Uutiset

18.6.2019 Uutinen

Fibroositutkimus tiivistyy Oulun yliopistossa

Fibroottisiin sairauksiin liittyvä tutkimus on yksi Oulun yliopiston tutkimuksen profiloitumisteemoista.

3.6.2019 Uutinen

Mitä osaat, kysytään työhaastattelussa – mutta osaako opiskelija vastata?

Oman osaamisen tunnistamisesta puhutaan paljon, mutta mitä keinoja opiskelijoille voidaan antaa osaamisen tunnistamisen avuksi? Biokemian ja molekyylilääketieteen tiedekunnan opiskelijat ehdottivat ratkaisuksi uutta menetelmää.

28.5.2019 Uutinen

Publiikki event 23.5.2019

The biyearly Publiikki took place 23.5.

15.5.2019 Uutinen

Mikko Hynönen & Diana Motei Teacher of the Year & Innovation Award recipients 2019

Mikko Hynönen was nominated the Teacher of the Year 2019. The Faculty nominates one young teacher (a Ph.D.

2.5.2019 Uutinen

Uusi ahdistusta ja pelkoa vähentävä ja sosiaalista vuorovaikutusta lisäävä geenimutaatio löydetty

Itä-Suomen ja Oulun yliopistojen tutkijat ovat löytäneet uudenlaisen, ahdistusta ja pelkoa vähentävän ja sosiaalista vuorovaikutusta lisäävän geenimutaation. Hiirten perimästä poistettiin geeniteknologian avulla P4h-tm-geeni, mikä johti yllättävään käyttäytymisilmiasun muutokseen: P4h-tm-poistogeeniset hiiret osoittivat huomattavaa periksiantamattomuutta ja rohkeutta verrattuna samataustaisiin villityypin hiiriin, joilla oli normaalisti toimiva P4h-tm-geeni. Tulokset julkaistiin arvostetussa Neuropharmacology -lehdessä toukokuussa 2019.

14.3.2019 Uutinen

Tutkijat löysivät uuden mekanismin, jolla solut aistivat happea – avaa uusia mahdollisuuksia syöpälääkkeiden kehitykseen

Oulun ja Harvardin yliopistojen tutkijat ovat löytäneet aiemmin tuntemattoman mekanismin, jolla elimistön solut aistivat happea. Hapen puute vaikutti suoraan geenien toimintaan ja esti solujen erilaistumisen. Havainto avaa uusia mahdollisuuksia syöpälääkkeiden kehitykseen. Tutkimus julkaistiin arvostetussa Science-lehdessä.

29.11.2018 Uutinen

Bakteerit muokattiin makeutusaineen tuotantoon

Jo pitkään on bakteereilla teetetty monia ihmiselle hyödyllisiä aineita, kuten insuliinia. Useiden kiinnostavien proteiinien tuotanto bakteerien avulla ei kuitenkaan ole tähän mennessä onnistunut, sillä proteiinien rikkisilloiksi kutsutut rakenteet tuottavat bakteereille ongelmia. Oulun yliopistossa on kehitetty CyDisCoTM-menetelmä, jonka avulla bakteereja muokataan niin, että rikkisillatkin onnistuvat. Muokatut mikrobit pystyvät tuottamaan vaikka makeaa brazzeiini-proteiinia, josta povataan uutta, luonnollista makeutusainetta.

27.11.2018 Uutinen

Significant funding for Professor Seppo Vainio

Professor Seppo Vainio, as a partner in two H2020 FET Open projects, GLADIATOR and MindGAP, has received significant project funding.

20.11.2018 Uutinen

An article in Journal of Neuroscience by Kastaniotis research group and collaborators from University of Eastern Finland

An article entitled “Impaired Mitochondrial Fatty Acid Synthesis Leads to Neurodegeneration in Mice” was recently published in Journal of

18.10.2018 Uutinen

An article published in Nucleic Acids Research by the Lehtiö team

An article Structural basis for DNA break recognition by ARTD2/PARP2 was recently published in Nucleic Acid

7.9.2018 Uutinen

Two articles in Clinical Cancer Research and International Journal of Cancer by Wei research group and their international collaborators

Two articles were recently published in Clinical Cancer Research and International Journal of Cancer by Wei research group and their international collaborators

25.7.2018 Uutinen

An article in Cell by Wei research group and their multinational collaborators

An article entitled “Biology and Clinical Implications of the 19q13 Aggressive Prostate Cancer Susceptibility Locus” was published online in Cell by Dr.

5.7.2018 Uutinen

Mittava EU-rahoitus veri- ja imusuonitutkimukseen

Oulun yliopiston professori Lauri Eklund ja tohtoriopiskelija Prateek Singh ovat eurooppalaisten yhteistyökumppaneidensa kanssa saaneet yhteensä lähes 3,8 miljoonan euron rahoituksen H2020-MSCA-ITN -ohjelmasta veri- ja imusuoniperäisten epämuodostumien tutkimiseen.

21.6.2018 Uutinen

Professori Johanna Myllyharju Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtajaksi

Valtioneuvosto on nimittänyt professori Johanna Myllyharjun Oulun yliopistosta Suomen Akatemian hallituksen puheenjohtajaksi 1.1.2019 lukien. Hallituksen toimikausi on kolmivuotinen.

12.6.2018 Uutinen

Jane and Aatos Erkko Foundation grant for Professor Taina Pihlajaniemi

Jane and Aatos Erkko Foundation has awarded a grant of 485.000€ for Professor Taina Pihlajaniemi and Senior Research Fellow Ritva Heljas

30.5.2018 Uutinen

Business Finland funding for Professor Lloyd Ruddock

Business Finland has decided to fund Efficient production of Brazzein, a natural zero calorie sweetener Tutli-project. The granted amount 1.7.2018-30.6.2019 is 480.000€.

30.5.2018 Uutinen

Four Academy of Finland grants for FBMM group leaders

Faculty of Biochemistry and Molecular Medicine group leaders have received a 4-year funding from

23.5.2018 Uutinen

An article in Nature Communications by Wei research group and their multinational collaborators

An article entitled “High-throughput screening of prostate cancer risk loci by single nucleotide polymorphisms sequencing” was publi

6.4.2018 Uutinen

Lauri Eklund nominated as Professor of Molecular Biochemistry

Project Leader, Ph.D. Lauri Eklund was nominated as Professor of Molecular Biochemistry in the Faculty of Biochemistry and Molecular Medicine from 1 May, 2018.

29.3.2018 Uutinen

An article on discovery of novel breast cancer risk loci and mechanisms in Cancer Research by Wei research group and their China collaborators

An article entitled “A large-scale, exome-wide association study of Han Chinese women identifies thre

9.3.2018 Uutinen

Pohjois-Suomen syntymäkohortit antavat arvokasta tietoa terveydestämme

Pohjois-Suomessa vuonna 1966 sekä heinäkuun 1985 ja kesäkuun 1986 välisenä aikana syntyneet voivat katsoa olevansa etuoikeutetussa asemassa. Heidän terveyttään ja hyvinvointia on seurattu jo sikiöajoista lähtien. Se on jatkunut tähän päivään saakka noin kymmenen vuoden välein. Tuloksena on syntynyt laaja Pohjois-Suomen syntymäkohortiksi kutsuttu tutkimusaineisto. Uusien tietojen keräys on alkamassa tänä vuonna.

13.2.2018 Uutinen

Taina Pihlajaniemi and Ritva Heljasvaara research group one of the three winners in Oriontation competition.

The research groups of Taina Pihlajaniemi and Ritva Heljasvaara, Lloyd Ruddock, and Seppo Vainio, were amongst the finals in