Varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on tärkeä rooli lasten tunteiden säätelytaitojen oppimisessa, sillä tutkimusten mukaan lapset oppivat näitä taitoja parhaiten arjessa, jossa niitä voidaan tuetusti harjoitella.
Tänä syksynä käynnistyneessä TunTuVa-koulutushankkeessa on mukana seitsemän Pohjois-Suomen kuntaa. Koulutushanke on jatkoa TunTuVa-hankkeelle, jossa kehitettiin tutkimusperustainen 4T-toimintamalli tunteiden säätelytaitojen tukemiseen varhaiskasvatuksessa.
Koulutushankkeen tavoitteena on:
- Vahvistaa varhaiskasvatushenkilöstön tutkimusperustaista ammattitaitoa tunteiden säätelystä ja sen merkityksestä osana lapsen oppimisen taitoja 4T-toimintamalliin pohjautuvan koulutuskokonaisuuden avulla.
- Kehittää henkilöstön kykyä tunnistaa arjen oppimistilanteet ja tarjota keinoja tukea lasten tunteiden säätelyn kehitystä.
- Levittää 4T-toimintamalli laajasti varhaiskasvatuksen kentälle Pohjois-Suomessa ja juurruttaa käytännöt osaksi henkilöstön työtä.
- Kerätä kokemuksia mallin käytöstä sen kehittämiseksi.
Hanketta koordinoi LET-tutkimusyksikkö ja hankkeen johtajana toimii Hanna Järvenoja.
Lisätietoja:
Susanna Kinnunen, projektikoordinaattori, susanna.kinnunen@oulu.fi
Karoliina Hautala, koulutussuunnittelija, karoliina.hautala@oulu.fi
Kristiina Mänty, kouluttaja, tutkimusvastaava, kristiina.manty@oulu.fi
Koulutushanke verkossa: https://tuntuvahanke.wordpress.com/
Seuraa hankkeen ajankohtaisia kuulumisia somessa:
https://twitter.com/tuntuva
https://www.facebook.com/tuntuva
Viimeksi päivitetty: 7.9.2020