Tutkimustieto ja data-analyysi (AVOIN YO)

5 op, Academic Year 2020-2021 , ay353306S
Jaksolla perehdytään tieteellisen tutkimuksen piirteisiin ja menetelmiin sekä tilastollisen tutkimuksen vaiheisiin

Järjestämistapa

Multiform learning

Tarkista hinta järjestävältä kesäyliopistolta.

Koulutuksen tiedot

Tutkimustieto:
Tieteellisen tutkimuksen yleiset piirteet, tutkimustiedon merkitys, tutkimusetiikka, tutkimusmenetelmät eri näkökulmista

Tieteellisen artikkelin lukeminen:
Tieteelliset lehdet ja julkaisuprosessin vaiheet, bibliometria, tieteellisen viestinnän etiikka, lääketieteen ja terveystieteiden eri alojen lähestymistavat ja kysymyksenasettelut, tieteellisen artikkelin rakenne, tutkimusasetelmat, tutkimuksen mahdolliset harhat, aineiston tilastollinen analysointi ja tulosten esittämistä, tilastollinen merkitsevyys ja kliininen merkittävyys, systemaattiset katsaukset ja meta-analyysit.

Tiedonhaku:
Kirjaston atk-palvelut, julkaisu lääketieteessä ja hammaslääketieteessä, tieteelliset lehdet verkossa, Medline, Medic, CINAHL, Scopus, Web of Science, Cochrane, elektroniset kirjat ja viitteidenhallintaohjelma.

Data-analyysi:
Tilastollisen tutkimuksen tavoitteet ja vaiheet, tutkimuksen suunnitelmasta käytäntöön, havaintoaineiston muodostaminen, muuttujien jakaumien tarkastelu (jakaumataulukot, kuviot, tunnusluvut), tilastollisen päättelyn periaatteet ja menetelmät (estimointi, testaus, luottamusväli), systemaattisten erojen ja riippuvuuksien selvittämisen perusmenetelmät, lääketieteen tilastotieteen erityismenetelmät. Tieteellinen artikkelin kriittinen lukeminen.

Koulutusmuoto

Open university