Stressivaaka

Stressi on luonnollinen reaktio kuormittavaan tilanteeseen, jossa haasteet ja vaatimukset ylittävät käytössä olevat voimavarat.

Opiskelijalla kuormitusta voivat aiheuttaa esimerkiksi kasaantuvat kurssityöt, tulevat tentit ja vaikeudet ihmissuhteista. Mielemme täyttyy ajatuksista, kuten ”aika ei riitä”, ”pitäisi tehdä…”, ”en selviä”.  Samaan aikaan myös kehomme reagoi stressiin aiheuttaen ylivireystilan. Tämän myötä alamme jättää pois arjesta asioita, joista pidämme, esimerkiksi leffailta kavereiden kanssa. Tämä johtuu stressin luomasta ylivireystilasta ja siitä ajatuksesta, että asioita pitää suorittaa ja tehdä koko ajan lisää. Näin ollen siinä missä oikeanpuoleinen vaaka kuppi kevenee (voimavaratekijät), lisääntyy vasemmanpuolisen vaa’an (stressitekijät) paino. Mitä alemmas se painuu, sitä stressaantuneempia olemme.

Tässä kohti on viimeistään hyvä pysähtyä ja miettiä, kuinka vaa’an saisi taas tasapainoon. Voitko esimerkiksi varata tietyn ajan päivästä, jolloin teet opiskelutehtäviä. Tämän jälkeen voit tehdä sinulle mukavia asioita. To do listat ja kalenterointi auttavat jäsentävään päiväjärjestystä. Ethän kuitenkaan unohda merkitä sinne myös harrastuksia ja omaa aikaa, jolloin on lupa olla tekemättä yhtään mitään.

Voit tehdä oman vaakasi: kirjoita vasempaan kuppiin asioita, jotka stressaavat sinua ja oikeaan vaakaan asioita, jotka ovat sinun voimavaratekijöitäsi. Näitä voivat olla esimerkiksi ulkoilu, leffailta, kuppi kuumaa kahvia, maalaaminen, salilla käyminen, päiväunet… Tulemalla tietoiseksi omista stressitekijöistä ja voimavaroista voimme myös paremmin huolehtia siitä, että vaaka pysyy tasapainossa.

Työstä stressiä

Katso Padletista Stressi ja ahdistus sarake

Opintopsykologi Pauliina Junnikkala

Viimeksi päivitetty: 20.5.2020