Maria Peltola

Maria Peltola

University teacher, Education coordinator M.A. in Early childhood education and PhD student in Educational psychology

Biography

I study agency and the dynamics of the Zone of Proximal Development, especially in the context of education and teaching. The key question is, what kind of social and material space supports agency. The issue is constantly relevant in everyday life, interaction situations, in work and in studies or in human-technology relationships. With the help of the concept of open space it is possible to focus and analyze more closely subjects own experience and his/her conduct of everyday life. The research is based on cultural-historical, systemic and subject-scientific psychology. Important concepts and starting points include the zone of development, zone of free movement, zone of promoted action, the pedagogical paradox, agency and participation, the subject's perspective and experiences, the conduct of everyday life and subject’s grounds for action (FOG).

In my main job at the university I have been coordinating blended studies in Sámi early childhood education program in Northern Finland. Before that I worked as a university teacher in psychology, educational sciences and early childhood education.

https://oulu.academia.edu/MariaPeltola

Research interests

  • Zone of proximal development
  • Practice of open space and agency
  • Conduct of eveyday life
  • Life scenes and personal trajectories of participation
  • Fabric of grounds and experienced possibilities
  • Co-research and narratives

PUBLICATIONS AND RESEARCH ACTIVITIES

Book

Peltola, M., Keskitalo, P. & Äärelä-Vihriälä, R. (toim.). (2019). Saamelainen varhaiskasvatus nyt – Arvot, käytänteet ja osallisuus arjessa. [Current voices, practices and participation in Sámi early childhood education] Acta Universitatis Ouluensis F13. Oulu: Oulun yliopisto.

Articles

Peltola, M. & Länsman, U. (2019). Monimuoto-opinnot opiskelijan arjessa. [Blended learning and student’s everyday life: Sámi early childhood teacher education in Finland 2016-2019] Teoksessa M. Peltola, P. Keskitalo & R. Äärelä-Vihriälä (toim.), Saamelainen varhaiskasvatus nyt – Arvot, käytänteet ja osallisuus arjessa (s. 155–173). Acta Universitatis Ouluensis F13. Oulu: Oulun yliopisto.

Peltola, M. & Suorsa, T. (2019). Sosiaalinen ja materiaalinen tila kasvatusvuorovaikutuksessa. [Social and material space in education interaction] Teoksessa M. Peltola, P. Keskitalo & R. Äärelä-Vihriälä (toim.), Saamelainen varhaiskasvatus nyt – Arvot, käytänteet ja osallisuus arjessa (s. 97–110). Acta Universitatis Ouluensis F13. Oulu: Oulun yliopisto.

Keskitalo, P., Äärelä-Vihriälä, R. & Peltola, M. (2019). Johdatus saamelaiseen varhaiskasvatukseen – Arvot, käytänteet ja osallisuus arjessa. Teoksessa M. Peltola, P. Keskitalo & R. Äärelä-Vihriälä (toim.), Saamelainen varhaiskasvatus nyt – Arvot, käytänteet ja osallisuus arjessa (s. 21–29). Acta Universitatis Ouluensis F13. Oulu: Oulun yliopisto.

Conferences and abstracts

Peltola, M. &Silvonen, J. (2019). Open space in counselling and guidance. IAEVG-conference in Bratislava, September 2019.

Peltola, M. (2018). Avoin tila lähikehityksen vyöhykkeellä. Abstrakti ja esitys kasvatustieteen päivillä Tampereella 2018.

Peltola, M. (2018). Open space in the zone of proximal development and professional agency. Presentation in a workshop: Cultural-historical activity theory (CHAT), Oulu.

Peltola, M. (2018). Practice of open space in interaction and education. Abstrakti ja esitys. UArctic congress 2018, Oulun yliopisto & Helsingin yliopisto, 5.9.2018.

Peltola, M. (2017). Avoin tila ja ympäristön osiin kiinnittyminen opetuksessa ja kasvatuksessa. Esitys. Opettajat, opettaminen ja kasvatusyhteisöt: Tutkimussymposium, Oulu 13.12.2017.

Peltola, M. (2017). Avoin tila ja ympäristön osiin kiinnittyminen verkko-opinnoissa ja pohjoisissa ympäristöissä. Abstrakti ja esitys kasvatustieteen päivillä Rovaniemellä 2017.

Peltola, M. (2016). Avoin tila vuorovaikutuksessa. Kokemuksen tutkimuksen konferenssi 8: Kokemuksen käsite ja käyttö, Tampere 3.–4.11.2016.

Peltola, M. (2016). Agency, participation and practice of open space. Abstrakti ja esitys, 7th Nordic ISCAR International Society of Cultural-historical Activity Research, Helsingör, Tanska.

Peltola, M. (2016). Osallisuus, toimijuus ja koetut mahdollisuudet. Abstrakti ja esitys kasvatustieteen päivillä Turussa 2016.

Peltola, M. (2016). Huolipuhe ja osallisuus. Huolipuhe oppilashuollon ammattilaisten ohjauskeskusteluissa. Esitys Oulun kaupungin ja Oulun yliopiston yhteisessä symposiumissa 25.1.2016.

Peltola, M. (2015). Participation and professional agency – systemic and subject-scientific approach: Open space and practice of everyday living. Presentation in a workshop: Technology and the Practice of Everyday Living, Roskilde, Tanska, 9.–11.12.2015.

Peltola, M. (2015). Osallisuus ja ammatillinen toimijuus: Huolipuhe oppilashuollon ammattilaisten ohjauskeskusteluissa. Abstrakti ja esitys kasvatustieteen päivillä Vaasassa 2015.

TEACHING

402158P Esi- ja alkuopetuksen pedagogiikka [Developmental Psychology and Pedagogy of Pre-Primary and Primary Education]

442188A Lastentarhanopettaja pedagogisena asiantuntijana [Early childhood teacher as a pedagogical expert]

442401A Alle 3-vuotiaiden pedagogiikka [Early childhood pedagogy]

442180A Kehityspsykologia [Developmental psychology]

410069P Kasvatuspsykologia  [Educational psychology, Basic studies]

410067P Kasvatustieteen peruskurssi [Educational science, Basic studies]

415042S Kasvatuspsykologian erityiskurssi [Educational psychology, Advanced Studies]

411010A-02 Kasvatustieteen kandidaattiseminaari 

411010A-01 Kasvatustieteen proseminaari

402155P Lapsen kasvu ja kehitys [Child development]

412067A Ohjauksen psykologia I [Counselling psychology]

410072P Pedagoginen tutkimusseminaari [Pedagogigal research seminar]

Research groups

  • Research center for psychology and educational psychology: Multi-professional collaboration supporting individuals and communities (MIC) http://www.oulu.fi/psychology/node/52330