University of Oulu, 2016

Mitä jää digitaalisuudesta, kun korona hellittää?

Vaikka korona ja tsunami ovat molemmat kovin epämieluisia ilmiöitä, niiden vertaamisessa keskenään on itua. Tsunamin vetäydyttyä alkaa vasta valjeta, millaisia haasteita on edessä jälleenrakentamisen, korjaamisen ja arkeen palaamisen osalta. Sama koskee koronakriisiä. Kohta olemme pisteessä, jossa jälleenrakentamiselle on tarve ja tilaus. Erityisesti tilausta on oppimisessa ja koulutuksessa ja siihen digitalisaatio tarjoaa nyt työkaluja. 

Moni pohtii juuri nyt sitä, millaiseen tilaan palaamme etäoppimisen suhteen, kun korona vetäytyy keskuudestamme. Kuinka paljon etäopetuksesta ja digikursseista jää elämään tällaisenaan? Kuinka paljon tasapaino siirtyy takaisin kohti lähiopetusta ja henkilökohtaisempaa ohjaamista? Entä miten tämä vaikuttaa koulutukseen, opiskeluun ja sen toteutukseen ylipäätään, tilojen käyttöön, rahoitukseen – oikeastaan kaikkeen koulutuksessa. Jos muutos ja ero entiseen on radikaali, mitä se tarkoittaa oman, tiimini ja tutkinto-ohjelmien kannalta? Tärkeintä olisi minusta kysyä, mitä haluamme muutoksen tarkoittavan ja mihin viemme oppimista. 

Asiaa voi lähestyä liukukytkinanalogialla vaikkapa niin, että toisessa ääriasennossa kytkin on asennossa, jossa kaikki tapahtuu kontaktiopetuksena – toisessa asennossa kytkin näyttää täysin ajasta ja paikasta riippumattomalta digioppimiselta. Sille välille mahtuu erilaisia yhdistelmiä etätyökalujen ja digityökalujen käytöstä. Hybridioppimisen termiä lienee viljelty paljon. Se, mihin kohti liukukytkin asettuu tai halutaan asettaa, määrittelee paljon oppimisen toimintatapoja. Moni hahmottaa hyvin nuo ääripäät, mutta välimaastosta sopivan, tehokkaan ja kannattavan kohdan löytyminen näyttääkin yllättävän haastavalta. Jossain kohti mentäessä lähemmäs täysin digitalisoitua ympäristöä toiminta muuttuu totutusta isosti. Esimerkiksi sisältöjen pitää saavuttaa yhä kasvavat määrät oppijoita, sisältöjen tuottamiseen tarvitaan opettajan sijaan tiimi osaajia ja salien sijaan pitääkin miettiä oppimisalustoja sekä sovelluksia. 

Kun riittävän moni noista asioista muuttuu, tulee vastaan kynnys, jonka jälkeen muutoksilla on suurempia vaikutuksia kuin pelkästään työkalujen valinta. Työjako eri yliopistojen välillä sisällön tuotannossa nousee mielenkiintoiseksi kysymykseksi, eli kuka tekeekin laajat peruskurssit, joita on turha tehdä erikseen jokaisessa organisaatiossa. Rahoituksen ohjaava vaikutus voi joko tukea tai estää järkevää kehitystä ja tasapainon löytymistä. Valinnat työkaluista ja niiden yhteensopivuudesta nousee kansalliseksi kysymykseksi. Opettajien ja opiskelijoiden vuorovaikutus, uusien työkalujen kuormittavat vaikutukset, pedagogiset tekijät ja saavutettavuus nousevat toisenlaiseen asemaan kuin aiemmin. 

Emme vielä elä tilannetta, jossa koronakriisi olisi vetäytynyt keskuudestamme. Emme vielä näe kaikkea sitä, mihin tilanne on jo vaikuttanut. Emme kenties tunnista kaikkia liukukytkimiä, joiden suhteen tasapainoa pitää säätää kohdilleen. Se, mitä voimme nyt tehdä, on varautua toimimaan nopeasti ja notkeasti, mieluiten ottaen aloite itselle eikä sopeutumalla pakon edessä. 

Onneksemme digitaalisuuden osalta olemme laittaneet sopivasti jalkojamme ovenrakoihin. Meillä on sisäisesti erilaisia tiimejä pohtimassa esimerkiksi digipedagogiikan käytännön kysymysten taklaamista ja omaa pitkän aikajänteen tahtotilaa. 

Tahtotilamme on selvä: Oulu on edelläkävijä digitaalisuudessa ja se koskee myös koulutusta. Kun korona hellittää, meillä on pelin tekemisen paikka. 

Tapio Koivu 
Oulun yliopiston koulutusrehtori

Last updated: 20.4.2021

Comments

Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin, millä tavalla Oulu on edelläkävijä digitaalisuudessa. Nähdäkseni muissakin Suomen yliopistoissa ovat samat digityökalut käytössä.

Olisi mielenkiintoista kuulla tarkemmin, millä tavalla Oulu on edelläkävijä digitaalisuudessa. Nähdäkseni muissakin Suomen yliopistoissa ovat samat digityökalut käytössä.

I don’t think many of websites provide this type of information.

It is imperative that we read blog post very carefully. I am already done it and find that this post is really amazing.

Through this post, I know that your good knowledge in playing with all the pieces was very helpful. I notify that this is the first place where I find issues I've been searching for. You have a clever yet attractive way of writing. Ramen en deuren Leuven

I just couldn't leave your website before telling you that I truly enjoyed the top quality info you present to your visitors? Will be back again frequently to check up on new posts.

I have recently started a blog, the info you provide on this site has helped me greatly. Thanks for all of your time & work

It is perfect time to make some plans for the future and it is time to be happy. I've read this post and if I could I desire to suggest you some interesting things or suggestions. Perhaps you could write next articles referring to this article. I want to read more things about it!

It is the intent to provide valuable information and best practices, including an understanding of the regulatory process.

wow... what a great blog, this writter who wrote this article it's realy a great blogger, this article so inspiring me to be a better person

so happy to find good place to many here in the post, the writing is just great, thanks for the post.

It is the intent to provide valuable information and best practices, including an understanding of the regulatory process.

I would like to say that this blog really convinced me to do it! Thanks, very good post.

Cool stuff you have and you keep overhaul every one of us

I'm happy to see the considerable subtle element here!.

When your website or blog goes live for the first time, it is exciting. That is until you realize no one but you and your.

this blog was really great, never seen a great blog like this before. i think im gonna share this to my friends..