Sinnikkyys kannatti – Avoimen väylän kautta logopedian tutkinto-opiskelijaksi

Nykyään logopediaa ensimmäistä vuotta opiskeleva Emilia ei luovuttanut tavoitellessaan unelmaansa. Emilia haki lukemaan logopediaa useampana vuonna ja loppujen lopuksi logopedian opiskelupaikka irtosi avoimen väylän kautta. Avoimessa yliopistossa opiskelu kannatti!
Henkilökuva Emiliasta

Emilian tarina

Olen Emilia Tukiainen, 22 vuotta ja opiskelen logopediaa Oulun yliopistossa ensimmäistä vuotta. Jo yläkoulussa opiskellessani opinto-ohjaaja kehotti meitä yhdeksäsluokkalaisia pohtimaan kiinnostavia ammatteja. Tutustuin erilaisiin aloihin myös yhdessä kotiväkeni kanssa ja tuolloin isosiskoni löysi minulle sopivan ammatin. Siitä hetkestä puheterapeuttiunelma alkoi.

Lukiossa päätin, että haluan opiskelemaan juuri Oulun yliopistoon. Kotikaupungissani Joensuussa ei ollut mahdollisuutta opiskella logopediaa ja kaikki mahdolliset vaihtoehdot olivat kaukana kotoa. Oulu tuntui turvalliselta valinnalta, koska olin tykästynyt kaupunkiin siellä vieraillessani. Lukion jälkeen kaipasin hetken taukoa opinnoista. Kävin kuitenkin heti valmistuttuani keväällä 2017 Oulussa logopedian pääsykokeessa, jotta tietäisin, mitä odottaa kokeelta vuoden päästä.

Tästä ei ollut juurikaan apua, sillä seuraavaksi hakukevääksi pääsykoe uudistui ja aiempien vuosien pääsykoekirjoista luovuttiin. Kevään 2018 pääsykokeeseen valmistauduin valmennuskurssin avulla. Kurssia ei järjestetty kotiseudullani, joten kävin sen Helsingissä saakka. Ikäväkseni pitkät junamatkat ja intensiivinen opiskelu eivät tuottaneet haluttua tulosta ja opiskelupaikka jäi saamatta.

Avoimen yliopiston opinnot kannatti

Pettymyksen nieltyäni selvitin muita mahdollisuuksia. Selatessani Oulun yliopiston sivuja löysin tiedon, että logopedian perusopinnot järjestetään ensimmäistä kertaa myös avoimina opintoina Oulussa syksyllä 2018. Niinpä seurasi muutto Ouluun ja perusopintojen aloittaminen. Logopedian perusopintojen lisäksi suoritin Oulun avoimessa yliopistossa psykologian perusopinnot ja myöhemmin vielä yksittäisen suomen kielen rakenteen kurssin. Nämä opinnot olivat mahtava keino tutustua alaan paremmin ja varmistua omasta unelmasta sekä saada ensikosketus yliopistomaailmasta. Opinnoissa oli paljon ryhmätöitä, jotka poikivat minulle uusia, tähänkin päivään kantaneita ystävyyssuhteita. Avoimen yliopiston opintojen myötä olin täysin vakuuttunut, että minun on päästävä opiskelemaan logopediaa nimenomaan Ouluun. Kevään 2019 yhteishaussa opiskelupaikka ei vieläkään auennut.

Syksyllä julkaistiin tulevan vuoden 2020 logopedian valintaperusteet ja tämä oli minulle mullistava uutinen. Uudistuksena oli muun muassa, että logopedian opintoihin Oulun yliopistoon oli mahdollista päästä myös avoimessa yliopistossa suoritettujen logopedian perusopintojen perusteella. Juuri nämä opinnot olin aiemmin suorittanut. Ennen kevään 2020 yhteishakua halusin korottaa jo olemassa olevia arvosanojani. Tämä loi paineita, joita en ollut aiemmin opinnoissani kokenut. Nyt panoksena mahdollisesti oli unelmieni opiskelupaikka. Keväällä 2020 koitti lopultakin onnen päivä ja Opintopolussa luki myönteinen päätös opiskelupaikasta.

"Keväällä 2020 koitti lopultakin onnen päivä ja Opintopolussa luki myönteinen päätös opiskelupaikasta."

Opiskelu Oulun yliopistossa

Syksyllä 2020 logopedian opintoni Oulun yliopistossa alkoivat. Saan kaikki aiemmat avoimen yliopiston opintoni hyväksiluettua. Psykologian opinnoista osa luetaan vasta maisteriopintoihin, mutta jo nyt ensimmäisen vuoden syksyltä olen saanut hyväksilukuja niin hyvin, että pystyn seuraamaan suoraan toisen vuosikurssin lukujärjestystä. Tämä mahdollistaa sen, että oletettu valmistumisvuoteni aikaistuu. Opintojen aloittaminen on ollut unelmien täyttymys. Olen yhä sitä mieltä, että ala on minulle oikea ja opinnot ovat olleet mielenkiintoisia. Opintojen tahti on ollut reipas ja tuntunut välillä kuormittavalta. Myös korona-ajan etäopiskelu on ollut hyvin itsenäistä ja yksinäistäkin. Päällimmäisenä kaikessa on silti onnellisuus siitä, että unelmastani tuli lopultakin totta.

Tieni tähän pisteeseen tuntui pitkältä ja paikoin kiviseltäkin, mutta se myös opetti paljon. Avoimen yliopiston tarjontaa voin lämpimästi suositella. Sen avulla voi tutustua erilaisiin aloihin ja löytää ehkä juuri itseä kiinnostavan alan. Ja niin kuin tapauksessani, avoimen yliopiston opinnot voivat myös aikanaan mahdollistaa nopeamman valmistumisen tai jopa antaa avaimet opiskelupaikan saamiseen.

Emilia Tukiainen

• Logopedian opiskelija.
  • Ylioppilas kevät 2017.
  • Töissä opintojen ohella kaupan alalla.
  • Mukana logopedian opiskelijoiden ainejärjestön Communican hallitustoiminnassa kaudella 2021.
  • Vapaa-ajalla nuorkauppakamari harrastusta ja koiranpentu Leon kanssa puuhastelua.

Tutustu avoimen väylään