University of Oulu, 2016

Näin liityt Zoom-kokoukseen

Zoom on monipuolinen työkalu verkkokokouksiin, etäopetukseen ja -ohjaukseen sekä videopuheluihin. Voit käyttää Zoomia tietokoneeseen, tablettiin tai puhelimeen asennetulla sovelluksella tai internet-selaimella. 

Tällä sivulla käsitellään Oulun yliopiston Zoomia, johon käyttöoikeus on sekä opiskelijoilla että henkilökunnalla.

Ohjeet ja opetusvideot

Ennen kokousta

Tee nämä valmistelut etukäteen, jotta laitteistosi on käyttövalmiina heti kokouksen alkaessa:

  • Sovellus tietokoneeseen: Jos haluat asentaa ohjelman Zoom Client for Meetings, hae ja asenna ZoomInstaller.exe sivulta https://oulu.zoom.us/support/download.
  • Sovellus mobiililaitteeseen: Jos käytät mobiililaitetta, hae ja asenna laitteen sovelluskaupasta ilmainen Zoom Cloud Meetings.
  • Lisäosa selaimeen: Jos et voi tai halua asentaa sovellusta, käytä selainta. Kun liityt kokoukseen ensimmäistä kertaa, asenna lisäohjelma Zoom_launcher.exe.
  • Testaa etukäteen: Testaa nettiyhteys sekä ohjelman, mikrofonin, äänentoiston ja kameran toimivuus testikokouksessa https://oulu.zoom.us/test.
    • Painikkeella Mute/Unmute voit sulkea ja avata mikrofonin.
    • Kameran saat päälle ja pois päältä painikkeella Start Video/Stop Video.
    • Kuva- ja äänilähteen voit valita kameran ja mikrofonin asetuksista. Jos mahdollista, käytä kokouksissa kuuloke-mikrofonia.
    • Katso aiheeseen liittyvä video: Joining & Configuring Audio & Video

    Kokouslinkki

    • Kokouksen järjestäjä (Host) voi lähettää kokouskutsun sähköpostiisi. Jos olet hyväksynyt kutsun, löydät kokouslinkin Outlook-kalenteristasi. Siinä tapauksessa, että olet hylännyt kutsun, voit vielä löytää sen Outlookin roskakorista.
    • Kokouksen järjestäjä voi myös julkaista kokouslinkin, kokouksen tunnuksen ja mahdollisen salasanan jossakin ryhmän yhteisessä tiedotuskanavassa.

    Kirjautuminen

    Choose SSO as your sign in method

    • Kirjaudu Zoom-kokoukseen aina yliopiston käyttäjätunnuksellasi.
    • Paina Sign In -painiketta. Jos tarjolla on useita kirjautumisvaihtoehtoja, valitse niistä Sign In with SSO (katso kuva). SSO-vaihtoehdolla (single sign-on) varmistat, että olet kokouksessa mukana yliopiston tunnuksellasi ja kokouksen aikana olet mukana mahdollisissa ryhmäjaoissa ja oikea nimesi näkyy osallistujalistassa.
    • Varmista, että Company Domain = oulu.zoom.us
    • Kirjoita Oulun yliopiston kirjautumisikkunaan oma käyttäjätunnuksesi sen lyhyessä perusmuodossa.

      Kokoukseen liittyminen

      • Yliopiston Zoom-sivulta: Mene selaimella osoitteeseen https://oulu.zoom.us ja kirjaudu yliopiston käyttäjätunnuksesi lyhyellä perusmuodolla. Kirjautumisen jälkeen napauta Join a meeting  ja liitä kenttään Meeting ID or Personal Link Name  kutsussa saamasi kokouksen tunnus (Meeting ID) tai henkilökohtainen liittymislinkki (Personal Link Name).
      • Kokouslinkillä: Liity kokoukseen napauttamalla kutsussa olevaa linkkiä. Linkki avaa kyseisen kokouksen laitteesi Zoom-sovelluksessa, jos se on asennettu. Muussa tapauksessa kokous avataan selaimessa lisäohjelman avulla. Käyttäessäsi sovellusta muista kirjautua yliopiston käyttäjätunnuksellasi, valitse Sign In ja edelleen Sign In with SSO.
      • Kokouksen aloittaminen: Yleensä kokouksen järjestäjä aloittaa kokouksen ja muut voivat liittyä sen jälkeen.
      • Kokouksen salasana tai odotushuone: Järjestäjä on päättänyt, pääseekö kokoukseen salasanalla (kutsussa PWD) vai virtuaalisen odotushuoneen kautta.
      • Kamera ja mikrofoni: Kokoukseen liittyessäsi voit testata kameran ja mikrofonin toimivuuden sekä varmistaa, ovatko ne päällä vai pois päältä liittyessäsi. Kokouksen järjestäjä on voinut määritellä nämä asetukset valmiiksi. Jos kyseisen painikkeen päällä on punainen poikkiviiva, on toiminto pois päältä.

      Kokouksen aikana

      • Kamera ja mikrofoni: Voit tarvittaessa avata ja sulkea mikrofonin tai kameran ellei kokouksen järjestäjä ole sitä estänyt.
      • Jakaminen: Yksi esittäjä kerrallaan voi jakaa koko näytön tai yhden ikkunan muiden nähtäväksi. Jako aloitetaan ja lopetaan Share Screen/Stop Share-painikkeella. 
      • Participants: Näet, ketkä muut ovat liittyneet kokoukseen. Jos olet kirjautunut Zoomiin muulla tavalla kuin Sign In with SSO (single sign-on), koko nimesi ei ehkä näy listassa. Voit muuttaa näyttönimeäsi valitsemalla sen kohdalla Rename.
      • Chat: Voit käyttää Chat-työkalua ja kirjoittaa viestisi kaikille muille osallistujille tai jollekin osallistujalle henkilökohtaisesti valitsemalla To-kentästä sopivan vaihtoehdon.
      • Käsi: Voit pyytää puheenvuoroa "nostamalla käden" käsipainiketta napauttamalla. Samasta painikkesta voit "laskea käden".
      • Breakrooms: Järjestäjä voi tehdä virtuaalisia ryhmätyöhuoneita ja jakaa osallistujat niihin tai antaa jokaisen liittyä vapaasti. Järjestäjä on voinut jakaa osallistujat huoneisiin jo etukäteen, jolloin jako perustuu yliopiston käyttäjätunnuksiin. Jos olet kirjautunut Zoomiin muulla tavalla kuin Sign In with SSO (single sign-on), jäät jaon ulkopuolelle.
      • Record: Järjestäjä voi tallentaa kokouksen. Record-painike on punainen, jos tallennus on päällä.

      Kokouksen lopettaminen

      • Poistuminen: Poistu kokouksesta painikkeella Leave Meeting.
      • Päättäminen: Yleensä järjestäjä päättää kokouksen ja työstää mahdollisen tallenteen.
         

      Viimeksi päivitetty: 4.11.2020