Toimi näin

JOS YLIOPISTON KÄYTTÄJÄTUNNUKSESI ON LUOTU ENNEN 1.8.2019, ETKÄ OLE AIEMMIN OTTANUT O365-PALVELUA KÄYTTÖÖSI, TOIMI NÄIN:

1) TUTUSTU ENSIN KÄYTTÖEHTOIHIN

2) OTA PALVELU KÄYTTÖÖN

  • Lue Käyttöönoton ohje ja seuraa sitä vaihe vaiheelta samalla, kun täytät käyttöönottolomaketta. On erityisen tärkeää, että teet kaikki ohjeessa mainitut toimet oikein ja loppuun saakka!
  • Ota palvelu käyttöön käyttöönottolomakkeella. Jos et ole kirjautunneena yliopiston toimialueelle, kirjaudu lomakkeelle käyttäen yliopiston käyttäjätunnustasi ja salasanaa (muista seurata käyttöönoton ohjetta loppuun asti!).
  • HUOM. Käyttöönoton aikana järjestelmä ilmoittaa etu- ja sukunimiisi perustuvan sähköpostiosoitteen sekä palvelun käyttäjänimesi. Kirjoita ne muistiin!

3) ODOTA

  • Odota pari tuntia: Palvelu on käytössäsi aikaisintaan kahden tunnin päästä (ruuhka-aikana voi kestää useamman tunnin).

4) KÄYTTÄJÄNIMESI

5) SÄHKÖPOSTIOSOITTEESI

  • O365-käyttäjänimi toimii myös sähköpostiosoitteena.
  • O365-käyttäjänimen lisäksi voit käyttää sähköpostiosoitteen muitakin muotoja. Muista kuitenkin, että niillä ei voi kirjautua O365-palveluun.
  • Lue lisää: O365-sähköpostiosoitteet

6) ALOITA PALVELUN KÄYTTÖ

  • Aloita Outlook-sähköpostin käyttö ohjeen mukaan aikaisintaan kahden tunnin päästä käyttöönoton jälkeen. Siirry O365-ohjesivulle ja avaa sieltä Outlookin aloittamisohje.
  • Palvelun osoite: http://o365.oulu.fi tai https://outlook.com/student.oulu.fi, kirjautuminen O365-käyttäjänimellä. Voit käyttää kumpaa www-osoitetta tahansa. Jos haluat tallentaa kirjautumisosoitteen selaimen kirjanmerkkeihin tai suosikkeihin, varmista, että se tallentuu tarkalleen jommassa kummassa em. muodossa. Jos tallennat osoitteen vasta kirjautumisen jälkeen, käyttäjätunnistus ei jatkossa toimi kirjanmerkkiä käytettäessä eivätkä sivut avaudu oikein.
  • Outlook-sähköpostin lisäksi käytössäsi on myös muut O365-palvelun Office Online -sovellukset: mm. Word, Excel, PowerPoint, Teams, OneNote, kalenteri ja OneDrive.
  • Lisäksi O365-käyttäjänä sinulla on oikeus asentaa Office-sovellukset omille laitteillesi maksutta. Lue lisää täältä.

Huomioi nämä asiat:

  • Käyttöönoton yhteydessä järjestelmä ilmoitti sinulle näytöllä uuden sähköpostiosoitteesi. Ilmoita sähköpostiosoitteesi käyttämiisi yliopiston järjestelmiin sekä postituslistoille, näin saat yliopiston tiedotteet oikeaan sähköpostiin. Esimerkiksi WebOodi, katso ohjeet yhteystietojen muuttamiseksi: WebOodin pikaohje.
  • Yliopiston käyttäjätunnuksesi ja salasanasi ovat ennallaan, niillä pääset kirjautumaan yliopiston järjestelmiin ja itseopiskelutyöasemille. Student-toimialueen Windows-työasemissa on käytössä ns. single sign-on -menetelmä, jonka johdosta O365-palveluun/-palvelusta ei tarvitse erikseen kirjautua ulos.

Ongelmia?

  • Mikäli et vielä muutaman tunnin päästä käyttöönotosta pääse kirjautumaan O365-palveluun, varmista, että kirjoitat käyttäjänimesi oikein.
  • Yleisohjeet ongelmatilanteisiin: päivitä käyttämäsi www-selain uusimpaan tai käytä toista selainta, tyhjennä selaimen välimuisti.
  • Mikäli käytät selaimen kirjanmerkkiä (= bookmarks, suosikit, favorites) siirtyäksesi palvelun kirjautumissivulle, tarkista, että kirjanmerkin osoite on http://o365.oulu.fi tai https://outlook.com/student.oulu.fi
  • Tutustu O365-ohjesivun Useimmiten Kysyttyihin Kysymyksiin, ratkaisu voi löytyä sieltä.
  • Jos ongelmasi liittyy O365-palvelun käyttöön, käänny palveluntuottajan oman tukipalvelun puoleen: Microsoftin Tuotetuki.
  • Ota tarvittaessa yhteys IT-palvelupisteeseen sähköpostilla, soittamalla tai käymällä.

Lisää aiheesta: rekisteriseloste, käyttöehdot, Office 365 EducationO365-palvelun käyttöohjeita

 

Viimeksi päivitetty: 27.6.2019