UKK / FAQ

Usein Kysytyt Kysymykset -listan kärjessä on kysymys, mitä tehdä, kun salasana on unohtunut tai se ei kelpaa. Tutustu itsepalveluihin, joissa voit asettaa uuden salasanan ja tarkistaa tunnuksesi tilan.

Tietohallinnon neuvonnan useimmin kysytyt kysymykset

Salasanaongelmat

Salasanani on vanhentunut. Miten pystyn vaihtamaan salasanani, jotta pääsen kirjautumaan sähköpostiini?
Voit vaihtaa salasanan verkkopankkitunnuksiesi avulla itsepalvelussa: https://www.oulu.fi/perl/tupas/passwd
Itsepalvelut ja pankkitunnistautuminen, ohjesivu: http://www.oulu.fi/th/tunnistautuminen
Salasanan on oltava pituudeltaan 8-15 merkkiä. Sallittuja merkkejä ovat isot ja pienet kirjaimet sekä numerot. Lisätietoa salasanan vaatimuksista
http://www.oulu.fi/th/node/11142
Odota hetki järjestelmämme vastausta, kun painat "Vaihda salasana"-painiketta. Jos vastaus on "Salasana vaihdettu kaikille järjestelmille...", niin voit kirjautua uudella salasanallasi heti.
Salasana on voimassa vain 180 vuorokautta. Mikäli et sinä aikana vaihda salasanaasi uuteen, lukkiutuu tunnuksesi. Salasanan vanhenemisesta tulee etukäteen ilmoitus sähköpostiisi.
Lisätietoa salasanan vaihtamisesta:
http://www.oulu.fi/th/salasana

Olen unohtanut (taas) käyttäjätunnukseni ja salasanani Weboodiin. Pitäisi ilmoittautua opiskelijaksi täksi lukuvuodeksi.
Voit katsoa käyttäjätunnuksen sekä vaihtaa uuden salasanan verkkopankkitunnuksiesi avulla itsepalvelussa: https://www.oulu.fi/perl/tupas/passwd
Itsepalvelut ja pankkitunnistautuminen, ohjesivu: http://www.oulu.fi/th/tunnistautuminen
Salasanan on oltava pituudeltaan 8-15 merkkiä. Sallittuja merkkejä ovat isot ja pienet kirjaimet sekä numerot. Lisätietoa salasanan vaatimuksista http://www.oulu.fi/th/node/11142
Odota hetki järjestelmämme vastausta, kun painat "Vaihda salasana"-painiketta. Jos vastaus on "Salasana vaihdettu kaikille järjestelmille...", niin voit kirjautua uudella salasanallasi heti.
Salasana on voimassa vain 180 vuorokautta. Mikäli et sinä aikana vaihda salasanaasi uuteen, lukkiutuu tunnuksesi. Salasanan vanhenemisesta tulee etukäteen ilmoitus sähköpostiisi.
Lisätietoa salasanan vaihtamisesta:
http://www.oulu.fi/th/salasana

Yritin vaihtaa salasanan ohjeen mukaan. Vanha on oikein, tarkistin ja toimii, vaihdoin 3 viimeistä merkkiä, joita ei esiinny vanhassa salasanassa, on isoja ja pieniä kirjaimia ja numeroita, mutta ei anna vaihtaa, ilmoittaa error 3. Missä vika?
Uusia merkkejä täytyy olla vähintään neljä kappaletta. Ole hyvä ja vaihda koko sana. Uusi salasana ei saisi muistuttaa mitään aiemmin käyttämääsi.
Voit vaihtaa salasanan verkkopankkitunnuksiesi avulla itsepalvelussa:
https://www.oulu.fi/perl/tupas/passwd
Itsepalvelut ja pankkitunnistautuminen, ohjesivu: http://www.oulu.fi/th/tunnistautuminen

Olen yliopistoon ilmoittautunut jatko-opiskelija ja tarvitsen paju-tunnukset käyttööni opiskelujen toteuttamiseksi.
Voit katsoa käyttäjätunnuksen sekä vaihtaa uuden salasanan verkkopankkitunnuksiesi avulla itsepalvelussa: https://www.oulu.fi/perl/tupas/passwd
Itsepalvelut ja pankkitunnistautuminen, ohjesivu: http://www.oulu.fi/th/tunnistautuminen
Voit myös tarvittaessa kysyä käyttäjätunnustasi sähköpostilla osoitteesta neuvonta@oulu.fi
Salasanan on oltava pituudeltaan 8-15 merkkiä. Sallittuja merkkejä ovat isot ja pienet kirjaimet sekä numerot. Lisätietoa salasanan vaatimuksista http://www.oulu.fi/th/node/11142
Odota hetki järjestelmämme vastausta, kun painat "Vaihda salasana"-painiketta. Jos vastaus on "Salasana vaihdettu kaikille järjestelmille...", niin voit kirjautua uudella salasanallasi heti.
Salasana on voimassa vain 180 vuorokautta. Mikäli et sinä aikana vaihda salasanaasi uuteen, lukkiutuu tunnuksesi. Salasanan vanhenemisesta tulee etukäteen ilmoitus sähköpostiisi.
Lisätietoa salasanan vaihtamisesta: http://www.oulu.fi/th/salasana

