Kenelle?
Kohderyhmänä on yleissivistävän (ml. varhaiskasvatus) opetuksen opetus- ja tukihenkilöstö.
Mitä ja miten?
Koulutus sisältää kuusi lähipäivää (14.1, 19.2, 12.3, 24.3, 15,4 ja 7.5 klo 9-15), joissa teemoja käsitellään tuoreen teorian, käytännön keskustelujen ja harjoitusten keinoin. Välitehtävissä reflektoidaan itseä, laaditaa suunnitelmia teemojen käsittelyyn oppilaiden kanssa sekä perehdytään tutkimusartikkeleihin ja -kirjallisuuteen. Moodlea käytetään materiaalien ja tehtävien julkaisemiseen, vertais- ja asiantuntijapalautteeseen sekä keskusteluun.
Tavoitteet
Koulutuksessa kehitetään osallistujien teoreettista tietämystä, käytännön valmiuksia ja menetelmäosaamista oppilaiden itsetuntemuksen, hyvinvoinnin ja elämänhallinnan kehittämisessä sekä kouluyhteisön pedagogisen hyvinvoinnin, vuorovaikutuksen ja ilmapiirin edistämisessä.
Koulutuksen sisällöt
- Itsetuntemus hyvinvoinnin perustana
- Tunne- ja vuorovaikutustaidot ja rakentava kohtaaminen
- Läsnäolon ja rauhoittumisen taidot arjessa
- Mentalisaation eli mielentämiskyvyn vahvistaminen
- Ratkaisukeskeinen ajattelu ja asennoituminen
- Vahvuudet ja voimavarat käyttöön
- Itsensä johtamisella elämänhallintaa
- Resilisenssistä taitoa kohdata muutoksia.
Kouluttajina toimii Maria Laiho, Minna Vuolukka ja Ulla Pakanen-Wallin Oppimis- ja ohjauskeskus Valterin Tervaväylän koululta.
Koulutuksen rahoittaa OPH.