Viestinnän proffa

Näkökantoja imagoon, brändiin, maineeseen, poliittiseen viestintään, tietoyhteiskuntaan, tieteen popularisointiin, tieteen tutkimukseen.

10.11.2015 blog

Kohti elämyksellisempää Oulua

Sata tekoa -ohjelman lanseeraus 2010

  Erkki Karvonen: Oulun kaupunkiseudun markkinointia miettimään on perustettu työryhmä, johon itsekin kuulun. Tavoitteena on ideoida entistä parempaa ja vetovoimaisempaa kaupunkia. Oulussahan on paljon vahvuuksia, mutta vielä paremmaksi voi pistää!

21.10.2015 blog

Kaaoksesta uusi yhteiskuntateoria

"Voiko perhosen siipien heilahdus Brasiliassa aiheuttaa tornadon Teksasissa?" Tämä säätieteilijä Edward Lorenzin esittämä ajatus ns. perhosefektistä lienee tunnetuin kaaosteoriaan liittyvä esimerkki. Alun perin luonnontieteiden piiristä nousevaa kaaosteoriaa ja kompleksisuusteoriaa on yhä enemmän alettu soveltaa myös yhteiskuntatieteissä. Lähestymistapa sopiikin selittämään nyky-yhteiskunnan oikukkaita ilmiöitä paremmin kuin yksinkertaiset mekanistiset tai rakennemallit.

21.10.2015 blog

Journalismi yliherkkä poliitikoille?

Kansanedustaja heitti vessapaperirullalla kansalaista!Kansanedustaja nousi raitiovaunuun ilman lippua!Kansanedustajan perhe unohti tv-luvan! Tässä "suuria" poliitikkorötöksiä, joita on isoin kirjaimin päivitelty erityisesti iltapäivälehdissä. Tavallisen ihmisen kohdalla näin vähäpätöiset asiat eivät ylitä uutiskynnystä, mutta poliitikon toimia tarkastellaankin suurennuslasilla.

21.10.2015 blog

Poliitikoista tehdään julkkiksia

"Julkkis on henkilö, joka on tunnettu siitä että on hyvin tunnettu". Näin Daniel Boorstin muotoili ironisen määritelmänsä "julkkikselle" 1960-luvun kulttuurikritiikissään. Ennen vanhaan oli vielä tapana, että henkilö tuli kuuluisaksi joistakin saavutuksista, kun taas nyt moisia ansioita ei tarvittu. Riitti, että henkilö oli TV:n kaikkien tutuksi tekemä "kasvo".

21.10.2015 blog

Lisää yleistajuista tiedeviestintää

"Kuulkka poja! Mää ole vissi ahvena ku mul on köyry harttia. Tulkka onkel, poja...Et kirukse...Mää en ol mittä muut lukenu ku joskus Turu Sanomi seejälkken ku mää vaivasest kansakoulust pääsi, mut seeverra mää ain tierä ette mää tommotti usko. Mää ole ahvena! Mää ole hiilest tehty ahvena...Mää ihmettelen kauhiast." Näin Tuntemattoman sotilaan Hietanen ilkkui Lahtisen puheita kehitysopista, evoluutiosta.

21.10.2015 blog

Verkostojen tiede selittää paremmin

Kaveri löytyy parhaiten tutun tutuista

Nykymaailman ehkä tunnusomaisin sana on verkko tai verkosto. Tietoverkko Internet on tullut varsin keskeiseksi elämässämme. Muunkin maailman on huomattu koostuvan verkostomaisista ilmiöistä. Ihmisillä on sosiaalisia verkostoja, joissa tieto ja vaikkapa virukset leviävät nopeasti arvaamattoman laajalle. Talous on kuvattavissa miljoonien toimijoiden muodostamaksi monimutkaiseksi vuorovaikutusten verkostoksi. Ekosysteemit ovat verkostoja. Ihmisen aivot, solut, geenit ja koko keho ovat itse asiassa miljardien toimijoiden vuorovaikutteisia verkostoja

21.10.2015 blog

Luottamuspääomaa tuhotaan surutta

Olin yhtenä alustamassa yritysten maineesta Procomin eli  entisen Suomen Tiedottajien Liiton seminaarissa Helsingissä. Tilaisuudessa todettiin, että vuoden puheeaihe oli ollut yritysten yhteiskuntavastuu. Keskustelimme siellä yritysten viestintävastaavien kanssa siitä kuinka maineen vaaliminen on tärkeää ja kuinka sen tulisi olla osa johtamista. Puhuttiin kuinka vanhanaikainen suhdetoiminta oli sitä, että ylin johto teki rumia temppuja ja hälytti sitten PR-henkilökunnan kaunistelemaan ja siistimään tekosensa.

21.10.2015 blog

Merkkituotteet elämänsisältönä

Amerikan ihmemaassa kaupallisuus kuuluu edistyneen niin pitkälle, että valtion kouluissakin tehdään matematiikan tehtäviä Niken logoilla. Lukuisilla kouluilla on Pepsin tai Coca-Colan kanssa sponsorisopimus, joka tuo kipeästi kaivattua rahaa rutiköyhille opinahjoille. Niinpä sitten Cokis-päivänä Pepsi-puseroon pukeutunut "kiittämätön" oppilas erotettiin kapinoinnin takia määräajaksi koulusta. Atomienergiateollisuus puolestaan jakaa kouluihin esitettä, jonka nimi on "Väritetään ja tehdään tehtäviä Atomien perheen kanssa".

21.10.2015 blog

Outo mutta hauska mainos

Alaston mies ryntää ryminällä ja ryskeellä johtamaan orkesteria. Häh? Mitäs tässä nyt oikein mainostetaan? Kasvirasvasekoitetta tietenkin. Mutta mitä tekemistä kasvirasvalla ja viuhahtamisella on keskenään? No, kun mies meni aiemmin päivällä lyömään vetoa, että jos tuolla aineella ruoka paranee, niin hän…

21.10.2015 blog

Pelien lumous vie mukanaan

Ihminen pystyy samastumaan vaikka liikkuvaan valotäplään ja saamaan mahahaavan sen kohtaloihin eläytyessään.