Kirjautumisongelmat

En tiedä käyttäjätunnustani enkä salasanaani. Minun pitäisi päästä weboodiin ja ilmoittautumaan kursseille.
Voit katsoa käyttäjätunnuksen sekä vaihtaa uuden salasanan verkkopankkitunnuksiesi avulla itsepalvelussa: https://www.oulu.fi/perl/tupas/passwd
Itsepalvelut ja pankkitunnistautuminen, ohjesivu: http://www.oulu.fi/th/tunnistautuminen
Voit myös tarvittaessa kysyä käyttäjätunnustasi sähköpostilla osoitteesta
neuvonta@oulu.fi
Salasanan on oltava pituudeltaan 8-15 merkkiä. Sallittuja merkkejä ovat isot ja pienet kirjaimet sekä numerot. Lisätietoa salasanan vaatimuksista http://www.oulu.fi/th/node/11142
Odota hetki järjestelmämme vastausta, kun painat "Vaihda salasana"-painiketta. Jos vastaus on "Salasana vaihdettu kaikille järjestelmille...", niin voit kirjautua uudella salasanallasi heti.
Salasana on voimassa vain 180 vuorokautta. Mikäli et sinä aikana vaihda salasanaasi uuteen, lukkiutuu tunnuksesi. Salasanan vanhenemisesta tulee etukäteen ilmoitus sähköpostiisi.
Lisätietoa salasanan vaihtamisesta: http://www.oulu.fi/th/salasana

Ilmeisesti tunnukseni ei siis jostain syystä ole ollenkaan toiminnassa. Mitähän tälle asialle nyt pitäisi tehdä? En ole vielä ilmoittautunut läsnä olevaksi tälle lukuvuodelle, mutta siihenkin pitäisi olla aikaa vielä n. kuukausi.
Mahdollinen syy voi olla vanhentunut salasana. Salasana on voimassa vain 180 vuorokautta.
Voit aktivoida tai vaihtaa uuden salasanan verkkopankkitunnuksiesi avulla itsepalvelussa: https://www.oulu.fi/perl/tupas/passwd
Itsepalvelut ja pankkitunnistautuminen, ohjesivu: http://www.oulu.fi/th/tunnistautuminen
Salasanan on oltava pituudeltaan 8-15 merkkiä. Sallittuja merkkejä ovat isot ja pienet kirjaimet sekä numerot. Lisätietoa salasanan vaatimuksista
http://www.oulu.fi/th/node/11142
Odota hetki järjestelmämme vastausta, kun painat "Vaihda salasana"-painiketta. Jos vastaus on "Salasana vaihdettu kaikille järjestelmille...", niin voit kirjautua uudella salasanallasi heti.
Salasana on voimassa vain 180 vuorokautta. Mikäli et sinä aikana vaihda salasanaasi uuteen, lukkiutuu tunnuksesi. Salasanan vanhenemisesta tulee etukäteen ilmoitus sähköpostiisi.
Lisätietoa salasanan vaihtamisesta:
http://www.oulu.fi/th/salasana
Mikäli kirjautumisongelma jatkuu, voit tehdä selvityspyynnön osoitteeseen neuvonta@oulu.fi

