Suomalaiset luonnontuotteet jalostuvat laboratoriossa

Luonnontuotteita tutkivassa Oulun yliopiston mittaustekniikan yksikössä Kajaanissa on tehty pitkään yhteistyötä luonnontuote- ja elintarvikeyritysten kanssa. Yhteistyö on poikinut useita tuoteinnovaatioita. Jalostusasteen nostamisen ohella on kasvanut luonnontuotteiden laadunvarmistamisen merkitys. Osittain siksi, että myös Suomeen tulee tuote- ja raaka-aineväärennöksiä kansainvälisiltä markkinoilta. Mittaustekniikan laboratorio paljasti hiljattain erään tällaisen väärennöksen.

Luonnontuotteisiin, kuten marjoihin, yrtteihin ja muihin kasveihin, perustuvien jalosteiden ja tuotteiden väärennökset ovat yleistyneet maailmalla. Esimerkiksi Aasiasta peräisin oleva mustikkajauhe todettiin Oulun yliopiston mittaustekniikan yksikön laboratoriossa tehdyssä tutkimuksessa väärennökseksi.

”Kyseessä oli pelkkä värjätty jauhe, josta löytyi vain yksi marjalle tyypillisen värin antava antosyaaniyhdiste. Aidosta mustikasta niitä pitäisi löytyä pitkästi toistakymmentä. Onneksi tämä puolivalmiste ei tiettävästi päätynyt tuotantoon tai myyntiin Suomessa”, kertoo projektipäällikkö Mari Jaakkola Oulun yliopistosta.

Jaakkolan mukaan Suomeen tuotavien luonnontuotejalosteiden ja -raaka-aineiden laadunvalvonta on haasteellista. Maahan tuovalta valmistajalta ei vaadita tarkempaa selvitystä raaka-aineen tai puolivalmisteen koostumuksesta. Suomalaisten yritysten tuleekin itse varmistua siitä, että valmiste on turvallinen, sopii käyttötarkoitukseensa ja sitä on laillista tuoda Suomeen. Tutkija Mari Jaakkola suosittelee siksi, että yritykset, jotka käyttävät omissa valmisteissaan ulkomailta tuotuja marjajauheita tai muita vastaavia kasviraaka-aineita, varmistaisivat niiden laadun laboratoriotutkimuksilla. Myös kuluttajien kannattaa olla tietoisia mahdollisista ulkomaisista tuoteväärennöksistä.

Juridisesti lopputuotteen valmistaja vastaa tuotteen turvallisuudesta ja siitä, sisältääkö tuote esimerkiksi ravitsemuksen kannalta positiivisia antioksidantteja kuin tuotteen väittämän mukaan pitäisi.

Suomessa luonnontuotealalla huikeat mahdollisuudet. Kainuussa yritysyhteistyö synnyttänyt uusia tuoteinnovaatioita

Suomessa luonnontuotteiden tuotekehityksessä ja laadunvarmistuksessa luotetaan tutkimustietoon. Oulun yliopiston mittaustekniikan yksikössä Kajaanin yliopistokeskuksessa on tehty jo kaksi vuosikymmentä soveltavaa luonnontuotetutkimusta yhteistyössä yritysten kanssa.

”Olemme olleet mukana kehittämässä ja tutkimassa mm. luonnonmarjojen ja niistä muodostuneiden teollisuussivuvirtojen prosessointia uusiksi tuotteiksi. Luonnonmarjoissa on runsaasti fenolisia yhdisteitä, antioksidantteja ja antimikrobisia yhdisteitä, joilla voidaan muun muassa estää haitallisten bakteerien kasvua. Toimintaamme kuuluu myös luonnontuotteiden rikastamista edistävien tekniikoiden kehittäminen”, Mari Jaakkola kertoo.

Tutkimusyksikkö on ollut viimeksi mukana kehittämässä luonnontuotepohjaista voidetta limakalvojen kosteuttamiseen sekä puolukkaa hyödyntävää suuhuuhdetta suun hiivatulehduksen ja kariesbakteerin torjuntaan. Yksikössä tutkitaan parhaillaan mm. puun terveysvaikutteisten yhdisteiden rikastamista, kehitetään uuttaa teknologiaa luonnonmehujen konsentraattien valmistamiseksi sekä kehitetään menetelmiä luonnonkosmetiikan laadun ja vaikuttavuuden määrittämiseen. Yksikössä tutkitaan lisäksi terveysvaikutteisten maitohappobakteerien tunnistamista luonnontuotteista.

Analyysipalveluja ja soveltavaa tutkimusosaamista tarjolla yrityksille

Oulun yliopiston mittaustekniikan yksikön toiminta on luonnontuotealan tutkimuksen osalta keskittynyt analytiikan kehittämiseen, kasvien arvoyhdisteiden analytiikkaan, bioaktiivisuuksien tutkimukseen sekä kasvimateriaalien prosessointiin. Yksikkö tarjoaa yrityksille tilaustutkimusta, monipuolisia analyysipalveluita ja konsultointia. Yksikön asiakkaita ovat tyypillisesti elintarvike-, luonnontuote- ja kosmetiikka-alan yritykset.

Yksikön henkilöstö edustaa useita eri tieteenaloja ja sillä on pitkäaikainen kokemus yritysten kanssa tehtävästä yhteistyöstä ja palvelutoiminnasta. Käytössä on monipuolinen laboratoriolaitteisto sekä erikoislaboratoriotiloja. Muun muassa kemianlaboratorio on varustettu puhdastiloilla, jotka mahdollistavat dna- ja solutyöt.

Lisätietoja yritysyhteistyöstä ja palveluista: projektipäällikkö Mari Jaakkola, mittaustekniikan yksikkö, Kajaanin yliopistokeskus, Oulun yliopisto, puh. 0294 484 636.

Viimeksi päivitetty: 24.3.2022