Myyntiä ja markkinointia osaavat diplomi-insinöörit yliopiston ja yritysten yhteisenä tavoitteena

Oulun yliopiston tuotantotalouden tutkinto-ohjelmassa koulutetaan tulevaisuuden diplomi-insinöörejä. Myynnin ja markkinoinnin peruskurssi on kohtauttanut yrityksiä ja opiskelijoita jo viiden vuoden ajan. ”Tästä 200 huippulahjakkaan opiskelijan joukosta tulee suomalaiseen yhteiskuntaan myyntiä osaavia ja arvostavia yritysjohtajia, tutkijoita ja virkaatekeviä”, sanoo vieraileva luennoitsija Janne Hietaniemi ja jatkaa: ”Samalla kurssien harjoitustyöt ovat tuoneet yliopiston osaamista helposti yritysten hyödynnettäväksi.”

Syksyllä 2019 Oulun yliopiston tuotantotalouden tutkinto-ohjelmassa järjestettyyn myynnin ja markkinoinnin peruskurssiin osallistui 39 diplomi-insinööriopiskelijaa ja 11 yritystä, joiden kanssa opiskelijat pääsivät harjoittelemaan myyntiä käytännössä. Jo viisi vuotta kurssista vastannut koulutusalajohtaja Jukka Majava toteaa, että tuotantotalouden koulutuksessa tekniseen osaamiseen yhdistyvät saumattomasti taloustieteet ja ymmärrys ihmisen käyttäytymisestä. ”Liike-elämästä tuleva luennoitsija on hyvä tapa tuoda koulutuksen ja teorian hyödyntämistä ja soveltamista esille”, Jukka Majava sanoo.

Vieraileva luennoitsija Janne Hietaniemi Solvedista kokee, että hän haluaa esittää vastaväitteen sille, ettei insinööri osaa myydä. ”Yrityselämässä toimiessani näen päivittäin hyvän myynnin ja markkinoinnin arvon, ja sitä arvostusta haluan nostaa”, hän sanoo.

Kurssin loppuseminaarissa joulukuisena aamuna Hietaniemi oli tyytyväinen: kun opiskelijoilta kysyttiin, että voisivatko he ajatella ryhtyvänsä myyjiksi ja onko myynnin arvostus kohonnut, suurin osa käsistä nousi ylös.  Ilmassa oli innostusta, kun opiskelijat esittelivät harjoitustöitään. Blastmanille harjoitustyön tehnyt ryhmä jopa pukeutui tehtävänantonsa mukaisesti. Yksi opiskelijaryhmistä kiteytti: ”Myyntityö on välillä jopa puuduttavaa ja vaatii pitkäjänteisyyttä ja asiantuntemusta. Mutta sitten kun viidentoista ein jälkeen tulee se yksi ehkä, niin se tuntuu hienolta!”

Smileen edustaja, Jyrki Hietaniemi kiitti opiskelijoita hyvästä Euroopan markkinoiden selvittämistyöstä: ”Saimme arvokasta tietoa, jota aiomme käyttää; tieto tulee hallituksen kokouksessa käyttöön huomenna”. Myös Cajo Technologies-yrityksen Jan Mäkelä kiitteli opiskelijoiden tekemää kilpailija-analyysia: ”Tämä selkeyttää tilannetta, olette tuorein silmin katsoneet meidän tekemistämme”.

Positiivisen palautteen lisäksi loppuseminaarissa nousi esille kaksi asiaa. Ensinnäkin se, että onnistunut yhteistyö vaatii myös aktiivisuutta yrityksiltä. Verkotan-yrityksen Kimmo Hyrynkangas kertoi: ” Aikaisemman vuoden kokemuksen pohjalta painotimme tänä vuonna perehdyttämistä. Otimme tiimin toimistollemme ja annoimme sähköpostiosoitteet, tietokoneet ja kännykät käyttöön, sillä halusimme ryhmän saavan mahdollisimman paljon aikaan lyhyessä ajassa”.

Toisaalta yritykset selkeästi painottivat sitä, että kurssilla tehty harjoitustyö on myös tuonut uusia kysymyksiä ja tarpeita ja että ne näkevät nyt yliopiston mahdollisena yhteistyökumppanina.

Kaisa Still

Loppuseminaarin esitykset opiskelijat hoitivat ammattimaisesti, osa pukeutuneina tehtävänantonsa mukaisesti.

 

Viimeksi päivitetty: 20.12.2019