Laskuvaaka pöydällä

Luokat 3-6: Konkretiaa ja vaikuttavuutta matematiikan opetukseen

9 op, Lukuvuosi 2022-2023 , -
Koulutuksessa keskitytään matematiikan opetuksen konkretiaan, toiminnallisuuteen ja luokkien 3-6 opetussuunnitelmaan. Osallistujia ohjataan verkossa koko koulutuksen ajan. Tässä koulutuksessa ei ole lähiopetuspäiviä!

Ilmoittautumisaika

Järjestämistapa

Verkko-opinnot

Toteutusaika

Osallistujalle ilmainen

Koulutuksen tiedot

Kenelle?

Koulutus on tarkoitettu työssä oleville luokanopettajille, erityisopettajille ja aineenopettajille.

Koulutuksen tavoitteet

Koulutuksen tavoitteena on:

• rakentaa opettajan ymmärrystä matemaattisen osaamisen kehittymisestä,
  • keskittyä menetelmiin, joilla kehitetään oppilaan loogista, täsmällistä ja luovaa matemaattista ajattelua,
  • antaa osallistujille välineitä, joilla pystytään tukemaan oppilaiden matemaattisten ajattelun taitojen kehittymistä ja
  • tuoda lisää konkreettisuutta ja toiminnallisuutta matematiikkaan.

Mitä ja miten

Koulutus koostuu Moodle-oppimisympäristöön kootuista jaksoista, jotka sisältävät verkkovideoluentoja, vuorovaikutteista ja ohjattua verkkotyöskentelyä sekä osallistujien työhön sidottuja soveltavia tehtäviä. Osallistujia ohjataan verkossa koko koulutuksen ajan.

Koulutuksessa ei ole lähiopetuspäiviä. Opiskelujaksoja opiskellaan ryhmän kanssa samaan tahtiin, mutta koulutus ei vaadi tiettyyn kellonaikaan opiskelua.

Yleiskatsaus matematiikan opetukseen, 3 op (to 19.1.- ke 8.2.2023, 3 viikkoa)

• Yleiskatsaus matematiikan oppimisen ja opetuksen tilanteeseen
  • Matemaattisen osaamisen rakentuminen
  • Motivaatiotekijät
  • Kielitietoisuus matematiikassa
  • Matematiikan oppimisvaikeudet

Konkretiaa ja vaikuttavuutta matematiikan opetukseen luokilla 3-6, 6 op (to 9.2. - ke 12.04.2023, 9 viikkoa)

• Luvut (2 op): Saat keinoja monipuolistaa murto- ja desimaalilukujen opetusta oppilaan lähtötaso huomioiden.
  • Laskutoimitukset (2 op): Perehdyt peruslaskutoimitusten toiminnalliseen opettamiseen vuosiluokilla 3-6.
  • Geometria ja mittaaminen (2 op): Tutustut joihinkin uusiin tapoihin opettaa geometrian ja mittaamisen peruskäsitteitä.

Suoritusten viimeistely ja loppupalaute (to 13.4. - ke 19. 4.3.2023)

Lue lisää esi- ja alkuopetuksen ja vuosiluokkien 7-9 koulutussisällöistä:

Luokat 0-2: Konkretiaa ja vaikuttavuutta matematiikan opetukseen (9 op)
Luokat 7-9: Konkretiaa ja vaikuttavuutta matematiikan opetukseen (9 op)

Koulutuksen rahoittaa Opetushallitus. Oikeudet muutoksiin pidätetään.

Koulutusmuoto

Jatkuva oppiminen
Täydennyskoulutus

Lukuvuosi

Lukuvuosi 2022-2023

Koulutusala

Kasvatusalat

Opetuskieli

suomi

Opetuksen järjestäjä

Oulun yliopisto

Osallistujien enimmäismäärä

30 - Osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

Lisätiedot ja yhteydenotot

Suunnittelijat Teija Mikkilä tai Jaakko Korpela, sähköposti: etunimi.sukunimi@oulu.fi
Viimeksi päivitetty: 5.9.2022