Tietoturvapoikkeamasta ilmoittaminen

Ohjeet, kuinka ilmoitat havaitsemastasi tietoturvapoikkeamasta.

Oulun yliopistoa tai sen järjestelmiä koskevasta tietoturvapoikkeamasta tai yleensä tietoturvaan liittyvissä epäselvyyksissä voit kysyä neuvoa suoraan Tietohallinnon neuvontapalveluista: neuvonta (at) oulu.fi.

Mikä on tietoturvapoikkeama?

Tietoturvapoikkeama on tahallinen tai tahaton tapahtuma tai olotila, jonka seurauksena yliopiston vastuulla olevien tietojen ja palvelujen eheys, luottamuksellisuus tai tarkoituksenmukainen käytettävyystaso on tai saattaa olla vaarantunut.

Tietoturvapoikkeamia voivat olla tietomurtojen, haittaohjelmien, odottamattomien ja merkittävien käyttökatkosten tai www-sivujen luvattomien muutosten aiheuttamat häiriötilanteet.

Edellisten lisäksi luottamuksellinen materiaali voi unohtua tai joutua yleisesti saataville (esim. kopiokoneet, tulostimet, roskakorit, kadonneet muistivälineet tai laitteet).

Miten ilmoitan tietoturvapoikkeamasta sähköpostilla?

Ottaessasi yhteyttä palveluosoitteeseemme (tietoturva (at) oulu.fi), ilmoita asiasi selkeästi.  Annettujen pohjatietojen avulla voimme palvella paremmin ja nopeammin.

Ilmoituksessa olevat pohjatiedot ovat:

  • Ilmoittajan tiedot (nimi, sähköpostiosoite, puhelinnumero):
  • Koska poikkeama on havaittu (päivä, kellonaika):
  • Mitä poikkeama koskee:
  • Järjestelmää (mitä):
  • Palvelua (mitä):
  • Muuta (mitä):
  • Tietoa:

Lyhyt kuvaus poikkeamasta:

Arvio tietojärjestelmän / tiedon sisällöstä (henkilötietoja, luottamuksellista tietoa, muuta ei julkista tietoa, …) sekä poikkeaman aiheuttamasta vahingosta:

Ilmoittajan arvio poikkeaman vakavuudesta (erittäin vakava, vakava, merkittävä, vähäinen, ei tietoa):

Viimeksi päivitetty: 29.6.2016