Science Communication Superday: Having an impact with research

Thursday, April 19, 2018

The University of Oulu will be organising a series of Science Communication Superdays in the spring of 2018. On Thursday 19.4. we will be discussing how you should communicate about science to have an impact with research. Join us for the Science Communication Superday to listen, discuss and learn! The day is intended for researchers and other interested staff.
 
The day’s programme is bilingual.
 
12.30 Coffee and tea
 
13.00–13.10 Opening words, Marja Jokinen, Communications Director, University of Oulu
 
13.10–13.50 Introduction and inspiration: How to have an impact with science? Communications Specialist Iina Ala-Kurikka, Kaskas Media
   
14.00–14.55 Workshopit:

Scary social media. Learn to choose your channels.

”Tiedettä ja tekemistä kaikenikäisille.” Miten tiedetapahtuma voi edistää tutkimuksen näkyvyyttä?
 
14.00–16.00 Workshopit:

Effective oral presentations. Learn to wow your listener.

How to write a communication and interaction plan? Drafting a skeleton for the plan.

Tee oma mediatiedote. Valmiit tiedotteet lähetetään toimituksiin.
 
15.00–16.10 Workshopit:

“Science and hands-on activities for all ages.” How can science event promote visibility of research?

Get to know the tool for visual communication. How to easily create materials according to University´s visual brand?

Vaikea sosiaalinen media. Kuinka valita kanavat ja käyttää niitä tehokkaasti?
 
Read detailed descriptions of the workshops below.
 
The workshops can accommodate a limited number of participants. Sign up by 16.4. and ensure your place:
https://www.webropolsurveys.com/S/75B1B5714F112647.par
 
The remaining places will be filled out on the fly during the day.
 
Workshop desriptions:
 
Scary social media. Learn to choose your channels.
Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, Snapchat, Instagram, Research Gate… Means are many and time is limited. In this workshop you will learn how to choose the right social media channels for you. What is the difference between all channels and should you use them all?
This workshop is best suited to anyone who is interested in talking about their work at social media.
 
Effective oral presentations. Learn to wow your listener.
Why is it important for a scientist to be able to give effective presentations? What are the elements of a good presentation? How to speak about your research clearly and understandably so that anybody can understand? In this workshop you will prepare and rehearse a one minute talk about your research topic or current project. We will also recruit volunteers to speak at Tieteiden yö!
This workshop is best suited to anyone who is interested in communicating their research clearly to a non-professional audience.
 
How to write a communication and interaction plan? Drafting a skeleton for the plan.
Making impact gets a lot easier if you plan beforehand. Planning also helps you to do communication and interaction effectively so that you also have enough time for your research. How to draft a communication and interaction plan that meets the expectations of a funder but also helps you to plan your work? In this workshop we will draft a skeleton for a communications and interaction plan.
This workshop is best suited to anyone who needs at some point write a communication and interaction plan.
 
”Science and hands-on activities for all ages.” How can a science event promote visibility of research?
The general public is interested in science, and science events are popular. In a science event research can be shown in many different forms such as workshops, pitching, exhibitions, shows. What would be the best and interesting way to present your study?
This workshop is best suited to anyone who is interested in communicating their research to a non-professional audience.
 
Tee oma mediatiedote. Työpajassa valmistuneet tiedotteet lähetetään toimituksiin.
Haluatko kertoa tutkimuksestasi? Moni tiedeuutinen perustuu mediatiedotteeseen, joka on helppo ja kätevä keino saavuttaa juuri sinulle tärkeät yleisöt ja saada omille tuloksille näkyvyyttä. Tule tekemään oma mediatiedote ammattilaisten opastuksella. Valmiit tiedotteet lähetämme toimituksiin!
Työpaja sopii mediayhteistyöstä kiinnostuneille tutkijoille.
 
”Tiedettä ja tekemistä kaikenikäisille.” Miten tiedetapahtuma voi edistää tutkimuksen näkyvyyttä?
Tiede kiinnostaa suurta yleisöä, ja yleistajuiset tiedetapahtumat ovat suosittuja. Tiedetapahtumassa tutkimusta voidaan esitellä monissa eri muodoissa, kuten työpajoissa, pitchaamalla, näyttelyissä, näytöksissä. Mikä olisi sopiva tapa sinun tutkimuksesi yleistajuiseen ja kiinnostavaan esittämiseen?
Työpaja sopii kaikille, jotka ovat kiinnostuneita tutkimuksensa yleistajuisesta esittämisestä.
 
Get to know the tool for visual communication.
How to create print materials or social media posts according to University of Oulu brand? Learn to create and implement those materials for your needs. Come and get to know the new marketing communication tool.
The workshop is best suited for those who are involved in organizing seminars.
 
Vaikea sosiaalinen media. Kuinka valita kanavat ja käyttää niitä tehokkaasti?
Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube, Pinterest, Snapchat, Instagram, Research Gate… Keinot on monet, mutta aika on rajallista. Tässä työpajassa opit, kuinka valita oikeat kanavat käyttöösi. Mikä erottaa kanavat toisistaan ja pitäisikö niitä kaikkia käyttää?
Työpaja sopii kenelle tahansa, joka on kiinnostunut sosiaalisen median käytöstä työssään.
 
 

Add to calendar

Event location

Tellus

Event address

Tellus Innovation Arena, Oulun Yliopisto, Erkki Koiso-Kanttilan katu 1 Oulu Suomi

Back to events

Last updated: 16.4.2018