrittäjiksi aikoville mainio tapa kasvattaa verkostoja ja kerätä rahoitusta liikeidean kehittämiseen ja kasvuun.
yritys pitchaamassa katoksessa, yleisö katsoo

Olin huhtikuussa 2022 Tahko Ski Pitch -sijoitustapahtumassa yhdessä NIHAK:in hankeporukan ja kahden nivalalaisen yrityksen kanssa osana VAUHAUTOMO-hanketta. Yritykset osallistuivat tapahtuman pitchauskilpailuun, jossa parhaalle yritysidealle luvatiin 10 000 euron palkintopotti.

Tahko Ski Pitch järjestettiin Tahkon rinteessä kaksipäiväisenä toteutuksena. Ensimmäisenä päivänä osallistujat verkostoituivat ja käytiin karsintakilpailut ja seuraavana päivänä finaaliin päässeet yritykset siirtyivät hiihtohisseihin ja Tahkon huipulle pitchaamaan.

Kuten pitchauskilpailuihin yleensä kuuluu, pääpalkinnon voittaminen on tokin tavoiteltavaa, mutta se ei ole pääjuttu, miksi näihin tapahtumiin mennään. Sen sijaan tavoitteena on verkostoitua tehokkaasti tapahtumien osallistujien, kuten sijoittajien kanssa, mikä voi johtaa sattumusten kautta erilaisiin yhteystyömahdollisuuksiin. Ne voivatkin olla taloudellisesti ja strategisesti paljon pitchauskilpailun palkintorahoja merkittävämpiä. Sama verkostoitumistavoite nousee esiin myös erilaisissa teematapahtumissa, kuten messuilla ja puhujatapahtumissa, joissa tietty teema kerää yhteen samanmielisiä ihmisiä. Tarjonnat ja tarpeet voivat hyvinkin kohdata toisensa erilaisten keskusteluiden jälkeen.

Varsinkin näin pitkän ja perustavanlaatuisesti toimintaa rajoittaneen korona-ajan jälkeen kannustan yrittäjiä ja ideanikkareita lähtemään ennakkoluulotta mukaan kisailemaan pitchauskilpailuihin ja osallistumaan livenä erilaisiin teematapahtumiin. Kisoja järjestetään yllättävän paljon alueittain eri vaiheissa oleville yrityksille.

Parhaimman tiedon alueesi kisoista saat todennäköisesti alueesi yrityspalveluorganisaatiolta. Ohessa vielä muutamia nostoja hyvistä sivustoista, joiden tapahtumakalenteriin kannattaa tutustua kisoja etsiessä.

Business Oulu:
www.businessoulu.com/fi/tapahtumat

Business Tampere
https://businesstampere.com/events/

Business Finland:
https://www.businessfinland.fi/suomalaisille-asiakkaille/ajankohtaista

Erilaisia teematapahtumia kuten messuja ja puhujatapahtumia löytyy myös pilvin pimein googlettelemalla. Hakusanoina voivat olla esimerkiksi “yrityskilpailu”, “pitchauskilpailu”, “idea competition” ja “pitching competition”. Mieti aluksi mitkä teemat kiinostavat sinua ja ovat sinulle ajankohtaisia ja pyri sitten etsimään niihin sopivia tapahtumia.

Viime aikoina esimerkiksi erilaiset cleantech ja kiertotaloustapahtumat ovat olleet suosittuja, näistä esimerkkinä esimerkiksi pian järjestettävä Frush -kiertotaloustapahtuma: https://www.frush.fi.

Monet Suomen suurimmista messutapahtumista järjestetään vastaavasti Messukeskuksessa joten messujen kohdalla kannattaa tutustua myös messukeskuksen messukalenteriin: https://messukeskus.com/tapahtumat/
Näillä ajatuksin lähdetään hiljalleen vappua ja tulevia tapahtumia kohti!

Kirjoittaja
Peetu Virkkala, Projektitutkija, DI

Kuva: Peetu Virkkala