Buutti kannustaa luoviin keksintöihin

Kaikille avoimesta ohjelmointikoulusta alkusysäys ohjelmointiin, robotiikkaan ja pelikehitykseen.

Ensimmäisen kerran Jani Lehtovirta kyhäsi robottiasun pikkuveljensä päälle noin viisivuotiaana. Toden teolla robotiikkaharrastus sai vauhtia penkkareista, joita kaksoistutkinto-opiskelija vietti kahdesti. Nyt sähkötekniikan opiskelija vetää Buutti-robotiikkakerhoa kahdesti viikossa muille elektronisten laitteiden toiminnasta innostuneille.

Robotiikkakerho on puolet Buutin toiminnasta: toista puolta, ohjelmointikerhoa, vetää tietotekniikan opiskelija Peetu Nuottajärvi. Molemmat vakuuttavat, ettei aikaisempi harrastuneisuus ole ehto osallistumiselle, vaan tärkeintä on halu oppimiselle. Buutin osallistujat eivät myöskään rajoitu tekniikan opiskelijoihin, vaan mukana on ollut myös muun muassa fyysikko ja maantieteen opiskelija. Humanistitkin ovat lämpimästi tervetulleita.

Robotiikkakerhossa on syntynyt sähkökäyttöistä longboardia, polkupyörään kiinnitettävää paikanninta ja automatisoitua oluentarjoilukouraa. Uniikkeja keksintöjä kaikki. Ohjelmointikerhon tuotokset ovat olleet muun muassa pelejä ja webbisivuja.

”Ajatuksena on, että tehdään porukalla jotain hienoa. Buutti tarjoaa rungon ja tietyt kellonajat jolloin apua on saatavana, ja porukka itse määrittää loput”, Lehtovirta täsmentää.

Buutti tekee yhteistyötä Oulun alueen yritysten kanssa.

”Esimerkiksi web development -osaajien tarve kasvaa huimaa vauhtia. Samaan aikaan näitä taitoja ei kuitenkaan opeteta koulussa, eli yritykset eivät välttämättä löydä päteviä työntekijöitä. Otamme yhteyttä yrityksiin, jotka tarvitsevat tällaisia osaajia. Tästä hyötyvät sekä yritys että opiskelija, sillä yritys saa osaavaa työvoimaa ja opiskelija saa kesä- tai osaaikaisen työpaikan”, Nuottajärvi huomauttaa.

Ohjelmointikoulu on osaltaan innostamassa harrastuneisuuteen, josta saattaa tulevaisuudessa löytyä uramahdollisuuksia.

”Esimerkiksi Yhdysvalloissa tiedostetaan täkäläinen koulutuksen hyvä taso, ja sinne olisi tulevaisuudessa mahdollisuus avata alihankintakanavia”, Nuottajärvi uskoo.

Buutissa oppii myös yhteistyötaitoja.

”Kerhossa saa jatkuvaa palautetta projektin eri työvaiheissa. Useampi näkemys auttaa tekemään omasta projektista vieläkin paremman.”

Buutin kerhot ovat myös oiva tilaisuus hankkia täydennystä CV:hen ja sisältöä portfolioon.

Toni Kuosmanen ja Essi Viippola tekivät Buutti-ohjelmointikerhossa tiiminsä kanssa mobiilipelin. Kummallakaan ei ollut aiempaa kokemusta pelintekemisestä.

 

”Monta kertaa tuli tunne, että kaikki on mahdollista”

”Ajateltiin, että olis siistiä tehdä peli”, kertovat Toni Kuosmanen ja Essi Viippola esitellessään Buuttiohjelmointikerhossa aikaansaamaansa SpellSlider-mobiilipeliä. Siinä vastaan tulevista vihollisista pääsee eroon piirtämällä vihollisen muodon lukitusnäyttönäkymää hyödyntäen.

Kuosmasen ja Viippolan pelitiimi koostui kaikkiaan viidestä opiskelijasta, joista Viippola ja Martta Kerkelä ovat tilastotieteilijöitä, Kuosmanen ja Tapio Kursula tietotekniikan opiskelijoita ja Antti Nousiainen maantieteen opiskelija.

”Pelin tekemiseen tarvitaan monenlaisia taitoja. Porukasta alkoi löytyä yllättävääkin osaamista. Yksi alkoi piirtää grafiikkaa, toinen säveltää musiikkia”, pääsääntöisenä koodarina toiminut Kuosmanen kertoo.

”Jokaisella oli omat vastuualueensa ja kaikki saivat myös keskittyä siihen alueeseen, mihin halusivat. Pyrimme kokoontumaan kahdesti viikossa.”

Kunnianhimoinen tavoite on tehdä kymmenen tason peli.

”Työmäärä oli isompi kuin kuvittelimme. Buutista saimme käytännön pelisuunnitteluun hyvin apua. Oli mahtavaa huomata, ettei tämä ollut mikään mahdoton tehtävä. Monta kertaa tuli tunne, että kaikki on mahdollista”, Kuosmanen hehkuttaa.

Ohjelmointitaidon opettelusta on ollut käytännön hyötyä työelämääkin ajatellen.

”Tilastotieteilijän työhön kuuluu usein myös koodausta. Aineistoja käsitellään ohjelmistoilla, jotka usein vaativat omien skriptien kirjoittamista, kun perusominaisuudet eivät riitä”, kertoo Viippola.

Myös maantieteen opiskelijalle koodaustaidosta on hyötyä etenkin kartta- ja satelliittitietojen käsittelyssä. Pelintekemistä porukka aikoo jatkaa.

”Varmasti! Tämä on ollut tosi hauskaa!” vakuuttaa Viippola.

 

Tämä juttu on #UniOulu-lehden sisältöä.