Minulle myönnettiin jatkoaikaa opiskeluihin ja nyt en pääse kirjautumaan weboodiin ollenkaan. Pitääkö käydä opiskelijapalveluissa ilmoittautumassa lukuvuodella vai miten pitää edetä?
Voit tarkistaa opiskeluoikeutesi ottamalla yhteyttä opiskelijakeskukseen e-mail: opintoasiat@oulu.fi  tai puh. 029 448 4035.
Mahdollinen syy voi olla myös vanhentunut salasana. Salasana on voimassa vain 180 vuorokautta.
Voit aktivoida tai vaihtaa uuden salasanan verkkopankkitunnuksiesi avulla itsepalvelussa:
https://www.oulu.fi/perl/tupas/passwd
Itsepalvelut ja pankkitunnistautuminen, ohjesivu: http://www.oulu.fi/th/tunnistautuminen
Salasanan on oltava pituudeltaan 8-15 merkkiä. Sallittuja merkkejä ovat isot ja pienet kirjaimet sekä numerot. Lisätietoa salasanan vaatimuksista http://www.oulu.fi/th/node/11142
Odota hetki järjestelmämme vastausta, kun painat "Vaihda salasana"-painiketta. Jos vastaus on "Salasana vaihdettu kaikille järjestelmille...", niin voit kirjautua uudella salasanallasi heti.
Salasana on voimassa vain 180 vuorokautta. Mikäli et sinä aikana vaihda salasanaasi uuteen, lukkiutuu tunnuksesi. Salasanan vanhenemisesta tulee etukäteen ilmoitus sähköpostiisi.
Lisätietoa salasanan vaihtamisesta: http://www.oulu.fi/th/salasana
Mikäli kirjautumisongelma jatkuu, voit tehdä selvityspyynnön osoitteeseen neuvonta@oulu.fi

Käyttäjätunnuksella sisäänkirjautuminen ei onnistu?
Mahdolliset syyt:

  1. Salasana on vanhentunut. Salasana on voimassa vain 180 vuorokautta.
  • Voit aktivoida tai vaihtaa uuden salasanan verkkopankkitunnuksiesi avulla itsepalvelussa: https://www.oulu.fi/perl/tupas/passwd
    Itsepalvelut ja pankkitunnistautuminen, ohjesivu: http://www.oulu.fi/th/tunnistautuminen
  • Salasanan on oltava pituudeltaan 8-15 merkkiä. Sallittuja merkkejä ovat isot ja pienet kirjaimet sekä numerot. Lisätietoa salasanan vaatimuksista http://www.oulu.fi/th/node/11142
  • Odota hetki järjestelmämme vastausta, kun painat "Vaihda salasana"-painiketta. Jos vastaus on "Salasana vaihdettu kaikille järjestelmille...", niin voit kirjautua uudella salasanallasi heti.
  • Salasana on voimassa vain 180 vuorokautta. Mikäli et sinä aikana vaihda salasanaasi uuteen, tunnuksesi lukkiutuu. Salasanan vanhenemisesta tulee etukäteen ilmoitus sähköpostiisi.
  • Lisätietoa salasanan vaihtamisesta: http://www.oulu.fi/th/salasana
  1. Et ole ilmoittautunut yliopistoon ja opiskeluoikeutesi on vanhentunut.
  • Tällöin opiskelijastatuksesi voi olla kirjoiltapoistettu. Tämä voi olla seurausta esimerkiksi siitä, että et ole ilmoittautunut yliopistoon määräpäivään mennessä.
  • Saadaksesi ohjeet ilmoittautumiseen, ole yhteydessä opiskelijakeskukseen e-mail: opintoasiat@oulu.fi

Mikäli edellä mainitut eivät ole syy kirjautumisongelmaan ja ongelma jatkuu, voit tehdä selvityspyynnön osoitteeseen neuvonta@oulu.fi

Sähköposti-/O365-ongelmat

Tein eilen tunnukset 0365 osioon ja sähköpostiin pääseminen luonnistuu moitteetta, mutta ongelmana on se, että en saa ladattua officen työpöytäversiota koneelleni. Järjestelmä ei edes anna minun yrittää asentaa sitä vaan herjaa kommenttia: "Asennustietojen hakeminen ei valitettavasti onnistu. Yritä myöhemmin uudelleen”
Käänny O365-palvelun käyttöön liittyvissä ongelmissa palveluntuottajan oman tukipalvelun puoleen https://support.microsoft.com/fi-fi/contactus

Minulla on ollut syksystä asti kaksi sähköpostiosoitetta joihin olen saanut viestejä yliopistolta. Toinen sähköpostini on nyt poistettu käytöstä. Tämän vuoksi en voi päästä käsiksi sähköposteihin, joita mahdollisesti tuohon vanhaan osoitteeseeni lähetetään. Voiko tämän vanhan osoitteen poistaa yliopiston järjestelmästä, vai olisiko mahdollista ohjata kaikki minulle yliopistolta lähetetyt sähköpostit tähän Outlook -osoitteeseen?
Käytöstä poistettuun sähköpostiosoitteeseen ei enää mene viestejä.

Minun yliopiston sähköpostiosoite on ilmeisesti poistettu tai se ei muuten vain toimi.
Voi olla mahdollista, että et ole vielä ottanut yliopiston O365- sähköpostia käyttöösi.
Käyttöönotto tehdään osoitteesta
http://www.oulu.fi/th/office365.

