etusivulle
Oppimateriaalit teknologiakasvatus yhteistyokumppanit yhteystiedot etusivulle
verkkomateriaalit niksinurkka Valineet ja materiaalit
 

 

teknokas kemia Rakenteet muotoilu ilmailu koneet&mekanismit energia automaatio & robotiikka

 

 

Leikkiä liikkeellä - koneet ja mekanismit

Leikkiä liikkeellä – aihealueen käsittely voidaan aloittaa yksinkertaisilla harjoituksilla, joissa havainnoidaan muodon ja liikkeen suhdetta (rallirulla). Vähitellen edetään monimutkaisempiin mekanismeihin (vipumekanismit, kampikone), sekä yhdistellään opittuja aihepiirejä (esim. vipumekanismit – letkut ja ruiskut). Mekanismin rakentamisen jälkeen lapsia kehotetaan leikittelemään aikaan saadulla liikkeellä. Mitä liike tuo mieleesi? Missä itse voisit sitä käyttää?

Leikkiä liikkeellä – aihealueen käsittelyssä tehtävänanto voidaan antaa sadun tai runon maailmassa – minkälaisen viidakkokollaasin voisitte mekanismeillanne rakentaa… Kuinka Liisan selviämistä Ihmemaassa voisi helpottaa? Oppilaita tulee ohjata myös ”jo olemassa olevan” rakennetun ympäristön havainnointiin. Mistä löydät samalla periaatteella toimivia mekanismeja? Löytyykö jo olemassa olevista järjestelmistä kohta, jota voisit edelleen kehittää? Missä voisit hyödyntää itse rakentamaasi järjestelmää?

Rallirullat 1 ja 2.pdf

Rallirullat ja mittaaminen.pdf

Nopeuden mittaaminen.pdf

Kampikone 1.pdf

Vipumekanismit 1.pdf

Taitopeli.pdf

Seurailija.pdf

Alamäkiajo.pdf

Huvipuistolaite.pdf

Hidas, hitaampi, hitain.pdf

Liikettä leluun.pdf

Kuukulkija.pdf

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rallirulla.pdf

Vipumekanismit.pdf

Kampikone.pdf

Letkut ja ruiskut.pdf

Epäkesko ja sähkömoottori.pdf

 

 

 

 

 

Technology student
Flying-pig

 
OEI Oulun yliopisto