Seminaari: Lihavuus ja fibroosi - yhteenkietoutuneet terveysuhat

Suomen Lihavuustutkijat ry:n (FASO) ja Oulun yliopiston Fibrobesity-tutkimusohjelman yhteinen seminaari järjestetään 13.10.2022. Jälki-ilmoittautuminen on vielä mahdollista!
Pink marketing picture for the seminar including date, logos of the FASO, Fibrobesity and Academy of Finland, and a stock photo of knife and fork, and measuring tapes.

Tapahtuman tiedot

Leena Palotie -sali (Aapistie 5A, Oulun yliopisto) ja etänä Zoomissa

Vieraile tapahtumassa

Suomen Lihavuustutkijat ry (FASO) ja Oulun yliopiston Fibrobesity-tutkimusohjelma järjestävät yhteisen seminaarin otsikolla "Obesity and Fibrosis at the Crossroads of Human Health and Disease". Tapahtuma kokoaa alan tutkijat esittelemään viimeaikaisia saavutuksiaan lihavuutta ja fibroosia sekä niiden aiheuttamia terveysuhkia käsittelevässä tutkimuksessa.

• Milloin: 13. lokakuuta 2022, klo. 9-16.15.
  • Missä: Leena Palotie -salissa (Aapistie 5A, Oulun yliopisto) tai etäyhteydellä Zoomin kautta (osallistumislinkki lähetetään ennakkoon ilmoittautuneille)
  • Ilmoittautuminen: Jälki-ilmoittautuminen on vielä mahdollista! Ota yhteys suoraan Fibrobesity-tutkimusohjelman koordinaattori Ritva Saastamoiseen (ritva.saastamoinen@oulu.fi, +358294485226)
  • Tapahtuma on englanninkielinen.

8:30-9:00 Aamukahvit aulassa (järjestäjät tarjoavat)

9:00-9:10 Avauspuheenvuoro

Prof. Janne Hukkanen, Suomen Lihavuustutkijat ry:n varapuheenjohtaja ja Prof. Olavi Ukkola, Profi6 Fibrobesity-ohjelman johtaja

9:10-11:25 Clinical aspects of fibrosis and obesity
Session puheenjohtaja: Prof. Olavi Ukkola

Prof. Juhani Junttila, Oulun yliopisto: Obesity and Fibrosis in Myocardial Disease

Prof. Riitta Kaarteenaho, Oulun yliopisto: Pulmonary Fibrosis and Obesity

Tauko (10 min 10:00-10:10)

Apulaisprofessori Daniela Ungureanu, Oulun yliopisto: Obesity and Cancer at the Molecular Level

Prof. Janne Hukkanen, Oulun yliopisto: Obesity-Induced Hypertension and Sex-Specific Blood Pressure Regulation

Prof. Terhi Piltonen, Oulun yliopisto: Sex Hormones and Fibrosis

11:25-12:25 Lounas (omakustanteinen)

12:25-13:10 Päivän vieraileva pääpuhuja
Session puheenjohtaja: Apulaisprofessori Reetta Hinttala

Apulaisprofessori Mari Kaartinen, McGill University, Montreal, Canada: Coagulation Factor XIII-A in Adipose Tissue Inflammation and Fibrosis in Obesity

13:10-14:25 Molecular and cellular characteristics of fibrosis and obesity
Session puheenjohtaja: Apulaisprofessori Reetta Hinttala

Prof. Jukka Hakkola, Oulun yliopisto: Pregnane X Receptor Activation Remodels Liver Metabolism to Promote NAFLD Development in Obese Mice

Adjunct Prof. Elitsa Dimova, Oulun yliopisto: Activation of the HIF Pathway as a Treatment Option for Metabolic Dysfunction

Dos. Justus Reunanen, Oulun yliopisto: Metabolic Features of Gut Extracellular Vesicles in Bariatric Surgery Patients

14:25-14:45 Kahvitauko 20 min (järjestäjät tarjoavat)

14:45-16:00 Exercise and urban planning in the prevention of obesity
Session puheenjohtaja: Prof. Janne Hukkanen

Apulaisprofessori Arto Hautala, Jyväskylän yliopisto: Individual Responses to Exercise Training

FT Mikko Kärmeniemi, Oulun yliopisto: The Built Environment as a Determinant of Physical Activity

Prof. Helka-Liisa Hentilä, Oulun yliopisto: Urban Planning for Enhancement of Physical Activity: What needs to be changed?

16:00-16:15 Päivän yhteenveto ja loppusanat

Prof. Janne Hukkanen

Ilmoittautuminen

Jälki-ilmoittautuminen on vielä mahdollista! Ota yhteys suoraan Fibrobesity-tutkimusohjelman koordinaattori Ritva Saastamoiseen (ritva.saastamoinen@oulu.fi, +358294485226). Tervetuloa!

Lisätiedot:

Suomen Lihavuustutkijat ry varapuheenjohtaja, Prof. Janne Hukkanen (janne.hukkanen@oulu.fi, +358294485677)

Fibrobesity-tutkimusohjelman koordinaattori, Ritva Saastamoinen (ritva.saastamoinen@oulu.fi, +358294485226)

Viimeksi päivitetty: 11.10.2022