Kohti elämyksellisempää Oulua

Sata tekoa -ohjelman lanseeraus 2010

 

Erkki Karvonen:

Oulun kaupunkiseudun markkinointia miettimään on perustettu työryhmä, johon itsekin kuulun. Tavoitteena on ideoida entistä parempaa ja vetovoimaisempaa kaupunkia. Oulussahan on paljon vahvuuksia, mutta vielä paremmaksi voi pistää!

Paikkojakin täytyy nykyisin markkinoida. Markkinoinnin maailmanguru Philip Kotler määrittelee näin: ”Paikan markkinointi tarkoittaa paikan muovaamista tyydyttämään sen kohderyhmien tarpeet. Se on onnistunutta, kun kansalaiset ja yritykset ovat tyytyväisiä yhdyskuntaan, ja kun vierailijoiden ja sijoittajien odotukset täyttyvät.” Kotler toteaa, että markkinointi tunnistaa eri ihmisryhmien erilaisia tyydyttämättömiä tarpeita ja toiveita. Näitä tarpeita vastaamaan luodaan sitten entistä parempia tuotteita.

Markkinoinnin lähtökohtana on siis miettiä mitä eri tarkoituksessa lähestyvät ja kohtaavat ihmiset voisivat tarvita. Miten voimme saada heidät viihtymään entistäkin paremmin? Kyse on ihmislähtöisestä tuotteistamisesta ja tuotekehityksestä. Paljon puhuttu brändi on merkkituote, joka pyrkii tarjoamaan asiakkaalle ”enemmän ja parempaa” kuin tavallinen keskiverto bulkkitavara.

Kohderyhmiksi ajattelisin Oulua eri suhteissa ja tarkoituksissa kohtaavat ihmisryhmät. Oulua voi lähestyä maanteitse, rautateitse, ilmasta ja mereltä. Kohtaaja voi olla hakemassa asuinpaikkaa, työtä, opiskelupaikkaa, kulttuuria, viihdettä, lomaelämyksiä. Kun kohtaa rotuaarin, torin tai Nallikarin, niin tunteeko silloin viihtyvänsä ja kokevansa mieluisia elämyksiä?

Lähtisin Oulun tuotekehityksessä samoille linjoille kuin brittiläinen kauppaketju Tesco, jonka iskulauseena on ”every little helps”. Tesco mm. esitteli 100 konkreettista parannusta palveluihinsa. Mitä jos Ouluakin tarkasteltaisiin eri tarkoituksessa asioivien ihmisten silmin ja tehtäisiin ensi alkuun vaikka nuo 100 parannusta? Niistä syntyisi kokemus kohentuvasta kaupungista.

Oulunkin on aika siirtyä teknologiapainotteisuudesta kohti elämystaloutta (experience economy), jota mm. amerikkalaiset Joseph Pine ja James Gilmore ovat nostaneet esille. Pine on useampaan kertaan käynyt opastamassa lappilaisia, jotka ovatkin pitkällä elämysmatkailun kehittämisessä. Elämystalouden perusajatuksena on, että taloudellisen tuotannon painopiste on historiallisesti siirtynyt fyysisten tavaroiden tuottamisesta elämysten tuotantoon. Teknologia voi tarjota välineet elämyksille. Peliteollisuus on näin tärkeä ulottuvuus.

Ei tarjottaisi pelkkää kahvikupillista, vaan sen ohella elämyksellinen piipahdus tervakaupungin historiaan. Rainforest cafe -ketju tarjoaa trooppisia makuelämyksiä ravintolatilassa, joka on hajuja ja ääniä myöten sademetsän kaltainen. Elämysteollisesta ravintolasta voidaan kysyä kuin elokuvasta: kuka sen ohjasi, käsikirjoitti, lavasti, puvusti, valaisi ja sävelsi? Elämyksen pitäisi olla myönteinen, vedota moniin aisteihin ja sen pitäisi jäädä mieleen.

Oulu on esimerkiksi merikaupunki, mutta tämä ulottuvuus on jäänyt heikoksi. Risteilyalus, laivaravintola torin rantaan vaiko peräti se Toivo Sukarin Titanic? Merellinen tapahtuma Tall Ships Race voisi tehdä terää. Kenraali talvea vastaan voisi rakentaa katettua katua tai kaivautua maan alle suojaan. Tervahistoria on jäänyt ravintolaelämyksenä vähälle hyödyntämiselle. Pieni ja halpa parannus: ravintolan tervavene voisi tuoksua tuoreelle tervalle (moniaistisuus!).

Hajusta puheenollen: tehtaan paha haju tuprahtaa turhan usein kaupungille, eikä se ole kiva elämys. Varmaankin Oulun yliopiston ympäristötekniikan osastolla on jo pitkällä kehitystyö hajuhaitan poistamiseksi kokonaan?

(Ilmestynyt Aktuumi 3/2010)

 

Last updated: 10.11.2015

Comments

Syksyllä 2015 Sata tekoa Oulu kampanja päättyi, kun sadas teko palkittiin. Tämä on se juttu, jossa alunperin heitin idean sadasta teosta v. 2010.

canadianpharmacyes.com online pharmacies mexico canadian medications pharmacy http://canadianpharmacyes.com/ canadian cialis http://canadianpharmacyes.com/#low-cost-viagra-20mg buy viagra now online pharmacy canada

canadianpharmacyonl.com canadian prescriptions online northwest pharmacies in canada http://canadianpharmacyonl.com/ canada online pharmacies for men http://canadianpharmacyonl.com/#buy-generic-viagra pharmacy onesource canada pharmacies online prescriptions

Add new comment