/* include-käskyllä (direktiivillä) otetaan mukaan valmista koodia * sisältäviä tiedostoja (joko itse tehtyjä tai ns.\ standardikirjastoon * kuuluvia otsikkotiedostoja). stdio.h-tiedosto sisältää mm. * printf-tiedoston, jolla voidaan tulostaa näytölle */ #include /* yleisemmin, ennen riviä main(), tulevat ns. globaalit määrittelyt, * voitaisiin luoda muuttujia, jotka ovat voimassa koko ohjelman suorituksen * ajan, tms. */ /* kaikki C-kieliset ohjelmat sisältävät main-funktion (funktioista * myöhemmin lisää). tyhjä sulkupari tarkoittaa, että funktio ei ota * argumentteja. aaltosulkupari sulkee sisäänsä funktion rungon, * ts. funktioon kuuluvat suoritettavat käskyt */ main() { /* ohjelman alussa luodaan paikalliset muuttujat (lokaalit * määrittelyt) */ /* määritellään int- eli kokonaislukutyyppiset muuttujat. * x, y ja z. tässä vaiheessa ohjelma siis varaa niille * tilaa muistista. */ int x; int y,kokluku; /* luodaan double- eli reaalilukutyyppinen muuttuja w * ja alustetaan se samalla, eli annetaan sille arvo */ double w=2.1; /* printf-funktiolla tulostetaan näytölle tavaraa. merkki * \n tarkoittaa rivinvaihtoa. kaikki käskyt lopetetaan * puolipisteeseen. */ printf("Hello, World! Let's do some computation!\n\n"); /* annetaan x:lle ja y:lle arvot */ x=2; y=3; /* hieman peruslaskutoimituksia. muista sijoituslauseen * merkitys! esim. z=x-y tarkoittaa, että laskun x-y tulos * sijoitetaan muuttujaan z. */ kokluku=x-y; x=y+kokluku; y=x*kokluku; /* muutetaan w:n arvoa */ w=w*w; /* muuttujien arvoja tulostetaan seuraavasti: * muuttujan tyyppiä vastaava koodi kirjoitetaan muotoilu- * merkkijonoon ja muuttujien arvot kirjoitetaan printf- * funktion toisesta argumentista alkaen */ printf("x = %d\n",x); printf("y = %d, kokluku = %d, w = %f\n",y,kokluku,w); }