Tradenomista kohti kauppatieteiden maisteria

Mikael Tuorila hakeutui Oulun yliopiston kauppakorkeakouluun opiskelemaan taloustiedettä valmistuttuaan ensin Oulun ammattikorkeakoulun kansainväliseltä liiketalouden linjalta BBA:ksi. Kolme vuotta kestäneiden liiketalouden opintojen jälkeinen työelämään siirtyminen sai Mikaelin haaveilemaan työtehtävistä, joiden saavuttamiseen hän kaipasi lisää tukea ja syvempää ymmärrystä.

Yhteisöllisyyttä ja kilpailuhenkeä

Himangalta kotoisin olevalle Mikaelille Oulu oli luonnollinen paikka jatkaa opintoja ammattikorkeakoulun jälkeen. ”Puoliso opiskelee myös Oulussa, ja lisäksi Oulun kauppis on mielestäni hyvässä maineessa. Tykkään myös Oulusta paljon kaupunkina, sillä se on sopivan pieni mutta silti riittävän iso.” Kompaktius näkyy myös yliopistolla, jossa on samaan aikaan ison kaupungin kansainvälisyys ja pienen kaupungin yhteisöllisyys. ”Täällä ei ole tarvinnut jäädä yksin ongelmien kanssa!”

Kilpailuhenkiselle Mikaelille saman henkiset kanssaopiskelijat ovat tehneet opiskelusta mielekästä. Vaikka taloustieteet pääaineena ovat haastaneet muun muassa matemaattisuutensa vuoksi, yhdessä tekeminen ja pieni ”kilpailu” kanssaopiskelijoiden kesken on auttanut. ”Täällä vallitseva ilmapiiri sopii minulle tosi hyvin. Tuntuu, että se potkii tavoittelemaan, ja toivottavasti myös saavuttamaan, isompia haaveita. On aina inspiroivaa kuulla, jos joku on saanut vaikka hyvän työpaikan.”

Taloustieteistä ymmärrystä maailmasta

Mikael haki lukemaan taloustiedettä sen kokonaisvaltaisuuden ja kiinnostavuuden vuoksi. ”Minua on aina kiinnostanut, miten asiat toimivat, ja taloustiede vastaa siihen tiedon janoon ehkä parhaiten.” Haastavuutta opinnoilta ei ole puuttunut mutta samalla Mikael on kokenut aineen antoisana. ”Kyllä täällä joutuu oikeasti opiskelemaan. Kuitenkin opiskeltavat asiat ovat suurimmaksi osaksi sellaisia, että tuntuu, että niitä todennäköisesti voi joskus jossain käyttääkin.”

Tulevaisuudessa Mikaelin haaveissa on tehdä mielekästä ja haasteellista työtä. Tähtäin on asetettu tavoitteellisen luonteen vuoksi mahdollisimman korkealle. Opinnot ovat tähän mennessä valmistaneet häntä tulevaisuuteen hyvin ja tulevat todennäköisesti tarjoamaan hyvä eväät työelämään.

Kauppikseen on monta tietä

Millaisia neuvoja tai vinkkejä Mikaelilla on tradenomiopiskelijoille tai tradenomeiksi valmistuneille, jotka miettivät opintojen jatkamista?

”Jos peilaan omaan kokemukseen, niin kannattaa ottaa kunnolla selvää, mihin hakee ja mitä haluaa. Esimerkiksi itselle tuli pienenä yllätyksenä, kuinka matemaattinen taloustiede pääaineena on. Jos olisin tiennyt etukäteen, niin olisin voinut ehkä valmistautua paremmin. Mutta ylipäätään, jos vain tietää, mitä haluaa tulevaisuudessa tehdä, niin kannattaa syventää sitä oppia jo varhaisessa vaiheessa.”

Mikael myös muistuttaa, että polkuja yliopistoon on useampia, eikä ole olemassa yhtä oikeaa. ”Itsellä lukio meni vähän, miten meni, ja tuntuu, että AMK:n kautta oli minulle paras vaihtoehto tulla yliopistoon. Jos siellä on joku samassa pisteessä, niin kannattaa hoitaa se AMK mahdollisimman hyvin, niin siitä saa hyvät kannustimet yliopistoon.”