Valmiit funktiot

Kokeile mitä antaa

[Graphics:Images/3_gr_1.gif]
[Graphics:Images/3_gr_2.gif]
[Graphics:Images/3_gr_3.gif]
[Graphics:Images/3_gr_4.gif]
[Graphics:Images/3_gr_5.gif]
[Graphics:Images/3_gr_6.gif]
[Graphics:Images/3_gr_7.gif]
[Graphics:Images/3_gr_8.gif]
[Graphics:Images/3_gr_9.gif]
[Graphics:Images/3_gr_10.gif]
[Graphics:Images/3_gr_11.gif]
[Graphics:Images/3_gr_12.gif]
[Graphics:Images/3_gr_13.gif]
[Graphics:Images/3_gr_14.gif]
[Graphics:Images/3_gr_15.gif]
[Graphics:Images/3_gr_16.gif]
[Graphics:Images/3_gr_17.gif]
[Graphics:Images/3_gr_18.gif]
[Graphics:Images/3_gr_19.gif]
[Graphics:Images/3_gr_20.gif]
[Graphics:Images/3_gr_21.gif]
[Graphics:Images/3_gr_22.gif]

Omat funktiot

Määrittele funktio f(x)=x^2+2x. Laske funktion arvo kun x=3.

Etsi edellä määritellyn funktion nollakohdat.

Määrittele f(x)=[Graphics:Images/3_gr_23.gif]-3x+[Graphics:Images/3_gr_24.gif]  Mathematica'ssa ja piirrä sen kuvaaja välillä [-3,3].

Määrittele g(x)=[Graphics:Images/3_gr_25.gif]-3x ja ratkaise yhtälö g(x)=4.

Määrittele funktio z(x,y)=sin(x y) cos(x y) ja piirrä se 3D-kuvana ja tasa-arvokäyrinä.

Yhtälöiden ratkaiseminen

Ratkaise yleinen kolmannen asteen yhtälö
a x^3+b x^2+c x+d==0 käyttämällä reduce-komentoa.

Etsi yhtälön cos(x)=x ratkaisu.

Ratkaise seuraava yhtälöryhmä
    3x+y=2
    y+2z=2
    x+z=1
symbolisesti ja numerisesti

Etsi yhtälöille
    x^2+3 x-1= 0
    3 x^2+5 x+1 = 0
symboliset ja numeeriset ratkaisut.

Ratkaise yhtälöryhmä
    x^2+5 x-4 y=0
    2 x-y=3
symbolisesti ja numeerisesti.

[Graphics:Images/3_gr_26.gif]


Converted by Mathematica      January 27, 2005