Käyttäjätunnukseni poistetaan pian, koska olen jo valmistunut. Minua kehotetaan ottamaan kopiot esim. tärkeistä sähköposteistani. Voisitteko neuvoa miten se tehdään?
Office 365:ssa ei ole automatiikkaa.
Kopioinnin voi tehdä itse esimerkiksi Thunderbirdillä (ilmainen ohjelma):

  • http://www.oulu.fi/th/node/19315
  • kohta: Thunderbird
  • Mozilla Thunderbird -sähköpostiohjelman asennus omalle työasemalle ja asetukset Outlook-tilin käyttöä varten: Mozilla Thunderbirdin asennus ja asetukset
  • Tämän jälkeen tehdään halutun nimiset kansiot "Paikalliset kansiot" -listan alle ja kopioidaan "matti.meikalai@student..." tilin alla olevista kansioista viestit haluttuihin paikallisiin kansioihin.

Käyttöoikeuteni student.oulu.fi -palvelimelle on päättymässä valmistumiseni johdosta. Olen siirtynyt käyttämään henkilökohtaista Gmail-tiliä, mutta useista yrityksistä huolimatta en saa siirrettyä O365-websivulta yhteystietojani (tai vanhoja viestejä) kokonaisuudessaan Gmailiin. Outlookin help ei auta, ts. en löydä sieltä apua yhteystietojen exporttaamiseen, ainoastaan import selvennetään. Gmail tarjoaa kyllä import mahdollisuutta simppelisti, mutta miten saan outlookista tehtyä yhteystiedoista CSV tiedoston?
Voit esimerkiksi asentaa työasemalle Outlookin (se on O365:n kautta ilmainen ja toimii niin kauan kuin kysyjällä on yliopiston tunnukset voimassa).
Outlookissa voi olla Office 365- ja Gmail-tilit samaan aikaan.
Kun määrittelee Outlookin näkymäksi Folder list (pikakomentona Ctrl+6) tilit näkyvät allekkain ja niiden välillä voi kopioida viestejä esimerkiksi hiirellä vetämällä.
Outlookilla voi myös exportata yhteystiedot csv-tiedostoksi, jonka voi sitten importata gmailissa (file->Open&Export->Import/Export->Export to a File->Comma Separated Values...).
Edellä olevan pitäisi päteä molempiin suuntiin ja myös esimerkiksi Hotmailin kanssa (o365<->hotmail, o365<->gmail, jne).

 

Ohjelmistoihin liittyvät ongelmat

SPSS:

Olen ostanut SPSS-ohjelman viime keväänä omalle koneelleni. Hetkeen en ole avannut ohjelmaa ja nyt, kun yritin avata, ohjelma kertoo lisenssin vanhentuneen. Verkkokaupan mukaan kerran ostettuna lisenssin tulisi kuitenkin olla voimassa koko opiskelun ajan.
Oikeus lisenssiin on koko opiskelujen ajan, kun sen on kerran lunastanut. Lisenssikoodi on kuitenkin voimassa kerrallaan kalenterivuoden, lisenssikoodi pitää päivittää ohjelmaan aina vuosittain.
Vuoden 2016 lisenssikoodin löydät verkkokaupasta ostamasi tuotteen kohdalta (sitä siis ei enää osteta) seuraavasti:

  • Kirjaudu normaalisti verkkokauppaan, valitse sieltä asiakastili, sitten ostohistoria, tuotteen kohdalla näytä tilaus. Tilaustiedoissa pitäisi nyt olla version 22 vuoden 2016 lisenssikoodi. Uuden lisenssikoodin tunnistat mm. siitä, että koodi alkaa tekstillä ver22.

Sinun pitää myös aktivoida uusi lisenssi työasemassasi:

  • Lisenssin päivittämistä varten työasemasta löytyy erillinen ohjelma IBM SPSS Statistics 22 Licence Authorization Wizard (kirjoitusasu saattaa hieman vaihdella). Tämän pitäisi löytyä SPSS:n omasta hakemistosta. Ohjelmaa käynnistettäessä pitää tietoverkkoyhteyden olla auki.

Matlab:

I’m trying to install Matlab on my home computer but it keeps asking for license number and I don't have any because I thought the Matlab is free for the students at the University of Oulu.
Please can you give me an instruction on how to install the Matlab on my home computer?

Please follow the install instructions from software distributions: https://www.oulu.fi/jakelu/matlab.html. You need to log in this site with your student account.

Viimeksi päivitetty: 19.10.2016