Oulun yliopisto tukee työperäistä maahanmuuttoa uusilla yrityskoulutuksilla

Oulun yliopisto tukee työperäistä maahanmuuttoa uusilla yrityksille suunnatuilla Soft Landings -perehdytyskoulutuksilla. Syksyllä 2021 aloitetuilla koulutuksilla on tarkoitus tukea suomalaisten yritysten kykyä rekrytoida kansainvälisiä työntekijöitä tarjoamalla yritysten kansainvälisille työntekijöille laaja perehdytyskoulutus suomalaisesta yhteiskunnasta, paikallisesta elämästä ja työelämästä.

Koulutukset tukevat yritysten henkilöstöhallintoa ja auttavat uusia työntekijöitä aloittamaan tasapainoisen elämän Suomessa. Osallistujat saavat laajan tietopaketin muun muassa tuloverotuksen ja eläkejärjestelmän perusperiaatteista sekä esimerkiksi paikallisista koulu- ja varhaiskasvatusmahdollisuuksista perheen lapsille.

”Koulutuksiin on mahdollista osallistua etänä mistä päin Suomea tahansa”, kertoo asiakkuuspäällikkö Monika Luukkonen Oulun yliopistosta.

”Koulutuksia tarjotaan mahdollisuuksien mukaan myös paikan päällä. Perusmuodossaan koulutus on yhteensä 21 tuntia.”

Yksi koulutuksen käyttäjistä on noin 550 ihmistä työllistävä The Qt Company, joka toimii globaalisti ohjelmistotuotannon alalla.

”Me The Qt Companylla rekrytoimme tällä hetkellä kansainvälisesti, ja olemme ottaneet Oulun yliopiston tarjoaman Soft Landings -koulutuskokonaisuuden osaksi meidän Suomeen muuttavien uusien ulkomaalaisten työntekijöiden perehdytystä. Meille on tärkeää, että uudet työntekijämme saavat vahvan tietopaketin suomalaisesta yhteiskunnasta ja kulttuurista sekä oikeat avaimet suomalaiseen työelämään. Koska monet ulkomaalaiset työntekijät tulevat Suomeen perheineen, nämä koulutukset ovat tarjonneet heille vinkkejä ja tietoa paikalliseen elämään, esimerkiksi lasten päiväkoti- ja kouluvalintoihin sekä mahdollisuuden saada vastauksia itseä mietityttäviin kysymyksiin Oulun yliopiston kouluttajilta”, kuvailee Krista Selander, Senior HR Manager.

”Olemme Qt:lla erittäin iloisia, että saamme joukkoon mukaan työntekijöitä ympäri maailmaa rikastuttamaan osaamistamme.”

Oulun yliopisto on mukana kansallisessa työ- ja elinkeinoministeriön johtamassa Talent Boost -ohjelmassa, joka tukee laajamittaisesti työvoiman maahanmuuttoa. Talent Boost -ohjelmassa panostetaan lisäksi entistä vahvemmin kansainvälisten opiskelijoiden ja tutkijoiden maahanmuuton ja Suomeen integroitumisen näkökulmaan.

Oulun yliopiston Soft Landings -koulutukset liittyvät keskeisesti kansalliseen Talent Boost -työhön. Koulutuksista ovat tähän mennessä kiinnostuneet erityisesti ICT-alan yritykset, mutta ne sopivat hyvin minkä tahansa alan kansainvälisille työntekijöille. Koulutuksia tarjotaan myös Oulun yliopiston henkilökunnalle, johon kuuluu paljon eri kansallisuuksia.

Lisätietoa kansainvälisen työyhteisön palveluista

Viimeksi päivitetty: 18.5.2022